Saken är den att vi håller¨på och renoverar ett gammalt 1700-talshus. Det har någon gång i början av 1900-fått en övervåning, nya fönster och förmodligen en veranda. Verandan har sedan tagits bort och ersatts med ett rappligt litet tak som håller på att falla ner. Resterna av den gamla verandan hittade vi i ett uthus.
Självklart ska vi bygga upp den igen, tänkte vi då.
Men sen har vi fått hjälp med att skissa på lite olika fasader och nu är vi inte längre lika säkra. Jag tycker nu att huset får ett renare och lite ålderdomligare utseende utan verandan men å andra sidan vore det praktiskt med det extra utrymmet. Fast det kostar ju en slant att bygga veranda också - ungefär sådär går tankarna utan att vi lyckas landa i ett beslut. Så jag tänkte att det ju är bra att få fler synpunkter.
Så här ser alltså förslaget utan veranda ut:
och förslaget med veranda:
Fler bilder finns på bloggen om man vill få hela sammanhanget.
Sätt igång med tyckandet!
Självklart ska vi bygga upp den igen, tänkte vi då.
Men sen har vi fått hjälp med att skissa på lite olika fasader och nu är vi inte längre lika säkra. Jag tycker nu att huset får ett renare och lite ålderdomligare utseende utan verandan men å andra sidan vore det praktiskt med det extra utrymmet. Fast det kostar ju en slant att bygga veranda också - ungefär sådär går tankarna utan att vi lyckas landa i ett beslut. Så jag tänkte att det ju är bra att få fler synpunkter.
Så här ser alltså förslaget utan veranda ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och förslaget med veranda:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder finns på bloggen om man vill få hela sammanhanget.
Sätt igång med tyckandet!
Spontant så tycker jag att ni bör bygga den inglasade förstukvisten i sista bilden. Eftersom ni väljer att behålla övervåningen som tillkommit under tidigt 1900 och huset inte längre har en full 1700-talskarraktär så tror jag att förstukvisten ger mer harmoni och balans. Det ger er också ett friare spelrum när det gäller interiören. Då ni kan jobba med allt ifrån 1700-tal fram till 1900 och fortfarande vara rätt för huset.
Håller med Västigårds, även om jag kan tycka att huset är vackrare utan veranda. Men det finns ju även andra aspekter, ex att en veranda skyddar ytterdörren. Eller att den kan vara ett trevligt ställe att sitta på, bra att ställa barnvagnen i etc etc.
Ja, jag håller med. Allt praktiskt talar för verandan (utom möjligen det ekonomiska) och 1700-talet har ju för länge sen lämnat fasaden så det kommer vi inte eftersträva utan snarare låta fönstren från tidigt 1900 sätta prägeln.
Däremot håller jag inte med om att fasaden blir mer harmonisk med verandan - jag trodde att det skulle bli så men nu tycker jag att den snarare tävlar med frontespisen på ett negativt sätt. Även om jag egentligen gillar verandor.
Dörren som sitter där idag är en paneldörr från 1800-nånting som går inåt, om vi inte bygger en veranda skulle vi komplettera den med en liknande nybyggd dörr som går utåt. originaldörren är ganska långt ifrån tät...
Däremot håller jag inte med om att fasaden blir mer harmonisk med verandan - jag trodde att det skulle bli så men nu tycker jag att den snarare tävlar med frontespisen på ett negativt sätt. Även om jag egentligen gillar verandor.
Dörren som sitter där idag är en paneldörr från 1800-nånting som går inåt, om vi inte bygger en veranda skulle vi komplettera den med en liknande nybyggd dörr som går utåt. originaldörren är ganska långt ifrån tät...
godeha skrev:Ja, jag håller med. Allt praktiskt talar för verandan (utom möjligen det ekonomiska) och 1700-talet har ju för länge sen lämnat fasaden så det kommer vi inte eftersträva utan snarare låta fönstren från tidigt 1900 sätta prägeln.
Ja det handlar ju alltid om tycke och smak också. Du som lever med huset har förståss en bättre syn på vad som är harmoniskt och inte. Vi utgår bara ifrån några bilder. En tanke är att kanske titta på andra samtida hus i regionen så du skapar något som är rätt för byggden?
Själv bor jag i hjärtat av Hälsingland och här är vi bortskämda med pampiga förstukvistar till de flesta gamla hus. Nästan bara uthus och ekonomibyggnader som saknar (med några undandag).
Längre norrut kanske traditionen ser lite annorlunda ut?
Längst ner på den här sidan finns lite ritningar på norrlandsvarianter, kanske en enklare öppen brokvist ala "Brokvist Backen 1" kan vara en mer ekonomisk lösning:
http://www.hallahus.se/renovera/entren/farstubron/bygga-ny/
Ja, Hälsingland har ju verkligen många och fina verandor. Här i Uppland är det lite mer diskret vilket ju också kan ha sin charm.
Skulle man titta på samtiden här, och då räknar jag samtiden till kring 1910 eftersom det blir det utseendet på fasaden, så är nog ändå en veranda det "rätta" alternativet. Det var ju väldigt populärt att bygga till det även om husen inte hade haft det från början.
En öppen veranda skulle såklart hålla nere kostnaderna men då får vi ju inte användning för våra fina fönster. Lite synd om man ändå sätter igång och bygger grund mm. I det fallet tror jag nog ändå att det är värt de extra kronorna att bygga en inbyggd veranda. den blir ju mer användbar också...
Skulle man titta på samtiden här, och då räknar jag samtiden till kring 1910 eftersom det blir det utseendet på fasaden, så är nog ändå en veranda det "rätta" alternativet. Det var ju väldigt populärt att bygga till det även om husen inte hade haft det från början.
En öppen veranda skulle såklart hålla nere kostnaderna men då får vi ju inte användning för våra fina fönster. Lite synd om man ändå sätter igång och bygger grund mm. I det fallet tror jag nog ändå att det är värt de extra kronorna att bygga en inbyggd veranda. den blir ju mer användbar också...
Japp, håller med!
Jag tycker absolut att det ser snyggare ut med farstukvist men inte halvt ihopbyggt med skeppet/frontespisen, det ser fel ut i mina ögon men planlösningen kanske inte tillåter en flytt av entren. Jag tycker att den skulle passa bättre mitt på frontespisen eller längre till höger på ritningen, utan farstukvist så ser ingången fortfarande malplacerad ut. Kanske det är symmetrin som ställer till det lite.
För övrigt så är det ett vackert hus
Ps. Jag menar inte att vara negativ, bara att framföra min åsikt.
För övrigt så är det ett vackert hus
Ps. Jag menar inte att vara negativ, bara att framföra min åsikt.
Vid några till närgångna synanden av bilderna så har jag nu begripit att skeppet inte är något skepp utan det är helt i liv med fasaden så då ändras uppfattningen lite grann
.
Fortfarande ett ja till farstukvisten men jag vill också fortfarande flytta den, men inte lika mycket utan en halvmeter till en meter åt höger på ritningen.
Fortfarande ett ja till farstukvisten men jag vill också fortfarande flytta den, men inte lika mycket utan en halvmeter till en meter åt höger på ritningen.
Du har hittat husets ömma punkt Drömhus2012. Den högra delen av huset är påbyggd eller ombyggd vid något tillfälle.
Jag tror att man har tagit en del av ett befintligt hus och lagt till det till den vänstra delen, skarven går precis till vänster om dörren. Vad som hänt då är att dörren hamnat för långt åt vänster och direkt till höger innanför dörren fins en trappa. Vi ritade en del förslag i början som gick ut på att sätta verandan mitt framför frontespisen men det gjorde för stor påverkan på planlösningen och dessutom är vår ambition att i så stor utsträckning som möjligt inte förvanska huset.
Man kan se spår på fasaden som tyder på att den gamla verandan har varit placerad längre åt vänster och det tror jag skulle se riktigt knasigt ut.
I förslaget med veranda så har vi flyttat den så långt åt höger som är möjligt, eftersom dörrhålet inte går att flytta längre måste verandan bli större för att kunna ha centrum längre till höger. Vi har även flyttat det låga fönstret ovanför så att det ska bli mer symetriskt. I verkligheten sitter det längre till vänster.
Jag tror att man har tagit en del av ett befintligt hus och lagt till det till den vänstra delen, skarven går precis till vänster om dörren. Vad som hänt då är att dörren hamnat för långt åt vänster och direkt till höger innanför dörren fins en trappa. Vi ritade en del förslag i början som gick ut på att sätta verandan mitt framför frontespisen men det gjorde för stor påverkan på planlösningen och dessutom är vår ambition att i så stor utsträckning som möjligt inte förvanska huset.
Man kan se spår på fasaden som tyder på att den gamla verandan har varit placerad längre åt vänster och det tror jag skulle se riktigt knasigt ut.
I förslaget med veranda så har vi flyttat den så långt åt höger som är möjligt, eftersom dörrhålet inte går att flytta längre måste verandan bli större för att kunna ha centrum längre till höger. Vi har även flyttat det låga fönstret ovanför så att det ska bli mer symetriskt. I verkligheten sitter det längre till vänster.
Aha, i likhet med Drömhus2012 fattade jag först inte att skeppet/frontespisen var på samma djup som resten av fasaden, inte förrän jag klickade mig in på bloggen och såg bilderna!
Maffigt hus! Jag tycker att förslaget med veranda ser harmoniskt och vackert ut. Obs detta är bara tyckande, jag har ingen som helst bakgrundskunskap om hur syduppländska sekelskifteshus "borde" se ut
Maffigt hus! Jag tycker att förslaget med veranda ser harmoniskt och vackert ut. Obs detta är bara tyckande, jag har ingen som helst bakgrundskunskap om hur syduppländska sekelskifteshus "borde" se ut
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Habddusch med engrepp- eller termostatblandare
Vatten & Avlopp -
Nibe S735-7kw, F2050+vvm S325 eller Nibe F372
Värmepumpar -
Hjälp - Luftvärmepump eller satsa på Luft-vatten
Värmepumpar -
Nivell/Granab eller XPS-isolering under platta med golvvärme?
Golv -
Knas med drivern eller är LED-spottarna trasiga?
El