Jag ska snygga till några golvövergångar genom att sätta fast smala eklister intill tröskel. Jag har inte måttat listen men de bör vara ca 11-13mm breda, alltså inte mycket att skruva i. Finns bredare lister men de tycker jag var fula.

Med tanke på att listen ska fixeras i parkettgolv, är det olämpligt spika/skruva fast listen? Ska jag iställer för att spika/skruva limma med monteringslim? Listen kommer "kilas fast" under dörrfodret så det hålls i alla fall fast i ändorna. Spontant tänker jag att 1 eller 2 st väldigt små mässingsspikar och lim, blir bra. (?)

koppardyckert syn mindre än mässingsspik

Några duttar smältlim borde duga.

Alfredo Alfredo skrev:
Några duttar smältlim borde duga.
En vanligt sådan billig limpistol? Jag köpte en på Lidel som jag aldrig använt. Fäster smältlim på ek? ..kanske tillräckligt.

T tergo skrev:
koppardyckert syn mindre än mässingsspik
Jag har en dycketspistol men inte koppardyckert. Spikarnas skallar är så väldigt små så jag tror de kanske syns mindre än det märke min pistol brukar slå i när jag sätter foder o lister av furu. Ek är visserligen hårdare - jag kanske testar, om inte smältlim duger.

Dracula Dracula skrev:
Fäster smältlim på ek? ..kanske tillräckligt.
Det är väl ingen större påfrestning på listen antar jag. Någon form av sättlim blir säkert ofantligt starkare. Problemet är att det ofta är för starkt den dag man vill ta bort "saker". Jag har nog haft större problem med att limma för starkt än att lim lossnar. Det är ju hur som helst rätt riskfritt att testa. Sitter det så är allt väl, sitter det inte får man väl ta till något bättre.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.