3 056 läst ·
38 svar
3k läst
38 svar
Fasa av en stolpe snyggt
Tack för påhejandet! 😀 Du håller ändå med om att det kan vara olämpligt att ge sig på detta utan ett fräsbord? Ska kika på om det kan vara en framkomlig väg att snickra ihop ett sådant bord.P Pysslarn skrev:Säg inte det…
Om det finns någon chans att du fortsätter snickra kommer du att ha enorm nytta av en rejäl handöverfräs. Hellre stor än liten och när du börjat fräsa kommer du snart att vilja ha ett fräsbord.
Enkelt och billigt att bygga och otroligt användbart!
Att du ska forma ett tiotal stolpar talar för att du redan nu ska överväga att bygga ett enkelt fräsbord.
@jac böjde spindeln på en fräs men det var bara otur, kan hända vem som helst och när som helst, och sker inte regelmässigt när man använder större frässtål. Ser ingen anledning att avhålla sig från kombinationen stort stål i fräsbord sålänge man tänkt igenom setupen och tar det vackert.
Om frässtålet du visade ger rätt profil är det absolut enklaste och snabbaste vägen att forma dina tio stolpar.
//Ronnie
Grovt papper på bandslip så går det i ett jehu.P Peter321 skrev:
IOM att du har jiggen krävs inte direkt några stämjärnsskills förutom att ha det vasst. Sätt stämjärnet mot jiggen och rista ett streck först så du vet var målet är. Sen sätter du den vassa ändan rätt högt upp på materialet som ska bort, och vila stämjärnets rygg mot anhållet. Tryck eller hamra lätt på stämjärnet. Upprepa till det är så lite kvar att du kan skjuta stämjärnet på anhållet och ta det sista. Vasst stämjärn och att ta lite i taget är tricket. Tar nog längre tid än bandslip dock. Men tystare och ger trevligare skräp.
du kan också göra samma jigg men sätta de gröna högre upp, och sen såga av den gula där de gröna börjar eller någon halv mm nedanför. Då kan du köra med en handöverfräs med kopiering och en notfräs och ta lite, sänka, lite till osv. Använd fräsens djupstopp för maxdjupet så det blir lika på alla.S Svante Svenson skrev:Grovt papper på bandslip så går det i ett jehu.
IOM att du har jiggen krävs inte direkt några stämjärnsskills förutom att ha det vasst. Sätt stämjärnet mot jiggen och rista ett streck först så du vet var målet är. Sen sätter du den vassa ändan rätt högt upp på materialet som ska bort, och vila stämjärnets rygg mot anhållet. Tryck eller hamra lätt på stämjärnet. Upprepa till det är så lite kvar att du kan skjuta stämjärnet på anhållet och ta det sista. Vasst stämjärn och att ta lite i taget är tricket. Tar nog längre tid än bandslip dock. Men tystare och ger trevligare skräp.
Jigglösningen är intressant och det kanske är där det behöver landa… har dock varken stämjärn eller bandslip så även det skulle kräva investeringar utöver arbetet. 😅
När det gäller eventuell lösningen med handöverfräs så finns det en något mindre elliptisk fräs med samma form och 8mm anslutning. Tror ni även denna kommer vara riskfylld att hantera?
https://toolab.se/sv/products/cobol...-c4ab-4560-a030-429af2e063d1_e73029e5e82a2644
När det gäller eventuell lösningen med handöverfräs så finns det en något mindre elliptisk fräs med samma form och 8mm anslutning. Tror ni även denna kommer vara riskfylld att hantera?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://toolab.se/sv/products/cobol...-c4ab-4560-a030-429af2e063d1_e73029e5e82a2644
Jag har en arbetsbänk från Jula som inte direkt gör någon nytta nu. Den har ju en träskiva, kan det vara en bra idé att använda detta för att tillverka ett fräsbord?
Typ göra ett lämpligt hål och sedan montera fräsen underifrån - klart?
Typ göra ett lämpligt hål och sedan montera fräsen underifrån - klart?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna fräs som jag länkade tidigare i tråden, den har ju ett ganska litet hål underst där stålet tittar ut. Hur gör man om frässtålet har större diameter än det hålet? Det här i tråden har ju diameter 70mm vilket ju inte går igenom där. Funkar det ändå genom att man sänker ner fräsen och sätter i stålet underifrån?
https://www.amazon.se/Silverline-124799-Silverstorm-överfräs-2050-tum/dp/B002QRYFSI
https://www.amazon.se/Silverline-124799-Silverstorm-överfräs-2050-tum/dp/B002QRYFSI
Det jag främst ville avråda från var att köra ett så pass stort stål på frihand.P Pysslarn skrev:Säg inte det…
Om det finns någon chans att du fortsätter snickra kommer du att ha enorm nytta av en rejäl handöverfräs. Hellre stor än liten och när du börjat fräsa kommer du snart att vilja ha ett fräsbord.
Enkelt och billigt att bygga och otroligt användbart!
Att du ska forma ett tiotal stolpar talar för att du redan nu ska överväga att bygga ett enkelt fräsbord.
@jac böjde spindeln på en fräs men det var bara otur, kan hända vem som helst och när som helst, och sker inte regelmässigt när man använder större frässtål. Ser ingen anledning att avhålla sig från kombinationen stort stål i fräsbord sålänge man tänkt igenom setupen och tar det vackert.
Om frässtålet du visade ger rätt profil är det absolut enklaste och snabbaste vägen att forma dina tio stolpar.
//Ronnie
Sedan så håller jag inte helt med om din analys Ronnie. Otur är bara ditt vänliga sätt att säga att jag bar mig ganska dumt åt. Felaktigt handhavande är nog mer rätt. Nu var det ganska länge sedan detta hände men om jag minns rätt så försökte jag ta väldigt mycket för mycket i ett svep med resultat att det högg till rejält. Kanske var det en kvist ivägen också.
Som du så riktigt påpekar så gäller det att ta det vackert. Hade jag bara tagit kanske en mm i taget så hade det säkert inte varit några problem.
Jag tycker att ändträ med liten stödyta låter som ett dumt första jobb med fräs. Så mycket som kan gå fel.
Själv tycker jag det låter som något man enkelt löser på ett par timmar med en slipmaskin. Gärna börja med en med band och sedan en excenterslip. Vanligt barrträ är rimligt lätt att slipa. Stolpen på bilden är lite avmjukad (inget riktigt ord väl?) vilket är något man får ”på köpet” om man kör med excenterslip.
Kul att testa nya verktyg och metoder, men jag är rätt övertygad om att det går fortare att slipa till tio stolpar, än att handla maskiner och bygga jiggar eller fräsbord.
Själv tycker jag det låter som något man enkelt löser på ett par timmar med en slipmaskin. Gärna börja med en med band och sedan en excenterslip. Vanligt barrträ är rimligt lätt att slipa. Stolpen på bilden är lite avmjukad (inget riktigt ord väl?) vilket är något man får ”på köpet” om man kör med excenterslip.
Kul att testa nya verktyg och metoder, men jag är rätt övertygad om att det går fortare att slipa till tio stolpar, än att handla maskiner och bygga jiggar eller fräsbord.
Ja en bandslipmaskin är ju ett av alternativen. Men det känns väl svårt att få alla 40 sidor (4x10) som ska formas ungefär likadana utan jigg eller liknande?
Eftersom jag ändå behöver en fräs för ett annat arbete kändes det alternativet lockande. Kanske också att det kändes som att det skulle kunna gå relativt fort att göra. Undrar dock fortfarande om någon tror på detta recept?
1. Tillverka enkelt fräsbord av min arbetsbänk.
2. Silverline överhandsfräs skruvad underifrån.
3. Det stora frässtålet (https://swedendro-tools.se/se/produ...dstangsfrasar/ellipsprofilfras-d70-l18-cobolt - 7 cm i diameter, funkar det med Silverline-maskinen?).
Eftersom jag ändå behöver en fräs för ett annat arbete kändes det alternativet lockande. Kanske också att det kändes som att det skulle kunna gå relativt fort att göra. Undrar dock fortfarande om någon tror på detta recept?
1. Tillverka enkelt fräsbord av min arbetsbänk.
2. Silverline överhandsfräs skruvad underifrån.
3. Det stora frässtålet (https://swedendro-tools.se/se/produ...dstangsfrasar/ellipsprofilfras-d70-l18-cobolt - 7 cm i diameter, funkar det med Silverline-maskinen?).
Skulle avråda från Silverline. Jag har iof ingen erfarenhet av deras elmaskiner men köpte nåt handverktyg som var sämre än sämst, Biltema känns som premium i jämförelse.
Jag må vara en fegis, men jag tycker det låter som att be om att skada sig. Ingen erfarenhet av fräsning, hembyggt fräsbord av en gammal arbetsbänk, ett riktigt stort frässtål, fräsning av ändträ och som sista del i amputeringspusslet en fräs från Silverline.
Sorry, men det är verkligen helt fel ände att börja i om man vill komma igång med att fräsa. Jag tycker absolut att man ska lära sig fräsa om man vill hålla på med trä, då det är otroligt användbart och mångsidigt, men man måste ha respekt för att om man inte gör rätt så kan det hå riktigt illa väldigt fort.
Så, nu har jag tjatat nog om det. Hoppas det går bra oavsett vilken metod som kommer användas.
Sorry, men det är verkligen helt fel ände att börja i om man vill komma igång med att fräsa. Jag tycker absolut att man ska lära sig fräsa om man vill hålla på med trä, då det är otroligt användbart och mångsidigt, men man måste ha respekt för att om man inte gör rätt så kan det hå riktigt illa väldigt fort.
Så, nu har jag tjatat nog om det. Hoppas det går bra oavsett vilken metod som kommer användas.
Börja med att göra en negativ kopia i en trräbit. typ längden av ett vanligt sandpapperark. Här kan du testa massor av metoder då du har en bit regel som kostar 20 kr..
Snedsåga stolpen.
Klistra slippapper på kopian.
Slipa.
Du kan t o m göra anhåll som håller vinkeln a k a skruva dit extra träbitar.
Kapa inga stolpar innan avrundningen så kan du snabbt "sudda" bort ev större misstag med en såg.
Snedsåga stolpen.
Klistra slippapper på kopian.
Slipa.
Du kan t o m göra anhåll som håller vinkeln a k a skruva dit extra träbitar.
Kapa inga stolpar innan avrundningen så kan du snabbt "sudda" bort ev större misstag med en såg.