14 580 läst ·
156 svar
15k läst
156 svar
Fasadprojekt sommar 2023
Tack Gunnar! Fick pepp precis när jag behövde det. Inser vilket projekt man har dragit igång. När jag till slut är klar med all fasad så ska det målas också! TVÅ… gånger.
Haha Men som sagt så är det rätt kul och när jag kommer till panelen med fasta längder går det fortare då jag slipper snedkapa på ena sidan.
Haha Men som sagt så är det rätt kul och när jag kommer till panelen med fasta längder går det fortare då jag slipper snedkapa på ena sidan.
Jag delade in min fasad i tre etapper. En etapp per år.K Kurt-olsson skrev:Tack Gunnar! Fick pepp precis när jag behövde det. Inser vilket projekt man har dragit igång. När jag till slut är klar med all fasad så ska det målas också! TVÅ… gånger.
Haha Men som sagt så är det rätt kul och när jag kommer till panelen med fasta längder går det fortare då jag slipper snedkapa på ena sidan.
1. Allt under midjan. Går lättare när man har fötterna på marken
2. Gavelspets söder
3. Gavelspets norr
Är halvvägs in i etapp två nu.
I värsta fall får jag göra klart fasaden, måla vindskivorna (som är 2 år gamla som måste målas i sommar) men måla resten nästa sommar.G Gunnar Johansson69 skrev:
Men det skulle kännas surt så ska kötta på ordentligt!
Någon som har tips på en bra skruv till 28mm glespanel?
Tror inte jag orkar spika den längre utan kommer att skruva den också.
Tror inte jag orkar spika den längre utan kommer att skruva den också.
Ja det är ingen dum ide faktiskt, ska googla lite.G Gunnar Johansson69 skrev:
Förresten, hur gör du när du bryter de längsta brädorna? Går du upp en plattform och bryter övre hälften och sedan går ner och bryter loss botten? Enklast om man är två men är tyvärr själv på detta projekt.
Jag har krävt in lite gentjänster så har varit två man på alla brädor över 4,5 m just för att de är så otympliga.K Kurt-olsson skrev:
Men de brädor jag tagit bort själv har jag gjort som du beskriver. Blir ett himla springande i trappor!
Urk! Dålig morgon. Kapade fel 2 ggr på 4800 plankor. Men tror att dessa behövs senare till hörnen och spetsen så lugnt änsålänge.
Dock har jag ett stort problem nu. Mäta avståndet med måttband jag ska kapa.
Så här ser min process ut när jag rivit klart och satt upp vindduk och gles och ska sätta panel.
1: Skrivit ner längden på toppen av snedkapningen och botten på föregående panel.
2: Lägg till 14,5cm (har 46,5 grader vinkel i toppen)
3: snedkapa panelen i hörnet
4: PROBLEM!!! Här ska jag lyckas mäta mellan den korta delen av snedkapningen och hur lång brädan ska vara. Omöjligt att sätta måttbandet utan att det fladdrar eller ramlar ner,
Inser nu när jag skriver att jag iof skulle kunna mäta den högsta delen där jag kan haka på måttbandet enkelt och lägga på ytterligare 14,5cm!
Hur gör ni erfarna när ni kapar upp ny panel?
Dock har jag ett stort problem nu. Mäta avståndet med måttband jag ska kapa.
Så här ser min process ut när jag rivit klart och satt upp vindduk och gles och ska sätta panel.
1: Skrivit ner längden på toppen av snedkapningen och botten på föregående panel.
2: Lägg till 14,5cm (har 46,5 grader vinkel i toppen)
3: snedkapa panelen i hörnet
4: PROBLEM!!! Här ska jag lyckas mäta mellan den korta delen av snedkapningen och hur lång brädan ska vara. Omöjligt att sätta måttbandet utan att det fladdrar eller ramlar ner,
Inser nu när jag skriver att jag iof skulle kunna mäta den högsta delen där jag kan haka på måttbandet enkelt och lägga på ytterligare 14,5cm!
Hur gör ni erfarna när ni kapar upp ny panel?
En sak till. Jag borde väl kunna riva gamla panelen och sätta upp ny vindduk når det regnar? Den gamla duken sitter ju på (dock med spikhål).
Eller ska jag göra detta i uppehåll endast?
Eller ska jag göra detta i uppehåll endast?
Det är det bästa. Men jag har tyvärr ett droppbläck som sitter där så jag har max 6-7 cm till godo så jag lägger en gles som jag ställer panelen på för att få en rak linje. Tycker det funkar bra. Men bäst är helt klart att spänna en bräda och snedkapa emot på slutet om man har möjlighet.F fribygg skrev:
Ang. förankring så brukar jag ibland använda spännband. Dessa kan man ibland sätta på något finurligt ställe och slippa ett fult hål.
Det kanske inte är helt kosher, men så har jag inga sparklister heller...
Det kanske inte är helt kosher, men så har jag inga sparklister heller...
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Vilket slit! Nu är man värd en kall!
Bättre fart idag men tar tid att koppla inoch ur sele varje gång jag ska upp på högre än första plattformen.
Förresten en fråga. Min plan nu når brädorna blir längre runt +3m så är tänkte jag stå på första raden och mäta in den med vattenpass och dra skruvar högt från första platformen. Finns det risk att det blir snett längre upp? Kanske ska man börja skruva uppifrån?
Betydligt lättare att arbeta från första platformen…
Lite regn ikväll men inget som vindduken inte klarar av
Bättre fart idag men tar tid att koppla inoch ur sele varje gång jag ska upp på högre än första plattformen.
Förresten en fråga. Min plan nu når brädorna blir längre runt +3m så är tänkte jag stå på första raden och mäta in den med vattenpass och dra skruvar högt från första platformen. Finns det risk att det blir snett längre upp? Kanske ska man börja skruva uppifrån?
Betydligt lättare att arbeta från första platformen…
Lite regn ikväll men inget som vindduken inte klarar av
Dagens tips är att fälla upp stegen på översta platformen istället för att sakta behöva gå runt den 500ggr. Man slutar aldrig lära sig! 

