Bart Bart skrev:
Kan ju iof bli trixigt med kap- och gersåg om vinkel inte är så brant.
Man kan väl skjuta toppen på stolpen mot sågens anhåll?

Såg i kap och gersågen?

Alfredo Alfredo skrev:
Man kan väl skjuta toppen på stolpen mot sågens anhåll?
Jamen så klart. Tänkte inte på det, som de sa i Lorry. 😀

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Bandsåg och lämplig mall/jig borde väl också funka bra.

Stolparna är 115x115, det är mer än de flesta gersågar kan hantera?

Bandsåg har jag tyvärr inte och det är väl stora dyra saker?

P Peter321 skrev:
Bandsåg har jag tyvärr inte och det är väl stora dyra saker?
Finns, ungefär som bordssågar/justersågar, i alla storlekar och prisklasser. Men kanske inget man köper för ett engångsjobb. 40 sågsnitt borde dock gå rätt snabbt för ett snickeri.

Vad skulle ett proffs välja och vad skulle det kosta @Daniel_N?

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Finns, ungefär som bordssågar/justersågar, i alla storlekar och prisklasser. Men kanske inget man köper för ett engångsjobb. 40 sågsnitt borde dock gå rätt snabbt för ett snickeri.

Vad skulle ett proffs välja och vad skulle det kosta @Daniel_N?
Skulle gärna anlita ett snickeri för detta om det är ett litet / relativt billigt jobb. Men behöver ha det klart om en månad och nu är det ju semestertider så tänker att det blir knepigt.

Grannen hade en bandslip som jag får låna så efter de kloka råden i denna tråd så lutar det åt en jigg-lösning i mdf och kanske lite plåt i jiggen att slipa mot. Har även beställt en grön Bosch-fräs för att kunna göra det andra lilla projektet jag har på gång.

Återkommer med hur det gick!

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
En anpassad variant av jiggen i den här videon kanske kan låta dig göra det med fräsen:

Jag hade gjort det med yxa och hyvel men jag är bekväm med de verktygen. Knepet för bra resultat med handverktyg på frihand är ordentlig förritning så man har linjer att jobba till.

Redigerat:
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Nu så har jag provat med den första stolpen. 😀

Jag körde på idén från @Svante Svenson med en slags jigg. Skruvade fast 4 vinkeljärn på en skiva och slipade sedan av hörnet med bandslipen jag fick låna av grannen. Rundade sedan av den fritt med excenterslipen.

Träbit fastklämd med vinkeljärn på en träskiva, redo för slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rundad trästolpe med slipat hörn, skapad med vinkeljärn och slipverktyg i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för alla kloka och hjälpsamma tips för detta!

• Gilla
  • Älska
Testarn och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.