Hade tänkt sätta upp någon typ av fasadbelysning. Vill helst ha någon lösning som man kan koppla själv utan elektriker.

Hade tänkt ca 6-9 ljuskällor.

Funderade lite på markspotlights som på bilden. Går det på något sätt seriekoppla ca 9st till en strömkälla? Eller måste man dra el till varje set om ca 3 spottar?

På planritningen
Orange = ljuskälllor
Grön prick = eluttag utomhus vid altanen
Grönt kryss = eluttag på vinden

En svart markspotlight med spjut för att fästas i marken, avsedd för utomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husritning markerad med planerade positioner för fasadbelysning (orange) och befintliga eluttag (gröna).
Skapa konto

BirgitS
Undvik spottar som lyser uppåt för djurens skull. Fåglar och andra djur behöver mörker för att de ska förstå att det är natt och få sin nödvändiga sömn. Det är bättre att välja nedåtriktad belysning som inte lyser upp omgivningarna på samma sätt.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Undvik spottar som lyser uppåt för djurens skull. Fåglar och andra djur behöver mörker för att de ska förstå att det är natt och få sin nödvändiga sömn. Det är bättre att välja nedåtriktad belysning som inte lyser upp omgivningarna på samma sätt.
De kan sova på grannarnas tomt, där är det mörkt.

• Gilla
  • Haha
H_kan@88 och 8 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer till fullo!
Och det är trevligare för oss människor också att se marken där vi går än lite belysta väggar.
Detta var nyligen uppe i en annan tråd, och här är mitt (traditionella) val:
[länk]
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer till fullo!
Och det är trevligare för oss människor också att se marken där vi går än lite belysta väggar.
Detta var nyligen uppe i en annan tråd, och här är mitt (traditionella) val:
[länk]
Nu var jag mest intresserad av tips för system man kan seriekoppla själv. Garden 24 verkar ha ett vettigt system som man även kan bygga på med många lampor.

A Ace83 skrev:
Nu var jag mest intresserad av tips för system man kan seriekoppla själv. Garden 24 verkar ha ett vettigt system som man även kan bygga på med många lampor.
Tja, du visade ju att det satt ett centralt eluttag uppe på vinden.
Därifrån borde det väl vara väldigt lätt att dra ledningar till lampor, placerade högt upp på väggarna.
Seriekoppling eller parallellkoppling spelar väl ingen roll för hur svårt jobbet är?

Såhär blev resultatet. Använde mig av spottar från Lightson med utbytbar armatur. Mkt nöjd änsålänge.

Belyst uthus med väggspottar från Lightson under nattetid.
Skapa konto
Husfasad upplyst av nya spottar från Lightson på kvällen, med synlig armatur och ljus mot plank.
Skapa konto
Markspotlight Luna LED från Lightson, 5W och 350 lumen, i aluminium med spetssats för installation i trädgård.
Skapa konto

• Gilla
rolf sundblad och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.