Hej gjorde en ny fråga eftersom det kom in en helt ny parameter i frågan. (Se faser olika väg)

Skrev tidigare om att göra en trefasanslutning genom att en fas,nolla och jord går i ett rör och de två andra faserna går i ett annat rör, som går en annan väg. Fick då svaren i forumet att det inte var tillåtet. Efter kontakt med Elsäkerhetsverket som hänvisade till Svensk Elstandard så fick jag följande svar därifrån:

" Lösningar med faserna i olika rör är inte ovanligt, men för att kunna göra en säker installation behöver du veta att belastningsförmågan och frånkopplingstider stämmer för alla delar."

Så det verkar kunna gå OM man kan hantera/beräkna att "belastningsförmågan och frånkopplingstider" stämmer för alla delar.

Bara för att jag är nyfiken så undrar jag hur detta beräknas. Finns det någon som någorlunda enkelt kan förklara innebörden och hur de beräknas? Om man bortser från övriga aspekter ifråga om lämpligheten att dra faserna olika väg och bara tittar på de elektriska kraven. Vad som skulle skilja faserna åt då är att resp ledare har olika längd. I en normal installation är väl skillnaden i längd mellan de olika faserna kanske någon/några decimeter.
Vad händer om de två extra fasledningarna är 1m/5m/10m/25m.... längre än den ursprungliga?

Det är bara den lilla detaljen att ESV har fel, åtminstone såsom du framställer frågan här. Samtliga ledare i en krets ska gå i samma installationsrör, så säger reglerna. Om man gör en knytning till din andra tråd som handlar om en huvudledning i ett gammalt flerbostadshus som man vill göra om till trefas så kan det möjligen finnas en öppning till att dokumentera ett avsteg från reglerna pga av orimliga kostnader för att dra fram ett nytt rör. Men vad jag förstår har man nyligen dragit två nya rör till din lägenhet så då finns inga sådana trängande skäl. Så exakt vilken fråga ställde du till ESV??

Deras andra del av svaret är orelevant i sammanhanget, men som sagt vad frågade du?

• Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Här kan du få se själva regeltexten.

521.8 Kretsuppbyggnad
521.8.1

Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets installeras parallellt. Då flerledarkablar installeras parallellt ska varje kabel innehålla samtliga faser.
Detta är ur elinstallationsreglerna SS 436 40 00, som är utgiven av just Svensk Elstandard.

Jag ville bara visa att det inte är eget personligt tyckande som vi lutar oss mot här.

Redigerat:
  • Gilla
Slugge och 3 till
  • Laddar…
Ja det där ser ut som ett missförstånd mellan frågeställning och svar

Hej igen. Här kommer i något förkortad form min skriftväxling. Sista gången högst upp och tidigare neråt.
Min fråga längst ner.

Hejsan Klas,
Ja det blir mer komplicerat att beräkna men som sagt, lösningar med fas i olika rör är inte ovanligt.
För att kunna göra en säker installation behöver du ju veta att belastningsförmågan och frånkopplingstider stämmer för alla delar.

SEK Svensk Elstandard | www.elstandard.se
Box 1284
164 29 KISTA
Skickat: den 14 mars 2018 18:15

Tack för svaret. Ang förläggningen av de två saknade faserna så vill jag förtydliga att ingen fas kommer att gå i samma rör som bredbandskabeln. Min undran är om en fas, nolla och jord kan gå i samma ursprungliga rör som idag, och de två saknade faserna kan gå i ett annat rör. Det betyder att de kommer att gå olika vägar och olika sträckor. Är det väldigt känsligt med

" beräkningen av belastningsförmågan och frånkopplingstider vid kortslutning" beroende på detta?
Mvh
Klas Jonsson

Hejsan Klas,

Att dela upp faserna i olika rör är egentligen inget konstigt. Dock behöver de ha samma sträckning/längd för att beräkningen av belastningsförmågan och frånkopplingstider vid kortslutning ska stämma för samtliga ledare.
Vidare verkar det som om det ligger en befintlig bredbandskabel i det ena röret. Då behöver ni överväga om bredbandskabelns isolering är tillräcklig samt om kraftmatningen kan komma att störa ut bredbandet.

SEK Svensk Elstandard | www.elstandard.se
Box 1284
164 29 KISTA

---------- Vidarebefordrat meddelande ----------
Från: <fragor@elsakerhetsverket.se>
Datum: 13 mars 2018 13:25
Ämne: Din fråga 141838 är besvarad
Till: kljons53@gmail.com

Hej skickar min fråga till er enl. mitt svar som jag fick nedan.

Mvh
Klas Jonsson

Fråga 141838 - Här kommer svar på din fråga.

Rubrik: Faser olika väg

Svar:

Elsäkerhetsverket tolkar elsäkerhetslag och elsäkerhetsförordning samt skriver och tolkar elsäkerhetsföreskrifter.
För frågor om utförande enligt er fråga och tolkning av svensk standard inom elområdet, vänligen kontakta Svensk Elstandard.
Kontakt med Svensk Elstandard kan ske genom e-postadress SEK@Elstandard.se eller
http://www.elstandard.se/kontakt/index.asp alt telefon 08 - 444 14 00.

Om någon av länkarna inte skulle fungera, ber vi er skicka ett meddelande till oss om detta.

Din fråga: Hej. Jag har en lägenhet med enfasanslutning. I samband med ett stambyte drogs det två VP-rör från bottenvåningen via ledningsschaktet upp till resp. lägenhet. Så de går från bottenvåningen där bl. a. elmätarna sitter upp till resp. lägenhets hall. Ett rör används till bredbandsnätet och det andra är tomt. Tanken var att det skulle kunna användas för ex. trefas indragning i lägenheten.Nu är det tydligen så att detta VP-rör inte är tillräckligt dimensionerat för att kunna rymma en trefasdragning. (Jag vet inte vad det behövs, men röret är i varje fall 20 mm diameter) En undran jag har är då om man kan låta den ursprungliga enfasanslutningen vara kvar som den är och använda det extra VP-röret till de två faser som behövs för att få en trefasanslutning.De borde ju rymmas i det VP-röret. Alltså så att de två faser som fattas går en annan väg upp till lägenheten för att där förenas med den ursprungliga och möjliggöra trefasanslutningen. Är det möjligt/tillåtet/idiotiskt?

Mvh
Klas Jonsson

ELSÄKERHETSVERKET
Box 4, 681 21 Kristinehamn

Genom att gå över till TN-S så räcker det med den nya pexkabel 5x2,5mm2 den är bara 14mm så med glidmedel bör det gå att få i den.
Det finns en tillverkare som har an supermjuk pex-kabel med valsad FK .

Annars 3x4 +10 mm2 för en TN-C i det nya röret.

Jag hade tydligen fel i mitt förra svar ovan så jag vill ändra det till att både ESV och SEK har fel...

Det handlar om i två saker här
- Det uppstår magnetiska fält kring ledare i en ledning som inte är komplett med alla strömförande ledare i kretsen.
- Ordning och reda för att förhindra förväxling och felaktiga antagen.

Båda problemen kan som sagt säkert nöjaktig hanteras, men det allmänna svaret på frågan är fortfarande nej. Det kräver ett avsteg från reglerna.

• Gilla
Slugge och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
...
- Det uppstår magnetiska fält kring ledare i en ledning som inte är komplett med alla strömförande ledare i kretsen.
...
Angående magnetiska fällt så kommer jag ihåg att när Volvo flyttade bak batteriet och bara drog fram pluskabeln och lät jorda ner minuspolen direkt vid karossen. Så blev det en massa skriverier mm angående magnetfält.
Det slutade med att Volvo fick kalla in alla bilar och byta kabelstammen.

Edit:
Här är en av flera artiklar,
https://www.svd.se/farliga-magnetfalt-i-volvobilar

Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hade tydligen fel i mitt förra svar ovan så jag vill ändra det till att både ESV och SEK har fel...

Det handlar om i två saker här
- Ordning och reda för att förhindra förväxling och felaktiga antagen.

Båda problemen kan som sagt säkert nöjaktig hanteras, men det allmänna svaret på frågan är fortfarande nej. Det kräver ett avsteg från reglerna.
Har ESV verkligen fel? Tycker mer att det ser ut som att de inte vill befatta sig med frågan?

Intressant svar på frågan, det är inte ovanligt med en grupp/huvudledning uppdelade i flera olika rör påstås det, jag har då i alla fall aldrig sett detta i en vanlig bostadsinstallation, på mellanspänning och uppåt är det ingen ovanlig lösning men då är det skärmade faser och ingen neutralledare involverad.

Kan TS inte länka till tråden så standardansvarige kan förklara mer i detalj han menar, som Bo skriver kan det säkert fungera om avstegen dokumenteras och märks upp, men att vi ska ha detta som en vanlig lösning i framtiden låter lite oroväckande med tanke på missförstånd och förväxlingsrisk..

Ser nu att jag skrev att svaret kom från en han, nu när jag kollar igen så verkar detta inte framgå, så ber om ursäkt om jag tagit fel, fick för mig att svaren kom från en Klas Jonsson, han hade skrivit under med Elsäkerhetsverket, men troligen bara blivit något fel med formateringen, som jag ser det nu är Klas=TS och har fått svar från två anonyma experter.

Och kanske handläggaren missade att det handlar om en huvudledning, för olika faser kan man ju dra i olika rör men inte en huvudledning.
Och jag håller helt med om att påståendet att det skulle vara vanlig är helt felaktigt, inte heller jag har någonsin sett att man delat upp faserna i en bostadsinstallation.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det var ett väldigt konstigt svar från SEK. Jag tänkte på precis samma passus i reglerna som Mikael_L redan klistrat in tidigare. Om det inte gäller, varför finns det då med i elinstallationsreglerna?

Svaren är klockrena goddag yxskaft och kanske inte mer att vänta där trots allt. Vore klädsamt om de angett det som ytterst ovanligt istället för fall likt vad TS frågade om.

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Har ESV verkligen fel? Tycker mer att det ser ut som att de inte vill befatta sig med frågan?
Du har rätt, ESV duckar ju helt från frågan då deras enda svar består av en hänvisning till SEK. Två fel av mig nu... :(

Nejdå Bo, du gjorde inget fel, en förklaring från SEK till hur de menar att det är den naturligaste saken i världen att dra ledare olika vägar, gärna en fas genom väggen, en genom golvet och den sista genom taket för att variera lite.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.