Ska ta upp ett hål i en bärande vägg i kåken, Väggen ligger rakt under nock i nockens riktning. Öppningen ska vara närmast en gavel, helst skulle jag vilja slippa ha en stående pelare mot gaveln pga utrymmesbrist.

Bifogar en paintskiss... Det röda är alltså den tänkta öppningen, Mot den bärande väggen har jag plats med en stående pelare.

smd5iv.jpg

Enligt byggbeskrivningar.se kan jag använda en 66x270 limträbalk som avväxlingsbalk. Som stående pelare får jag upp 45x145 C14 som första alternativ.

Mot gavelväggen skulle jag helst skippa den stående balken. Jag bor i ett fasadtegelhus, Innerst består väggen av stående spontat virke 2"4.
Skulle man kunna antingen ta upp ett hål i det spontade virket, och lägga in balken där så den får stöd, eller alternativt tillverka en balksko modell rejäl i 3mm plåt som balken får vila i? Och därmed räkna med att den stående väggen klarar lasten?

Övervåningen är inte inredd.

Fråga om ni inte förstår hur jag menar.

• avväxling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte lägga balken ovanpå vindsbjälklaget? Dvs på underramen på takstolen. Takstolen längst ut mot gavelväggen kanske vilar på plankväggen eller är eller kan fixeras i denna?

En bild uppe på vinden skulle vara bra tror jag.

Det var ju en tanke, så är det gjort i andra änden utav huset när det byggdes. Problemet är att vinden på denna änden av huset har ett enkelt brädgolv och agerar förråd, Så tyvärr går det bort. Men det var ett bra förslag annars, men med tanke på ditt förslag så borde jag utan problem kunna använda mig utav den befintliga gavelväggen att bära lasten?

Du har ju inte avslöjat spännvidden på balken men det ser ju ut att vara en rätt kort sträcka? Du har ju rejäla plank i väggen så visst sjutton lär detta gå att fästa balken i. Svårt att ha en uppfattning utan att se hur det ser ut.

Vad sägs om att fästa en horisontell balk i plankväggen för att fördela lasten på gaveln och sedan hänga balken i denna liggande balk? Säkerligen helt överarbetat men det lär ju inte trilla i småbitar.

Spännvidden är knappt 2 meter, ja en horisontal balk eller ett järn som fördelar ut vikten över 4-5 stående plank så är man nog hemma.Borde väl funka med ett rejält plattjärn med en platta svetsad på som balken kan vila på, sen låter man balken sticka in i väggen också.

Så får det bli, hellre överdimension än underdimension.

Jag gjorde för några år sedan en liknande lösning, jag använde en stålbalk istället för limträ, men infästningen och plankväggen (2"4) var liknande.
Jag la den största spikplåten jag kunde hitta under min balk, det blev samma princip som MathiasS föreslog, fast mindre skrymmande (kunde döljas under ett lager väggips). Spikplåten fördelade lasten på 4-5st stående plank.
Jag kunde iof svetsa spikplåten mot min stålbalk, i ditt fall med limträ så får du försöka hitta eller tillverka någon form av vinkelplåt som ger stöd åt limträbalken.

Om man tänker sig att man gör en egen balksko, med ambitionen att erhålla minimal bygghöjd för att kunna montera en gipsskiva över. Hur "klent" kan man dimensionera tror ni?

Om man utgår ifrån en plåt på 500x300 mm så den alltså sträcker sig över 5 stående plank i bredd. Man skruvlimmar den med träskruv och konstruktionslim med ett fyrkantsmönster på 50x50.

Hur tunn plåt kan man då använda? Själva balkskon tänker jag att 3mm vore lämpligt, plåten på väggen vore ju trevligt om man kunde dimensionera ner lite, Klarar man sig med 2mm?

Man kan ju fortfarande låta balken gå in i väggen och ta stöd.

Typ såhär tänker jag.
11gq3r9.jpg

Nu har den suttit på plats ett par dar o verkar inte ha trillat ner än så jag har nog lyckats...:)

Blev en 8mm plåt som jackades ur och där fällde jag in en 3mm bockad plåt. Svetsade fast 2 stöd, iofs överkurs men varför underdimensionera, Plattan skruvades fast med 15 skruv fördelat på 4 stående plankor, Limmade plattan med ett bostiklim som skulle hålla för 250kg/m2 så skruv borde ju varit överkurs egentligen:D
Fäste balken i balkskon med vanliga ankarskruv.

I andra änden fällde jag in en stående 90x90 i väggen så avlastningen blir helt dold. Jag är mycket nöjd med resultatet, 2 bilder för allmän beskådan.

IMG_6360.jpg
Skapa konto
IMG_6365.jpg
Skapa konto

• Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Det där ser iaf inte underdimensionerat ut:thumbup:

Fast 250kg/kvm är ju inte så värst mycket... Har du läst rätt?

Din platta på 300x500mm ger 37kg bärkraft.

250 ton/m2. Skulle det vara...

Då sitter det säkert!

• Gilla
mattnor
  • Laddar…
Men visst sku det vara bra med ett rejält spikplåt i tillläg till vinkeljärnet på den vänstra sidan? :rolleyes:

IMG_6365_2.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Hade nog funkat utan balk också. Du har ju en liten vägg bredvid dom stöttar upp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.