Byggahus.se

Fasad i dåligt skick

1. G
    Medlem · 8 inlägg

Gabrael

Medlem
    Jag har en fråga om fasad, träpanel som är i dåligt skick, som man ser på bilden så det har blivit en öppning mellan träpaneler, kan man täppa dessa öppningar så att man klarar sig under kommande vinter? Är det dumt att tänka så? Jag har ett större projekt nästa år och jag vill inte lägga så mycket pengar på det i år.

2. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 754 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Det är ju inte hela världen men kan självklart på lång sikt skapa större problem.
    Slå i någon extra spik eller dra ihop plankorna med trallskruv, gärna mot regel/spikläkt, för nu så håller det tills det är dags att byta - Har definitivt sett sämre panel än vad du har där! Kunde med lätthet trycka fingret genom grannens innan han tyckte det var dags! ;-)

3. G
    Medlem · 8 inlägg

Gabrael

Medlem
    Panelen är i dåligt skick, även om man spikar extra så hjälper inte det, jag tänkte mest om det finns typ nån slags fog/silikon eller massa som man kan använda för att täppa dessa öppningar.

4. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 754 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Skulle personligen, om det dröjer med bytet, försöka att skruva ihop panelen med trallskruv istället för att kladda med fog.
    Snyggare, snabbare, enklare och håller garanterat bättre än någon form av fog.

Men visst finns det fog för utomhusbruk som tål väta, helt sonika sk. "utefog" på de större byggvaruhusen - Dessutom övermålningsbara så du slipper ett randigt hus... Dom kommer inte i så många passande kulörer till just din panel.

5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 816 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Inget att oroa sig för, luftigt och bra. Du har säkert en vindpapp bakom som står emot väder och vind. Däremot får du rött kort för den gröna färgen, den är värre, hehe. No offence Frans!

6. buspojken
    Byggveteran · Gävle · 1 845 inlägg

buspojken

Byggveteran
    Innan ja bytte fasad på min kåk så testa ja köra fog, målade sedan för att de skulle få stå 1 Max 2 år innan byte, men de såg ut som skit efter väldigt kort tid, så undvik fog

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.