Byggahus.se

Binda el till fastpris nu eller till våren?

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Den 1 mars flyttar vi in i vårt hus och jag har en fråga om elavtal.

Då vi helst vill ha ett fast pris per KWh vill vi binda till fastpris, men frågan är när man ska binda det då det är lägre elpriser framåt april/maj (historiskt sett)?

Ska man binda det till 1mars eller ska man binda det lite senare på våren för att få ett lägre fastpris?

Tack på förhand!

/MS

2. L
    Medlem · Nivå 5
    Historiskt höga elpriser nu. Använd rörligt elpris.

• Laddar…
  3. K
    Medlem Nivå 4
    Jo det är därför funderingen uppkom, tror du det är värt att vänta med att binda då?

• Laddar…
  4. Darling McFluff
    Medlem · Nivå 9
    Historiskt höga och det finns inget som talar för att det skall bli lägre.

5. Darling McFluff
    Medlem · Nivå 9
    Det beror på hur länge du tänkt binda.

6. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Det bundna priset är ju baserat på prognosen av priset under avtalsperioden. Inte det nuvarande elpriset. Det bör inte vara någon signifikant skillnad när man binder. Generellt är det billigast med rörligt elpris, se ett fastavtal lite som en försäkring, du får betala något mer, men riskerar inga överaskningar.

7. Darling McFluff
    Medlem · Nivå 9
    Jag äger elcertifikat sen länge som stiger på stigande elpris, de ligger i skrivande stund ca 600% plus. Alla har sagt åt mig att det inte kan stiga mer, men ingen kan motivera det.

Mina 600% plus kan finansiera min villas elförbrukning i ca 15 år.

Jag säger att det finns ingen som får mig att tro på lägre priser på medellång sikt. Kärnkraften är eftersatt, elanvändning ökar inom industrin, infrastrukturen vill ha mer el, privatperson använder el som aldrig förr. Torka, kyla och den senaste stormen i Stockholmsområdet.

Gör som ni vill men just nu mår jag gott på mina val, detta betyder givetvis inte att jag kan ha fel om framtiden men det återstår att se.

8. K
    Medlem Nivå 10
    Det låter ju jättebra med dina investeringar, men TS såg väl det lite mer kortsiktigt?

• Laddar…
  9. G
    Medlem · Nivå 8
    el är dyrt redan och värre kommer det att bli. Sanna mina ord.
    Vi har ett värdelöst elnät, företag kan tydligen inte ens etablera sig längre pga. Att man ej kan leverera el.
    Titta på Eskilstuna t ex.
    Sen ska vi ju avveckla kärnkraften helt, enligt våran dysfunktionella regering!
    Vindkraft och annat påfund kommer ALDRIG att räcka för att försörja Sverige.
    Mer import! Vi betalar gladerligen (vi har ju inget val)
    Alla ska dessutom köra el bilar m.m
    Men fortsätt ni att hoppas, hoppet är ju det sista som lämnar oss ;)

• Laddar…
  10. Bästa svaret

D
    Besserwisser · Nivå 22
    • Laddar…
  11. A
    Medlem · Nivå 20
    Teckna det som känns rätt och passar.
    Har du koll på din månadsförbrukning så vet du med fastavtal ungefär din kostnad per månad/år.
    Kolla inte sedan priserna igen förrän det är dags att teckna nytt avtal, jag gör så för att inte fundera på om det var bra eller dåligt beslut som jag inte kan påverka så mycket. :)

12. K
    Medlem Nivå 10
    Nej kanske inte, men i alla andra marknader så ska man undvika att binda om man ligger på en topp... Men är vi inte på en topp (marknadsmässigt) just nu så är det naturligtvis smart att binda.

13. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Men du kan ju inte räkna in årstidsvariationerna i prisvariationerna på årsavtal. Det fanns även en graf för hur priser på bundna avtal varierar över året. Det visar tydligt att det inte finns en signifikant koppling till årstid.

14. K
    Medlem Nivå 10
    Självklart.
    Min poäng var inte att vänta till våren pga det är kallt nu, utan pga det råder extra underskott just nu.

15. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Visst, om du tror att du är bättre på att prognostisera elpriset än de som jobbar med det så. Personligen kör jag rörligt och byter till det billigaste jag hittar en gång om året. Jag tror mig inte kunna förute elpriser på ett sätt som medför att det lönar sig att binda vid rätt tillfälle. Men det beror ju även på vilken förbrukningsprofil man har.