Tack Gunnar! Fick pepp precis när jag behövde det. Inser vilket projekt man har dragit igång. När jag till slut är klar med all fasad så ska det målas också! TVÅ… gånger.

Haha Men som sagt så är det rätt kul och när jag kommer till panelen med fasta längder går det fortare då jag slipper snedkapa på ena sidan.
 
K Kurt-olsson skrev:
Tack Gunnar! Fick pepp precis när jag behövde det. Inser vilket projekt man har dragit igång. När jag till slut är klar med all fasad så ska det målas också! TVÅ… gånger.

Haha Men som sagt så är det rätt kul och när jag kommer till panelen med fasta längder går det fortare då jag slipper snedkapa på ena sidan.
Jag delade in min fasad i tre etapper. En etapp per år.

1. Allt under midjan. Går lättare när man har fötterna på marken :)
2. Gavelspets söder
3. Gavelspets norr

Är halvvägs in i etapp två nu.
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Jag delade in min fasad i tre etapper. En etapp per år.

1. Allt under midjan. Går lättare när man har fötterna på marken :)
2. Gavelspets söder
3. Gavelspets norr

Är halvvägs in i etapp två nu.
I värsta fall får jag göra klart fasaden, måla vindskivorna (som är 2 år gamla som måste målas i sommar) men måla resten nästa sommar.

Men det skulle kännas surt så ska kötta på ordentligt! :)
 
Någon som har tips på en bra skruv till 28mm glespanel?

Tror inte jag orkar spika den längre utan kommer att skruva den också.
 
K Kurt-olsson skrev:
Någon som har tips på en bra skruv till 28mm glespanel?

Tror inte jag orkar spika den längre utan kommer att skruva den också.
Hyr spikpistol? Finns mängder på Hygglo.
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Hyr spikpistol? Finns mängder på Hygglo.
Ja det är ingen dum ide faktiskt, ska googla lite.

Förresten, hur gör du när du bryter de längsta brädorna? Går du upp en plattform och bryter övre hälften och sedan går ner och bryter loss botten? Enklast om man är två men är tyvärr själv på detta projekt.
 
K Kurt-olsson skrev:
Ja det är ingen dum ide faktiskt, ska googla lite.

Förresten, hur gör du när du bryter de längsta brädorna? Går du upp en plattform och bryter övre hälften och sedan går ner och bryter loss botten? Enklast om man är två men är tyvärr själv på detta projekt.
Jag har krävt in lite gentjänster så har varit två man på alla brädor över 4,5 m just för att de är så otympliga.

Men de brädor jag tagit bort själv har jag gjort som du beskriver. Blir ett himla springande i trappor!
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Urk! Dålig morgon. Kapade fel 2 ggr på 4800 plankor. Men tror att dessa behövs senare till hörnen och spetsen så lugnt änsålänge.

Dock har jag ett stort problem nu. Mäta avståndet med måttband jag ska kapa.

Så här ser min process ut när jag rivit klart och satt upp vindduk och gles och ska sätta panel.

1: Skrivit ner längden på toppen av snedkapningen och botten på föregående panel.
2: Lägg till 14,5cm (har 46,5 grader vinkel i toppen)
3: snedkapa panelen i hörnet

4: PROBLEM!!! Här ska jag lyckas mäta mellan den korta delen av snedkapningen och hur lång brädan ska vara. Omöjligt att sätta måttbandet utan att det fladdrar eller ramlar ner,

Inser nu när jag skriver att jag iof skulle kunna mäta den högsta delen där jag kan haka på måttbandet enkelt och lägga på ytterligare 14,5cm!

Hur gör ni erfarna när ni kapar upp ny panel?
 
  • Ett hus med byggnadsställningar, molnig himmel, parkerad silverfärgad bil framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SpjuteViking och 1 till
  • Laddar…
En sak till. Jag borde väl kunna riva gamla panelen och sätta upp ny vindduk når det regnar? Den gamla duken sitter ju på (dock med spikhål).

Eller ska jag göra detta i uppehåll endast?
 
K Kurt-olsson skrev:
Hur gör ni erfarna när ni kapar upp ny panel?
Renkapar nederdelen på plats med handcirkelsåg, det ända rimliga sättet att få nederkanten rak anser jag
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Renkapar nederdelen på plats med handcirkelsåg, det ända rimliga sättet att få nederkanten rak anser jag
Det är det bästa. Men jag har tyvärr ett droppbläck som sitter där så jag har max 6-7 cm till godo så jag lägger en gles som jag ställer panelen på för att få en rak linje. Tycker det funkar bra. Men bäst är helt klart att spänna en bräda och snedkapa emot på slutet om man har möjlighet.
 
K Kurt-olsson skrev:
Någon som har tips på en bra skruv till 28mm glespanel?

Tror inte jag orkar spika den längre utan kommer att skruva den också.
Om du har något bra att skruva i så är väl 5mm skruv bra? Typ 5x80 eller eventuellt annan längd.

//AA
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Ang. förankring så brukar jag ibland använda spännband. Dessa kan man ibland sätta på något finurligt ställe och slippa ett fult hål.

Det kanske inte är helt kosher, men så har jag inga sparklister heller...
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Vilket slit! Nu är man värd en kall!
Bättre fart idag men tar tid att koppla inoch ur sele varje gång jag ska upp på högre än första plattformen.

Förresten en fråga. Min plan nu når brädorna blir längre runt +3m så är tänkte jag stå på första raden och mäta in den med vattenpass och dra skruvar högt från första platformen. Finns det risk att det blir snett längre upp? Kanske ska man börja skruva uppifrån?

Betydligt lättare att arbeta från första platformen…


Lite regn ikväll men inget som vindduken inte klarar av :)
 
  • Hus med byggställningar, grå himmel, parkerad bil, grönt staket, webbplats på skylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens tips är att fälla upp stegen på översta platformen istället för att sakta behöva gå runt den 500ggr. Man slutar aldrig lära sig! :)
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.