Hej. Har ett hus byggt -58 där både innertak och innerväggar är av ett masonit/boardmaterial. Tretex har jag googlat mig fram till. Jag ska sätta ett innertak bestående av panelbrädor i 10mm mfd. Eftersom dessa inte väger som träpanel, kan jag klara mig med att sätta dessa direkt på innertaket, eller måste jag regla upp innan?

• Ett skadat tak med synliga vattenskador, delvis reparationsförsök, skarven mellan två gipsplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vitmålad vägg och tak med brun kartong eller gips synlig under avflagnad färg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Hur tänkte du fästa MDF panelen , limma eller spika ?
Väljer du spika så är det en stor fördel att ha koll på vart det finns trä bakom tretex .

Tretex är mjukt och skört så jag skulle inte våga fästa innertak enbart i den. Vad är det bakom tretexen? Kan du skruva/spika rakt igenom och fästa i materialet bakom? Annars är det kanske bäst att ta ner tretexen.

Tack för svar. Jag har ingen aning vad som är bakom.. ska försöka hitta reglar bakom till att börja med tror jag..

A
Kajsa76 Kajsa76 skrev:
Tack för svar. Jag har ingen aning vad som är bakom.. ska försöka hitta reglar bakom till att börja med tror jag..
Ta ner tretexen så ser du, du kommer och ångra dig om du bygger lager på lager..

K
Ta ner tretexen. Fäst sen i takglesen

Hade samma i ett hus, och glad i hågen så satte jag porösa skivor under och spikade med sidoklipps och spik som följde med. Tyckte dom bet bra. Allt frid fröjd, jättenöjd, men sen ett halvår senare så vaknade jag av en smäll. Halva taket ramlat ner, undersökte, spiken för kort, hade bara tagit i råsponten under med näbben. Så ett varv till med att få ordning på det, plocka ihop allt och köpte längre spik som bet en bit in i råsponten. Men det blev att köpa mer skivor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.