Funderar på hur ni som har järnvitrol fasader har för färg på foder och utsalningar undertak m.m. Upp med bilder så man får lite inspiration. :D:D

Jag valde att köra med svarta foder, underspikningar, nockar etc medans dörrar och fönsterkarmar är vita

• Renoverat hus med mörkbruna väggar och svart tak och taknock samt vita dörr- och fönsterkarmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Putten Putten skrev:
Jag valde att köra med svarta foder, underspikningar, nockar etc medans dörrar och fönsterkarmar är vita
Snyggt. Har du järnvitrolat under takfot?

Tack :) Nej takfoten är igenbyggd med svart underspikning, så det har jag inte brytt mig om. Blev lämnad obehandlad.

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Nån som har järnvitrol på vindskivor också och kan dela med sig av bild.

Träbeklädd byggnad med stora fönster under blå himmel och trädskuggor på fasaden.
Skapa konto

• Gilla
StoraO och 1 till
  • Laddar…
Vi ska imorgon spraya vårt nya ”poolhus”. Det är i helt obehandlat trä, även fönstren, undrar nu om det är en god idé att även behandla fönsterkarmen men järnvitriol?
Tack på förhand!

Nyuppsatt träpanel på en vägg vid sidan av en obehandlad knutbräda, med en trädgård i bakgrunden.
Skapa konto
Har nu behandlat och spikat upp panelen. Byggde ett bad och doppade plankorna i och ruskade om i ca 10 sek. Vart det för lite ?

Såhär ser panelen ut efter tre veckor. Jämför med knutbrädan som är obehandlad. Kan det ha blivit för lite inträgning i träet?

Ska upp till stugan imorgon igen så nu har jag chansen att spruta på lite mer då jag köpt med mig en tryckspruta. Tycker ni jag ska göra det eller avvakta?

Råd mottages gärna :D

• Gilla
mari åberg
  • Laddar…
R Revoman skrev:
[bild] Har nu behandlat och spikat upp panelen. Byggde ett bad och doppade plankorna i och ruskade om i ca 10 sek. Vart det för lite ?

Såhär ser panelen ut efter tre veckor. Jämför med knutbrädan som är obehandlad. Kan det ha blivit för lite inträgning i träet?

Ska upp till stugan imorgon igen så nu har jag chansen att spruta på lite mer då jag köpt med mig en tryckspruta. Tycker ni jag ska göra det eller avvakta?

ser ingen bild men jag gjorde som dig. Typ 10 sek. Räckte gott och väl

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
S softis skrev:
ser ingen bild men jag gjorde som dig. Typ 10 sek. Räckte gott och väl
Den ligger där nu. Har knappt vart nåt regn på fasaden, man kanske har för lite tålamod. Kommer kanske mörkna på sig.

R Revoman skrev:
[bild] Har nu behandlat och spikat upp panelen. Byggde ett bad och doppade plankorna i och ruskade om i ca 10 sek. Vart det för lite ?

Tycker det ser bra ut

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Ser ut ungefär som vårt då panelen var ny. Det slutliga utseendet beror väldigt mycket på trä och sågning. Vi har en panel på balkongen som länge avvek på grund av att det var annan panel och annorlunda sågat, men nu, efter 16 år är det väldigt lika.

• Gilla
Revoman och 1 till
  • Laddar…
Brukar räcka med en behandling.
Jag strök all panel med pensel, detta är från förra årrt, nyuppsatt panel t.h årsgammal t.v, detta år har dom samma grånad.

• Ny och ett år gammal träpanel på husets fasad med en stege och byggmaterial framför.
    Skapa konto
  • Gilla
flamman100
  • Laddar…
Träpanel med ojämn lasyr, synliga knutar och skruvar efter snabbdoppning.
Skapa konto
Kommer upp nu efter 5 veckor och det ser ut såhär på fleratalet ställen. Ska man stryka på en vända till ? Kan det ha trängt in för lite vid snabbdoppningen?

Stryk på/dutta på. Det är alltid bäst att arbeta in det med pensel. Vi vågade inte doppa utan strök allt med pensel på vårt hus och har inte haft samma utseende som på din bild.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.