2 358 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Fasledningar i central
Jag har noterat att många bygger sina elcentraler med enbart svarta fasledare istället för standardfärgerna brun, svart och grå. Jag avser villacentraler och pratar om 6 kvmm RK-ledare mellan huvudbrytare, jordfelsbrytare och förbindelse till skenor. Så frågan är om det så man gör och att det bara är nitiska inspektörer och noggranna hemmapulare som konsekvent använder rätt färg i det här sammanhanget?
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
I vår gamla central från 70 talet såg det ut så, men i nyare centraler har jag inte sett enfärgat.
Bläddrade lite i leverantörskataloger idag. Det verkar som förbyggda centraler använder enbart svarta ledningar, överkopplingsbygglar är naturligtvis helt svarta och köpet man t.ex. en Garo-brytare så kan den fås med anslutningsledare och de är svarta. När jag irrade runt på Jula och Biltema passade jag på att kika i deras färdiga centraler och de är också kopplade helt i svart. Så jag tror vi kan enas om att det där med korrekta fasfärger i en vilacentral är nog väldigt ovanligt.
Nja, jag skulle inte vilja gå så långt att jag skulle säga ovanligt. Är det ett jobb där det handlar om flera hus så har man oftast alla färger och även ofta i enstaka hus. Men kör man en servicebil vill/måste man hålla ner på sortimentet så mycket som det går för det blir nästan alltid överfullt, kanske inte i antal utan i olika sorter/modeller.
Klicka här för att svara