Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis så ska moms ingå i det pris som hantverkare ger dig, så den delen kan du lugnt stryka på fakturan.

Delen med ROT på 25' tolkar jag som att andra personer sagt, inte hantverkaren, så den är väl inte relevant.

Generellt kan du inte få allt som ROT-berättigat. Det är arbete på plats som är ROT-berättigat, inte färg (som du verkar ha köpt själv), inte hyra av ställning (som verkar ha hamnat utanför de 50', men var de inkluderade i de 80?), inte resor till dig etc. Det låter dock som att målaren tänkt sig ett pris på 50' och sen kom på att det finns ROT också och lägger på för att få ROTen, vilket är fel. Han ska såklart dra av ROT från sina 50', inte lägga på det för att sen dra av igen.

Det du bör göra är att begära en korrekt faktura på 80' inklusive moms + hyra av ställning (om den inte ingick i de 80') plus tillkommande färg etc.
Från totalen på säg 85' så ska ROT dras, kanske 30-35', lite beroende på vad som är ROT-berättigat och inte. Då bör delen du ska betala närma sig de 50' kronor som omtalades i början.

TILLÄGG: Se till att bestrida faktura och begär en korrigerad.
När det snackades om 50 och sen 25 efter rot så stod han precis bredvid och hörde, detta togs upp flera gånger och han nämde inte moms en enda gång.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Fairlane
H Happy_happy skrev:
När det snackades om 50 och sen 25 efter rot så stod han precis bredvid och hörde, detta togs upp flera gånger och han nämde inte moms en enda gång.
Nej, precis som jag sa alltså, moms ingår i det pris han gett dig.

• Gilla
swagmeikster21 och 2 till
  • Laddar…
Här finns ingenting som "kan tolkas...". Det här är ett klart och tydligt kontraktsbrott, och försök till bedrägeri från målarens sida.
Det innebär dessvärre inte att saken blir så mycket lättare. Allt beror på hur mycket du orkar stå på dig. Vad du än gör, så låt det inte hamna i Rätten. ALLA mål av den här karaktären döms lika, typ ord står mot ord. Vilket innebär att båda förlorar, eftersom rättegångskostnader ska delas också.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
A AG A skrev:
Här finns ingenting som "kan tolkas...". Det här är ett klart och tydligt kontraktsbrott, och försök till bedrägeri från målarens sida.
Det innebär dessvärre inte att saken blir så mycket lättare. Allt beror på hur mycket du orkar stå på dig. Vad du än gör, så låt det inte hamna i Rätten. ALLA mål av den här karaktären döms lika, typ ord står mot ord. Vilket innebär att båda förlorar, eftersom rättegångskostnader ska delas också.
TS kommer inte förlora frågan om ifall moms ingår i priset, det har det alltid gjort till konsument och är inget tvivel om, så bara där är det ca 22.000 kr som ska bort och då får man väl räkna med att målaren förlorar rättegången?
Sedan är ju 88.000 ganska mycket mer än 25.000 också..
Målaren vill alltså ha 176.000kr innan ROT?
Det är typ 6v konstant arbete....

P patriklarsson skrev:
TS kommer inte förlora frågan om ifall moms ingår i priset, det har det alltid gjort till konsument och är inget tvivel om, så bara där är det ca 22.000 kr som ska bort och då får man väl räkna med att målaren förlorar rättegången?
Sedan är ju 88.000 ganska mycket mer än 25.000 också..
Målaren vill alltså ha 176.000kr innan ROT?
Det är typ 6v konstant arbete....
Jag har nog varit otydlig… innan rot så var det 100 000.

Först så sa han 50’ innan rot och sen så villa han ha 80’…. Vilket jag tolkade med moms…. Men han la på moms på den summan.

Sen var den runt 10’ i extra saker, vilket var ok. Förutom resekostnaden som var lite hög, men det är för han var typ å jobbade 4-5 timmar per dag.

Uppdatering!

Jag att jag bestred fakturan, att vi hade sagt 50’ från början 25 efter rot.

Fick igår en uppdaterad faktura på ca 35!

Han fick väl för sig att en ensamstående småbarnmamma inte skulle säga emot utan snällt betala.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
swagmeikster21 och 21 till
  • Laddar…
Han hoppades och tog en chansning på en extra sväng till Thailand i vinter... gick inte herm!

//

• Haha
Talskog
  • Laddar…
H Happy_happy skrev:
Uppdatering!

Jag att jag bestred fakturan, att vi hade sagt 50’ från början 25 efter rot.

Fick igår en uppdaterad faktura på ca 35!

Han fick väl för sig att en ensamstående småbarnmamma inte skulle säga emot utan snällt betala.
Eller så läste han om sig själv här och kom på att det var dumt. 🤔

• Haha
Happy_happy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.