Byggahus.se
Hej!

Ska bygga altan över vallgraven som blivit på baksidan av vårt hus efter att vi grävt bort jorden från vår souterrängdel av huset.

Bärlinan är 225x45 och 8 meter lång. Bärlinan kommer stöttas av lodräta 45x95 reglar skruvade in i husväggen varannan meter ungefär. Dessa kommer stå på betonklacken som finns på sulan.

Först, ska det vara asfaltspapp eller dylikt mellan det tryckta virket och den pustade betonghålstensväggen?

Fråga två, vad ska jag ha för plugg och skruv? 8mm plugg, är det tillräcklligt? Knappast va?

Bärlinan håller ju bara in altanen mot väggen, men iaf...!

Mvh
/Christian
 
Efter att ha läst i infästningshandboken från Fischer blev det spikplugg, 100 mm långa och 8 mm grova.
Ska funka fint i betonghålsten och bär 60 kg styck i betong, så säg 40-50 kg i betonghålsten då kanske..

Blir fluckert det!

/C
 
I
DrKassler skrev:
---

Först, ska det vara asfaltspapp eller dylikt mellan det tryckta virket och den pustade betonghålstensväggen?

---
Det gör varken till eller från om du lägger asfaltpapp emellan. Antar att du som alla andra ställer regeln/stödet kloss mot vägg och drar åt skruven ordentligt så att regeln trycks fast mot väggen? I så fall har du bara fått ut den fuktiga kontaktytan asfaltpappens tjocklek mot regeln.

Bättre är att skaffa några bitar plattjärn som distanser eller ännu hellre en remsa tjock plast och klippa ner till bitar som gör att du får luftspalt mellan vägg och reglarna. Då har virket en chans att torka ut mellan regnen. Det räcker med 5 mm tjocklek för att det ska funka.
_______________
Byggaren
 
DrKassler skrev:
Efter att ha läst i infästningshandboken från Fischer blev det spikplugg, 100 mm långa och 8 mm grova.
/C
Körde själv med Fischer (FUR 10x160 T). Dessa var helt suvärna i betonghålsten, inga problem med att få fast dem riktigt hårt. + att man kan skruva loss dem.
100mm tycker jag låter lite kort om regeln är 45mm, då är det bara 55mm kvar till väggen. Men är det FUR pluggen så borde det funka.
 
Så luftspalt är bra även om det är tryckt virke?

FUR-plugg letade jag efter men det enda användbara dom hade på K-rauta var spikplugg... :-/
Nu passar spikpluggen betonghålsten enligt förpackningen så jag tror det går iaf. Och instick på 55mm är tillräckligt enligt instruktionen, dock blir det ju mindre om jag ska ha distanser också.
Hmm...
 
Är också i behov av infästning i lecablock med hål i. Testade en fasadplugg men det fäster inte. Vad rekommenderas för infästning?
 
Ankarmassa. Borra upp och fyll hålet tryck/dra i skruven och lät det härda. Ha en bra fogspruta (och starka underarmar) jag tycker fischers ankarmassa fungerar bra. Hiltis måste du ha en speciell pistol till. Använd långa fransk-skruv
 
Vilken dimension använde du? Hade också promblem men med 175mm långa så gick det bra. Fästa 14m bärlina mot fasaden.
 
Jag hittade en skruv med plugg från hilti, den drog som bara den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.