Hej!

Haft en målare som målat om huset utvändigt.
Han var å kollade och sa ett fast pris på 50’000kr+ hyra av ställning för ca 2000kr.
Han snackar om att han klämmer in det mellan annat jobb så det kan ta ett tag.

Flera pers hörde detta och nån nämnde att då blir det ju 25 efter rot så alla hörde.

Några dagar senare ringer målaren upp…. Nja jag vill ha 80 istället.
Jag tvekar å säger att jag måste tänka på det.
Målaren tjatar på och snackar på om att det blir ju inte så mycket högre pris för mig iom rot (och snackar massa annat skit samtidigt som ej gäller målning)

Ehhhh… jaha…. Så slutpriset för mig blir inte så mycket högre än från början då frågar jag och får till svar att det blir det inte….. frågar samma fråga vid ett tillfälle till, får typ samma svar.

Huset blir målat…. Han tvättade bara värsta sidan… resten skrapade han lite å bara målade över. Var typ halvdagar… kom vid 11-14 och stannade till 16-16:30. (Hade dock inte koll på antal dagar då jag inte alltid var hemma)

Fakturan kommer…. Ca 110’000 med moms och ca 60’000 efter rot.

Jag anser att momsen ingår i priserna han angav till mig, och att slutpriset rätt mycket högre än vad han sa andra gången.

Så folks vad tycker ni? Har skickat in att jag bestrider fakturan.

• Wow
  • Gilla
STNI1234 och 3 till
  • Laddar…
Hej

Tyvärr verkar du ha fått en oseriös hantverkare, som det bruket kallas.

Priset till konsument ska alltid uppges med moms, det har du rätt i.
https://www.konsumentverket.se/fragor-och-svar/2868495/kan-foretaget-lagga-pa-moms-i-efterhand/

Ett uppgivet pris får ökas max 15%, om det finns skäl till det.

Det låter dessutom som att det är ett dåligt jobb har gjorts om enbart en sida tvättats. Finns väl en risk att det kommer behövas en ny målning alldeles för snabbt om underarbetet är dåligt.

Fick du för övrigt se vilken färg som användes?

• Gilla
JockeÅgren och 6 till
  • Laddar…
P
Muntligt avtal är ett avtal och alltid inkl.moms i prat till privatperson.
Hoppas ni kan komma överens utan krångel.

Köpte du färg och övrigt material eller ingår det?

Är du nöjd annars? Hör du av dig igen i framtiden bortsett från det här med ekonomin som osar lite unket.

P
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Sant för en budget och löpande arbete.

Här rör det sig enl rubriken om fast pris och får inte öka alls utan ytterst svåra förändringar ... I praktiken omöjligt.

• Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Tyvärr verkar du ha fått en oseriös hantverkare, som det bruket kallas.

Priset till konsument ska alltid uppges med moms, det har du rätt i.
[länk]

Det låter dessutom som att det är ett dåligt jobb har gjorts om enbart en sida tvättats. Finns väl en risk att det kommer behövas en ny målning alldeles för snabbt om underarbetet är dåligt.

Fick du för övrigt se vilken färg som användes?
Ja jag köpte in den mesta av färgen som användes, resterande köpte målaren in och la på fakturan… så just det är som det ska.

• Gilla
Larmal
  • Laddar…
Att ett fast pris gäller har du rätt i. Jag blandade ihop det.

Frågan är om det nya priset hantverkare angav på 80.000 också var fast pris enligt denna.

Något säger mig att inget skrivet avtal finns, stämmer det?

Det du kan göra är att försöka bedöma hur mycket av arbetat som är gjort hantverksmässigt, det ville säga bra gjort, och betala den delen av 80.000. då är det upp till hantverkaren att stämma dig och bevisa att denne har rätt till mer pengar.

• Gilla
Börje1950
  • Laddar…
P
H Happy_happy skrev:
Ja jag köpte in den mesta av färgen som användes, resterande köpte målaren in och la på fakturan… så just det är som det ska.
La på på fakturan som i ;
En tilläggskostnad? Jag kan tolka in olika sätt han lagt på det därav min undran.

P.Öberg skrev:
La på på fakturan som i ;
En tilläggskostnad? Jag kan tolka in olika sätt han lagt på det därav min undran.
Ja en tilläggskostnad + moms för det. Så det är ju som det ska. (Ursäkta otydligheten)

• Gilla
Anonymiserad 382478
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Att ett fast pris gäller har du rätt i. Jag blandade ihop det.

Frågan är om det nya priset hantverkare angav på 80.000 också var fast pris enligt denna.

Något säger mig att inget skrivet avtal finns, stämmer det?

Det du kan göra är att försöka bedöma hur mycket av arbetat som är gjort hantverksmässigt, det ville säga bra gjort, och betala den delen av 80.000. då är det upp till hantverkaren att stämma dig och bevisa att denne har rätt till mer pengar.
Nej finns inget skrivet avtal ( lärt mig nu) iom att det var flera som hörde första summan och inget sas om moms och målaren var en vän till en bekants bekant.

Själva målningen är väl ok, men frågan är hur bra gjort själva underarbetet är iom att det inte är tvättat för utom en gavel…. Äsch det är inte så noga sa han om det när jag frågade och han hade målat 99%

P
Ja då är ju den sista överenskommelsen 80papp och sedan + den tillkommande färgen om du nu sa ja muntligt någon gång till de 80 000?
Och därmed också var överens om att tidigare avtal ej längre gällde.

Svårtolkat i texten.
Målaren måste tolkat ett ja i vilket fall eftersom han dök upp och målade.

Det är det här som är knepigt. Försök ALLTID få till skriftliga avtal om så minst i ett sms/mail även om det med är lite väl klent upphandlat.

Om första priset angavs till 25 000 kr efter ROT borde du ha insett det omöjliga i att komma i närheten av det om det plötsligt höjs till 80 000 kr innan ROT. Det blir 40 000 kr efter ROT, vilket ju inte är så värst nära 25 000 kr, kan jag tycka.

Det låter som att det bara var 10 000 kr material på slutfakturan, stämmer det?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Om första priset angavs till 25 000 kr efter ROT borde du ha insett det omöjliga i att komma i närheten av det om det plötsligt höjs till 80 000 kr innan ROT. Det blir 40 000 kr efter ROT, vilket ju inte är så värst nära 25 000 kr, kan jag tycka.

Det låter som att det bara var 10 000 kr material på slutfakturan, stämmer det?
Det borde ju han fatta det omöjliga i med och ej säga att slutsumman blir inte så mycket högre för mig.

känns nu som att han försökte få det att låta som en bättre deal än var det var när jag sa att jag ville tänka på det speciellt när han inte nämt nån moms heller.

Som sagt, du skall inte betal någon pålagd moms. Priset du har fått är inkl. moms. Även om målaren hade sagt 80 000 plus moms, så är det ändå 80 000 som gäller. Han måste ange det slutliga priset, sedan är det OK att säga att av det är 20 000 moms. Du som konsument är inte skyldig att veta hur man räknar ut momsen.

Sedan måste jag säga att varningsklockorna borde ringa om en hantverkare först ger ett pris som känns OK, och sedan ganska omgående kommer med en höjning på drygt 50%. OK om han vid eftertanke inser att han räknat fel på kanske 10 - 15%, men en höjning på 50%...

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, du skall inte betal någon pålagd moms. Priset du har fått är inkl. moms. Även om målaren hade sagt 80 000 plus moms, så är det ändå 80 000 som gäller. Han måste ange det slutliga priset, sedan är det OK att säga att av det är 20 000 moms. Du som konsument är inte skyldig att veta hur man räknar ut momsen.

Sedan måste jag säga att varningsklockorna borde ringa om en hantverkare först ger ett pris som känns OK, och sedan ganska omgående kommer med en höjning på drygt 50%. OK om han vid eftertanke inser att han räknat fel på kanske 10 - 15%, men en höjning på 50%...
Jo, de borde ringt, men iom att det var bekant till bekant.
Fick höra efteråt att han sagt till sin polare att hon får ju det jäkligt billigt iom rot om 50%

Jag anser att han vilseleder med att säga att det blir inte så mycket högre än slutpriset från början.

Fairlane
Givetvis så ska moms ingå i det pris som hantverkare ger dig, så den delen kan du lugnt stryka på fakturan.

Delen med ROT på 25' tolkar jag som att andra personer sagt, inte hantverkaren, så den är väl inte relevant.

Generellt kan du inte få allt som ROT-berättigat. Det är arbete på plats som är ROT-berättigat, inte färg (som du verkar ha köpt själv), inte hyra av ställning (som verkar ha hamnat utanför de 50', men var de inkluderade i de 80?), inte resor till dig etc. Det låter dock som att målaren tänkt sig ett pris på 50' och sen kom på att det finns ROT också och lägger på för att få ROTen, vilket är fel. Han ska såklart dra av ROT från sina 50', inte lägga på det för att sen dra av igen.

Det du bör göra är att begära en korrekt faktura på 80' inklusive moms + hyra av ställning (om den inte ingick i de 80') plus tillkommande färg etc.
Från totalen på säg 85' så ska ROT dras, kanske 30-35', lite beroende på vad som är ROT-berättigat och inte. Då bör delen du ska betala närma sig de 50' kronor som omtalades i början.

TILLÄGG: Se till att bestrida faktura och begär en korrigerad.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.