DjAlbert skrev:
Har man då UPS;en fast instalerad går det inte att bryta PE , för den bryts ju inte i arbetsbrytaren , som man sätter på primären , och jorden kan inte försvinna för den är fast ansluten via en plint som inte berörs om man tar loss primärsidan
- Jo någon kan ju faktiskt gräva av kabeln till huset.

Jobbigt detta. :( Jaja får ju ha 2 UPSer verkar det som. En lite större vid teknikrum och en mindre för att hålla dator idrift.
Jag vet att det låter nojit men det har sparat många hårddiskar sedan UPS satts in trots att det egentligen bara varit 2 riktiga avbrott.

Lösningen med matning med 4-ledarsystem används i vissa större UPS:er. Innan man börjar laborera med TN-C-system måste man vet vad man gör, det blir så lätt fel. Det ska t.ex. _inte_ vara galvanisk separation mellan PE on N, tvärt om. I ett TN-system ska PE och N vara fast förbundna.

En lösning som är tillåten (om utrustningen är specad för den användningen!) är att ha lokalt jordtag anslutet till PEN, PEN till ups och där delas den upp i PE och N. Den här lösningen ger upphov till vagabonderande jordströmmar. Utomhus ökar de pga det extra jordtaget som ger ännu en väg för neutralströmmen att gå tillbaka till transformatorn. Innomhus då du har flera punkter där PEN delas upp i PE och N vilket medför att PE kommer hatt ha något olika potential. Det leder i sin tur ofta till att vagabondernade jordströmmar uppstår inomhus.

I ditt fall borde strömmarna inomhus vara ganska begränsade då det inte kan vara så stor last på PEN från UPS eftersom UPS:en är så pass liten. Det lokala jordtagets effekt kommer man inte ifrån i ett TN-C-system.

För all utrustning som genererar el oberoende av matande nät krävs egentligen ett lokalt jordtag. På så vis försvinner inte skyddsjorden om den inkommande serviskabeln bryts.

Prova att skicka ett PM till användaren Johan Gunverth här på forumet. Han har för mig beskrivit sin lösning med en fast inkopplad UPS vid centralen.

Om man bara fixar ett jordtag så får man alltså instalera en UPS fast på detta vis , eller ? Så har iaf jag tolkat det.

De reserkraftagg. jag kopplat in har varit dieseldriva , fristående saker med reservkraftsomkopplare och egna jordtag.

Man måste garantera skyddsjord och nolla i alla lägen även om någon utför underhåll uppströms från UPS:en.

Ett dieselaggregat (ej avbrotssfri kraft) är enklare då en reservkraftsomkopplare kan koppla över även nollan. För avbrottsfri kraft behövs normalt en ny nolla då det inte finns något bra tillfälle att koppla över nollan.

Om det är ok att använda ett 4-ledarsystem fram till precis före UPS:en och där gå över till 5-ledarsystem vet jag inte. Allt jag har varit med att projektera har varit antingen 5-ledarsystem + isolationstransformator eller 4-ledarsystem och UPS-er avsedda för 4-ledarsystem.

En fast ups-installation är inte lika med att man har ett eget jordtag. Jag har installerat cirka 200 ups-anläggningar i Europa och vi har dragit gränsen vid 20 kVA och det har aldrig blivit några problem med besiktningen. Skulle bli en jäkla massa jordfel i anläggningar om elsäk följde denna svenska standard till punkt och pricka.

Det är en faktor däremot som inte någon tar upp här och det är jordfelsbrytaren. Tänk på att med en för stor ups så kommer jordfelsbrytaren "slockna" direkt vid inverterdrift, pga för hög läckström mot jord.

Sedan skall man aldrig bryta nollan i en reservkraftsomkopplare vid en ups-installation.

Att tex en ups är märkt 1400VA/950W beror på att den är effektbegränsad, inte att den klarar laster med cosfi 0,7. Den klarar laster med betydligt lägre eller högre. trefas upser brukar vara effektbegränsade till cosfi 0,8 alltså 60kVA/48kW

Tja, reglerna är klara, oberoende jordtag om man kan generera el oberoende av yttre matning oavsett om det är en generator eller en UPS.

Ur elsäkerhetssynpunkt borde det viktiga vara att skyddsjord och potentialutjämningen inom huset är korrekt så att allt har en gemensam jordpotential samt att nollan är korrekt så att jordslutningar leder till att matningen bryts snabbt nog (utlösningsvillkoret).

Helt klart så fanns det inget tydligt "ja" eller "nej" på min fråga. Jag är, om möjligt, mer förvirrad än någonsin. Lite följdfrågor för att göra det klarare för mig:

gnistjagare skrev:
En fast ups-installation är inte lika med att man har ett eget jordtag. Jag har installerat cirka 200 ups-anläggningar i Europa och vi har dragit gränsen vid 20 kVA och det har aldrig blivit några problem med besiktningen. Skulle bli en jäkla massa jordfel i anläggningar om elsäk följde denna svenska standard till punkt och pricka.
Krävs jordtag eller inte? Hur kan det vara tillåtet att använda ups:en som den står och går idag? Med datautrustning anslutet direkt till den. Samma problem borde redan finnas?

gnistjagare skrev:
Det är en faktor däremot som inte någon tar upp här och det är jordfelsbrytaren. Tänk på att med en för stor ups så kommer jordfelsbrytaren "slockna" direkt vid inverterdrift, pga för hög läckström mot jord.
Nu sitter ups:en iofs på en grupp som inte skyddas av JFB, men hur menar du? Vid inverterdrift så finns ju ingen ström ändå. Eller menar du att JFB skulle slockna vid strömavbrott vilket får till följd att jag skulle behöva återställa den när strömmen kommer tillbaka?

petersv skrev:
Tja, reglerna är klara, oberoende jordtag om man kan generera el oberoende av yttre matning oavsett om det är en generator eller en UPS.

Ur elsäkerhetssynpunkt borde det viktiga vara att skyddsjord och potentialutjämningen inom huset är korrekt så att allt har en gemensam jordpotential samt att nollan är korrekt så att jordslutningar leder till att matningen bryts snabbt nog (utlösningsvillkoret).
Tja, standard är inte regler, det är en standard. Alltså inte tvingande. Potentialutjämning är såklart en förutsättning. Då jag som sagt gjort en hel del installationer så är även detta förankrat hos elsäk, och utgången är att jag fått godkänt att gå förbi standarden.

it-snubben skrev:
men hur menar du? Vid inverterdrift så finns ju ingen ström ändå. Eller menar du att JFB skulle slockna vid strömavbrott vilket får till följd att jag skulle behöva återställa den när strömmen kommer tillbaka?
Inverterdrift är det när lasten går via växelriktaren, vilket jag förutsätter att du har igång större delen av tiden, om du vill säga inte går i "eco mode" så att den ligger offline under normaldrift och kopplar över till inverter vid strömavbrott
Du har en så stor läckström till jord på en ups av lite större model (mellan 1500-3000VA och uppåt) att jordfelsbrytaren löser ut.

Aha. Klarnade lite på den punkten iallafall..

300mA jordfelsbrytare (skydd för installationen, ej personskydd) uppströms av UPS verkar gå bra i de större installationer jag har sett. Upp till 3kA fungerar 30mA också bra i de fall jag har varit med om. Nedströms UPS fungerar personskyddand jordfelsbrytare som vanligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.