Jag hade tänkt att bygga en innervägg genom att först sätta ihop reglarna på golvet och sedan resa den. Då behöver väggen vara lite lägre än taket. Frågan är då, hur fäster man den i taket? För om man skruvar den i golvet och i taket så blir det en dragspänning mellan golvet och taket, och det är sedan denna dragspänning som håller väggen på plats, vilket inte verkar optimalt. Därför tänkte jag att man kan använda spånkilar, t ex denna: https://www.bauhaus.se/spankil-13mm-18-pack för att klämma fast innerväggen innan man skruvar fast den i taket. Sedan slår man av den del som sticker ut med ett stämjärn. Är det en bra idé?
 
Är nog inget bra att bygga på golvet och sen resa. Ska väggen vara permanent för gott, så OK med att skruva den i golv och tak. Bäst är nog att fästa en regel på golvet och loda för den uppe, märka på . Kanske få lite hjälp med att hålla regeln i taket och spänna ett par regler mellan golv och tak. Eller efter att regeln i taket spännts fast lite och ett vattenpass få allt uppifrån och ner i lod.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.