Ca 20 är sen jag smorde min panel med järnvitrol och den är inte angripen av väder och vind. Behöver nog inte tänka på den så länge jag lever. Till viss skillnad för dom som heltäckningsmålat sina fasader.
Bara skit med målad fasad, Måste i princip målas/underhållas vart 5- 7 år och det betackar jag mig för.

• Gilla
AndersG och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ca 20 är sen jag smorde min panel med järnvitrol och den är inte angripen av väder och vind. Behöver nog inte tänka på den så länge jag lever. Till viss skillnad för dom som heltäckningsmålat sina fasader.
Bara skit med målad fasad, Måste i princip målas/underhållas vart 5- 7 år och det betackar jag mig för.
Samma här. 22år sedan. Enda problemet är hackspettar, men de hackar även på målad panel.

A AndersG skrev:
Samma här. 22år sedan. Enda problemet är hackspettar, men de hackar även på målad panel.
Har du provat med att sätta en hackebulvan på väggen/arna, fungerar skapligt på torpet norröver i skogen.

• Gilla
AndersG
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du provat med att sätta en hackebulvan på väggen/arna, fungerar skapligt på torpet norröver i skogen.
Jo, men det funkade inte. Dock var det fel sorts hackspett. Den större hackspetten. Nu hackar blåmesarna ludd ur den till sitt bo..

A AndersG skrev:
Jo, men det funkade inte. Dock var det fel sorts hackspett. Den större hackspetten. Nu hackar blåmesarna ludd ur den till sitt bo..
Jag hade samma med en röd rackare, den fräste hål i ladans gavlar och husets knutar, satte tunnplåt över hålen och det vart lite bättre under ett par år. Får se hur det ser till sommaren. Under ett antal år så har svalor använt hålen och bygger innomhus på utmärkt plats utan regn och vind, men skitar ner häftigt. Så får se vad blir framöver.

J jonaserik skrev:
Hur ser den ut idag? Vad har du för trä? Frågar för jag bor nära kusten och det är en del saltstänk och hårda vindar här.

• Gilla
Frågan
  • Laddar…
F
Vår sjöstuga behandlade vi med järnvitriol 2009. Står en meter från havet. Eller i alla fall Östersjön 😉.
När nordan blåser på så stänker det upp på fasaden men där (på nordsidan mot havet) så ser det perfekt ut. Sydsidan tar mer stryk av sol - blir mörkare. Järnvitriolfasaden har vi inte behövt göra något med men detaljer såsom knut, foder m.m. som är svartmålade har vi behövt tvätta och måla. Bilder från 2009 och 2015 finns i tidigare i den här tråden.

Nu är denna tråden otroligt gammal ⏱️, men jag har läst genom den någorlunda ordentligt. Det enda jag inte hittar information om i tråden är i princip vilket träslag de flesta använder - antar gran, men vissa använder säket douglasgran eller sibirisk lärk.

En sammanfattning:

1. Järnvitriolbehandlad fasad är att jämföra med en obehandlad fasad, men håller troligen uppemot 50 år eller mer.
2. Järnvitriol blandar man enkelt lätt själv
3. Två bra sätt att applicera. Bäst verkar vara att montera obehandlad som kan sitta uppe något tag, sedan spraya med vanlig ogräspump eller liknande. Alternativ två, säkert lika bra, är att bygga ett litet bad till fasaden så man kan doppa brädorna en och en. Oavsett metod kan man behandla allt material på 3-6 timmar. Använder man spraymetoden är järnvitriol lätt att torka bort från fönster och karmar. Akta dig dock för att få det på grunden, tegel, puts eller liknande, det kan vara svårt att få bort därifrån.
4. Bra med rostfri spik, men inget krav. Vissa föredrar att handspika då spikpistol KAN göra lite djupa hål som kan exponeras. Exponeringen i sig är dock inte farlig för trät då järnvitriol är att jämföra med obehandlat trä.
5. Låt stå. Länge. Ingen mening med att göra om behandlingen.

Skulle gärna höra mer om vilket träslag ni använt för er fasad. 😀

Hållbarhetskommentar av teknisk doktor tillsammans med Folksam,

TL;DR: Håller i säkert 50 år:
https://www.byggahus.se/bygga/jarnvitriol-fasaden

Redigerat:
R reffotsirk skrev:
Nu är denna tråden otroligt gammal ⏱️, men jag har läst genom den någorlunda ordentligt. Det enda jag inte hittar information om i tråden är i princip vilket träslag de flesta använder - antar gran, men vissa använder säket douglasgran eller sibirisk lärk.

En sammanfattning:

1. Järnvitriolbehandlad fasad är att jämföra med en obehandlad fasad, men troligen uppemot 50 år.
2. Järnvitriol blandar man enkelt lätt
3. Två bra sätt att applicera. Bäst verkar vara att montera obehandlad som kan sitta uppe något tag, sedan spraya med vanlig ogräspump eller liknande. Alternativ två, säkert lika bra, är att bygga ett litet bad till fasaden så man kan doppa brädorna en och en. Oavsett metod kan man behandla allt material på 3-6 timmar. Använder man spraymetoden är järnvitriol lätt att torka bort från fönster och karmar.
4. Bra med rostfri spik, men inget krav. Vissa föredrar att handspika då spikpistol KAN göra lite djupa hål som kan exponeras. Exponeringen i sig är dock inte farlig för trät då järnvitriol är att jämföra med obehandlat trä.
5. Låt stå. Länge. Ingen mening med att göra om behandlingen.

Skulle gärna höra mer om vilket träslag ni använt för er fasad. 😀
Kärnrik gotlandsfuru. Är monterad, i färd med att behandla inom kort

• Gilla
reffotsirk
  • Laddar…
R reffotsirk skrev:
Hur ser den ut idag? Vad har du för trä? Frågar för jag bor nära kusten och det är en del saltstänk och hårda vindar här.
Vanlig furpanel och dom är badade i en låda en och en. Nertryckta i badet och borstade med en grövre pensel på båda sidor. Hängdes upp på en bräda med spikar, fick torka och ett bad till.
Inte säker nu ca 25 år sen och inte rört utsidan. Finns ingen röta eller annat på panelen. Det skiljer en del på nyansen, har sett en del fasder som går lite i grönt, men min är bra svart på solsidorna, bryr mig inte, då jag troligen under min livstid inte behöver göra något, som att skrapa och måla om. Det med måla om, ser man i villaområden varje sommar och det tilltalar inte mig, att hänga som en ekorre vart 5 - 7 år runt huset och kostnad för det.
Att man badar dom och borstar, är för att på råytan ( utsidan ) är det små flisor som håller kvar små luftbubblor och där kommer inte vitrolen att krypa in. Spolade av en lätt sväng när dom var torra, detta för vid slagregn kommer ytan att avge ett släpp och det rinner ner. Där blir väldigt brunt och fult och i princip omöjligt att få bort, nu hänger min panel ca 15 cm utanför grunden efter tilläggsisolering. Nederkant på panelen är sågad i 45 grader med spetsen utåt.

• Gilla
Boumger och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte valt vanlig galvad spik/skruv. Järnvitriolen påskyndar rosten (syns tydligt på exponerade plåtkanter osv) och risken finns att spiken, efter ett tag, rostar och bildar fula rinningar under den. Rostfri spik/skruv A2 skulle jag rekommendera som minst, A4 behövs ej (jag har båda, ser opåverkat ut i båda fallen). Man kommer spara mycket pengar på att slippa måla så lite fin-skruv kan man kosta på sig 😎

• Gilla
reffotsirk
  • Laddar…
nikasp
Den här lekstugan är järnvitriolad för 5 år sedan och ser helt perfekt ut fortfarande. Står i skog i Stockholm så inget hårt väder. Skruvad med Grabber panelskruv. Litet test, kommer bara att spika panel framöver så det är snyggare och man kan renovera utan att bryta sönder brädor om inte skruven går att backa.

Lekstuga i skogen, järnvitriolad, upphöjd på stolpar, omgiven av träd och buskar, träpanel och vita fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.grabber.se/PTX62UK

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Den här lekstugan är järnvitriolad för 5 år sedan och ser helt perfekt ut fortfarande. Står i skog i Stockholm så inget hårt väder. Skruvad med Grabber panelskruv. Litet test, kommer bara att spika panel framöver så det är snyggare och man kan renovera utan att bryta sönder brädor om inte skruven går att backa.

[bild]

[länk]
Vilket träslag?

C Cygnus72 skrev:
Kärnrik gotlandsfuru. Är monterad, i färd med att behandla inom kort
De panelbrädor som säljs i bygghandeln är gran. Gran anses ett bättre träslag än fur till ytterpanel eftersom vattenupptaget ät lägre! Lärk är utmärkt men helst sibirisk men det finns väl inte längre pga sanktioner mot Ryssland? Ceder är ett bra alternativ, behandlas inte alls, men ganska dyrt.

Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Hej,

Att gran går åt det gröna hållet är nog en generalisering som inte stämmer. Det beror på många faktorer men slutresultatet bör rimligen vara ganska lika, om man inte blandat in olika pigment i lösningen. Vår granpanel blev grå ganska omgående, utan gröna inslag.
[bild]

Nu är det snart dags att behandla tillbyggnaden, men denna gången kommer jag vänta till våren.

[bild]
Snygg panel på huset! Var har du för typ av panel och storlekar? Funderar på något liknande

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.