Hur många kilo järnsulfat går det åt ungefär ? Stuga på ca 100kvm 1plans.

Anledning att jag frågar är för att jag har både kopparsulfat och järnsulfat på jobbet så jag tänkte "låna" hem lite :rofl:

R Revoman skrev:
Hur många kilo järnsulfat går det åt ungefär ? Stuga på ca 100kvm 1plans.

Anledning att jag frågar är för att jag har både kopparsulfat och järnsulfat på jobbet så jag tänkte "låna" hem lite :rofl:
300g/10 liter vatten, åtgår ca 10 liter/40 kvm

Putten Putten skrev:
Då räcker nog 40kg jag tog hem :crysmile::rofl:

Putten Putten skrev:
Kör 500g, då är du hemma. Åtgång är svårt att räkna då det blir mycket spill, men det kostar ju inget. Här är vår fasad efter knappt ett år

Träfasad med horisontella brädor visar åldring och väderpåverkan efter ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Kör 500g, då är du hemma. Åtgång är svårt att räkna då det blir mycket spill, men det kostar ju inget. Här är vår fasad efter knappt ett år

[bild]
Jag gick bara efter storleken på herdin järnvitriol ;)

skiljer det mellan olika järnsulfat ? Här är det jag kommit över. Förpackning av FerroGent järnsulfat på träyta, etiketten visar varningsmärken och produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En till fråga. Måste man spika panelen med rostfri spik om man förbehandlar panelen ? Hur har ni gjort?

Jag har spikat med vanlig galvad och pistol.

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Putten Putten skrev:
Jag har spikat med vanlig galvad och pistol.

Inga tendenser att rosta runt skallarna?

Vi satsade på rostfritt a4, men a2 skulle säkert fungerat. Galvat går säkert om man bor i inlandet osv.

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Vi satsade på rostfritt a4, men a2 skulle säkert fungerat. Galvat går säkert om man bor i inlandet osv.
Jämtlands fjällen så det är långt från havsfukten :D

R Revoman skrev:
Inga tendenser att rosta runt skallarna?
Inte än iallafall.

ni som behandlat med ett bad har ni strölagt panelen direkt efter badet eller spikat upp den? Eller är det risk att det blir ränder efter ströläkt om man gör så?

R Revoman skrev:
ni som behandlat med ett bad har ni strölagt panelen direkt efter badet eller spikat upp den? Eller är det risk att det blir ränder efter ströläkt om man gör så?
ströla panelen direkt efter. Var några märken på ett antal brädor men nu är alla borta. Tog några månader

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Putten Putten skrev:
Inte än iallafall.
jag har tyvärr en del rost runt mina, men inte på alla. Det är vissa sektioner som fått, vi bytte spikpistol mitt i allt så kanske det är en faktor. Satte upp för ca 2 år sedan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.