Jag sitter och planerar inför säsongens tillbyggnad vid vår sommarstuga. Det är en farstukvist på c:a 13 kvm.
- Murad grund för att matcha befintlig byggnad.
- Valmat tak med bandtäckning.
- Återanvända fönster på sidorna.
(Takavvattning finns in med på min ritning)

Jag är väldigt tacksam för input kring min ritning!

Jag vill ha synliga takstolar men hur får man en snygg övergång mellan det nya taket och det befintliga tacket?

• Ritning av en tillbyggnad med farstukvist och valmat tak på en röd sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en röd sommarstuga med planerad farstukvist, valmat tak och återanvända sidofönster.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av planerad farstukvist till röd sommarstuga med murad grund och valmat tak.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av en tillbyggd farstukvist med synliga takstolar, röd fasad och fönster.
    Skapa konto
Eftersom verandan är mycket bredare än den är djup behöver taket ha en längre ås än vad du har ritat, om taklutningen ska vara någotsånär lika runt om. Ett par graders skillnad mellan lutningen framtill och den på sidorna är OK, men inte mer. Då ser det knepigt ut. Verandans takfot bör inte vara högre än husets. I övrigt tycker jag du tänker rätt.

J justusandersson skrev:
Eftersom verandan är mycket bredare än den är djup behöver taket ha en längre ås än vad du har ritat, om taklutningen ska vara någotsånär lika runt om.
Jag hänger inte med där. :rolleyes:
Som jag ritat det är tillbyggnadens taklutning exakt 14 grader på alla tre sidor. Om jag skulle förlänga takåsen så skulle jag få problemet du nämner - olika taklutning framåt respektive åt sidorna.

Om taklutningen är 14° åt alla håll är det perfekt. Dina bilder lurade mig kanske. Jag menade egentligen att man måste vara beredd att laborera med takåsen för att få till lutningen.

J justusandersson skrev:
Om taklutningen är 14° åt alla håll är det perfekt. Dina bilder lurade mig kanske.
Ja, lite svårt att se från det perspektivet. Så här blir det uppifrån. Och en bild på hur jag hade tänkt mig takstolarna.

• Schematisk illustration av takstolar på en byggnad sett från fågelperspektiv.
    Skapa konto
  • Illustration av en byggnad med planerade takstolar sett uppifrån.
    Skapa konto
Det ser bra ut tycker jag.

• Gilla
The Tor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.