14 577 läst ·
8 svar
15k läst
8 svar
Fasadtvätt högtryck med borste?
Funderar på om en högtryckstvätt med roterande borste är bra att tvätta fasaden med? Handlar om träfasader med täckfärg, enkelfaspanel som är rätt tät mot inträngande vatten.
Någon som testat? Tänkte på en sån här med förlängningsskaft: http://www.bauhaus.se/borr-install-8x120mm-hm-impact-1.html
//Larsa
Någon som testat? Tänkte på en sån här med förlängningsskaft: http://www.bauhaus.se/borr-install-8x120mm-hm-impact-1.html
//Larsa
Produkter som diskuteras: "Fasadtvätt"
Underhållstvätt Jape
För målade och övriga ytor utom- och inomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Tvätta fasaden är faktiskt inte så jobbigt som man skulle kunna tro. En vanlig borste och vattenslang är nog absolut lättast, Spruta på fasadtvätt, dra ett par drag med borsten och spola av. Den där roterande grejjen blir säkert bara jobbig att hantera.
Har själv hållt på med roterande borste, men blir inte så bra. Tror mer på att använda rätt fasadtvätt.
Helst skall medlet ligga på en stund innan man sköljer av väggen.
Har du mycket påväxt på fasaden?
Helst skall medlet ligga på en stund innan man sköljer av väggen.
Har du mycket påväxt på fasaden?
Produkter som diskuteras: "fasadtvätt"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Jo jag har en hel del påväxt. Gult hus, och det behöver tvättas typ var tredje år, samma i sommarstugan.
Är ju enkelt om man når, men fara runt över hela fasaden med stege är ju inte kul, och borste med skaft får man så dålig kraft med.
Är ju enkelt om man når, men fara runt över hela fasaden med stege är ju inte kul, och borste med skaft får man så dålig kraft med.
Vet hur det är. Har själv stått med det då vi har teak på gavlarna.
Det som funkat bäst är att tvätta med något bra alg/mögeltvätt har för mig att man med vissa låter det verka i ett dygn, sen skall det bara spolas av.
Nackdelen med roterande borste typ t-racer är att man kan se cirklarna då det ej går att komma åt överallt, då får man köra sista med borste.
Det som funkat bäst är att tvätta med något bra alg/mögeltvätt har för mig att man med vissa låter det verka i ett dygn, sen skall det bara spolas av.
Nackdelen med roterande borste typ t-racer är att man kan se cirklarna då det ej går att komma åt överallt, då får man köra sista med borste.
För egen del sprayade jag på med målartvätt med ryggspruta. Därefter skurade jag för hand med fasadborste kopplad till vattenslang och handskurade även med liten skurborste. Sen sprayade jag på någon dag efter med bensaltensid med ryggsprutan som fick torka in. Allt förarbete tar sin tid men det lönar sig i samband med ommålning.
Jag skulle aldrig använda högtryck på en träfasad. Den är för otät och tar in för mycket vatten som kanske inte torkar ur på ett bra sätt.
Jag skulle aldrig använda högtryck på en träfasad. Den är för otät och tar in för mycket vatten som kanske inte torkar ur på ett bra sätt.
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden