Håller på att bygga till och tanken är att montera liggande 70x45 till installationsskiktet på insidan istället för 45x45. Något jag dock har fastnat på är infästningen. Det jag har funderat på är att spika rätt igenom med 5", skråspika två 4" eller skruva med träskruv 140x6.

5" känns bara jobbigt.
4" skråspikning känns som det lättaste då jag har en stomspikpistol men är det tillräckligt?
Träskruv känns dyrt.

Jag har sökt lite men inte hittat några bra svar.

Räcker med träskruv 120*45 om du drar in den minst 10 mm. Du kommer hellre lägga pengarna på detta än att spika för det kommer inte bli kul eller lika bra.

Mikael_L
Varför 70mm installationsskikt?

Varför inte ta 20mm extra bredd på de stående reglarna och sen 45x45 som vanligt såsom installationsskikt?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför 70mm installationsskikt?

Varför inte ta 20mm extra bredd på de stående reglarna och sen 45x45 som vanligt såsom installationsskikt?
Håller redan på och har byggt stommen av 195-reglar. Tanken är att utanpå dem sätta 50mm fasadskiva. För att få in lite extra isolering tänkte jag ta 70-reglar istället för 45.

Lite mer jobb, men dubbla 45 reglar korslagda är ju alternativ om du känner att du har plats..

70-reglar var redan inhandlade. Men det får bli skruv istället för spik, har inhandlat 130x5 för ändamålet :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.