Jag håller på och bygger ett Attefallshus där golvreglarna vilar på bärlinor som sitter på plintar, väldigt likt bilden nedan. Huset är ca 4x6m, golvreglarna 45x170 och bärlinorna (3 st) 45x95. Behöver / ska / bör man fästa husets golvreglar i bärlinorna med tex vinkeljärn eller kan själva huset "ligga helt löst" på bärlinorna? Jag har ingen känsla för om en storm eller nåt annat kan flytta ett hus....
Kanske brukar man fästa reglarna bara på bärlinan i mitten för att dessa inte ska svaja i sidled, men det borde ju lösa sig när man lägger innergolvet (kommer ha massivt furugolv)?
Har googlat en hel massa utan att bli klokare. Vore väldigt intressant om någon vet hur man "ska" göra eller brukar göra. Tack på förhand.
Kanske brukar man fästa reglarna bara på bärlinan i mitten för att dessa inte ska svaja i sidled, men det borde ju lösa sig när man lägger innergolvet (kommer ha massivt furugolv)?
Har googlat en hel massa utan att bli klokare. Vore väldigt intressant om någon vet hur man "ska" göra eller brukar göra. Tack på förhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De skall absolut fästas. Du kan använda vinkeljärn eller sk gaffelankare. Använd ankarspik eller ankarskruv. Fäll inte ner golvreglarna mellan bärlinorna. Då tappar du i styvhet som måste kompenseras med högre dimensioner.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Essves ET-T skruvar är trevliga att skråskruva med om du väljer det alternativet.
http://essve.se/webcatalogue/skruv/689269-konstruktionsskruv-et-t-corrseal/
http://essve.se/webcatalogue/skruv/689269-konstruktionsskruv-et-t-corrseal/
Tack för svar!
Ok det verkar som de ska fästas alltså. Gäller det på alla ställen där golvreglarna korsar bärlinorna, dvs 3x12=36 vinkeljärn för min del? Eller räcker det med hörnen och mitten typ? Eller varannan golregel åtminstone?
Ok det verkar som de ska fästas alltså. Gäller det på alla ställen där golvreglarna korsar bärlinorna, dvs 3x12=36 vinkeljärn för min del? Eller räcker det med hörnen och mitten typ? Eller varannan golregel åtminstone?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Fäst dem vid alla korsningar.
Tack för svar igen =) Det är ingen som har någon annan synpunkt utan det är bara att köra? Låter väl drastiskt med 36 fästpunkter tycker jag men better safe than sorry...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fästa golvreglar i en undre syll på plintar istället för med balkskor
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur hittar jag golvreglar för att fästa rommerska ringar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa golvreglar i bärlina
Altan & Uteplats -
Hur ska jag fästa golvreglar i väggen i badrum?
Badrum -
Hur fästa golvreglar på lecagrund?
Altan & Uteplats