Hej,
Vi har ett litet båtmanstorp med en farstu som vi tror byggdes ut tidigt 1900-tal. Vi pratade med hantverkare om att sätta upp ett entrétak för att skydda dörren. Vi fick då förslaget att istället bygga en enkel farstukvist.
Jag funderar nu på hur det skulle se ut och kan inte hitta några exempel på nätet hur mycket jag än söker. Jag är lite bekymrad att farstu med farstukvist (kanske även gäller med bara entrétaket?) kommer bygga ut för mycket från huskroppen och få huset att se oproportionerligt ut. Vore tacksam för råd och väldigt gärna bilder på om någon har liknande farstu till oss med entrétak eller farstukvist för att se hur det kan se ut.
Vi har klarat oss utan tak i snart tio år så det kanske inte ens behövs något? Det ser ju bra ut som det är (tycker jag). Men när vi köpte ny ytterdörr fick vi rådet att skydda den med tak… så frågan gäller både estetiken (anledningen att jag lade den i byggnadsvård) men vill även såklart ta hänsyn till vad som är bra för huset.
Det blev ett väldigt långt inlägg för en i grunden enkel fråga.
Skickar med några bilder så ni ser hur det ser ut. Några äldre med fönster men gammal panel och några med nya panelen där det nya fönstret ännu inte kommit på plats.
Vi har ett litet båtmanstorp med en farstu som vi tror byggdes ut tidigt 1900-tal. Vi pratade med hantverkare om att sätta upp ett entrétak för att skydda dörren. Vi fick då förslaget att istället bygga en enkel farstukvist.
Jag funderar nu på hur det skulle se ut och kan inte hitta några exempel på nätet hur mycket jag än söker. Jag är lite bekymrad att farstu med farstukvist (kanske även gäller med bara entrétaket?) kommer bygga ut för mycket från huskroppen och få huset att se oproportionerligt ut. Vore tacksam för råd och väldigt gärna bilder på om någon har liknande farstu till oss med entrétak eller farstukvist för att se hur det kan se ut.
Vi har klarat oss utan tak i snart tio år så det kanske inte ens behövs något? Det ser ju bra ut som det är (tycker jag). Men när vi köpte ny ytterdörr fick vi rådet att skydda den med tak… så frågan gäller både estetiken (anledningen att jag lade den i byggnadsvård) men vill även såklart ta hänsyn till vad som är bra för huset.
Skickar med några bilder så ni ser hur det ser ut. Några äldre med fönster men gammal panel och några med nya panelen där det nya fönstret ännu inte kommit på plats.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
445 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle leva med att dörren blir lite mer väderutsatt. Om du behöver byta dörr igen om 15-20 år så är det ändå billigare är en farstukvist, som kommer att se konstig ut.J Jessica_sd skrev:Hej,
Om du har problem med snö vintertid, så skulle man möjligen kunna sätta dit ett sånt där färdigt tak i glas som är gjort för att inte synas. Men det skulle vara för att uppnå en viss funktion på samma sätt som den nya dörren och fönstret ovanför.
Hej!G gmogmo skrev:Jag skulle leva med att dörren blir lite mer väderutsatt. Om du behöver byta dörr igen om 15-20 år så är det ändå billigare är en farstukvist, som kommer att se konstig ut.
Om du har problem med snö vintertid, så skulle man möjligen kunna sätta dit ett sånt där färdigt tak i glas som är gjort för att inte synas. Men det skulle vara för att uppnå en viss funktion på samma sätt som den nya dörren och fönstret ovanför.
Tack för svaret. Nu fick jag verkligen något att tänka på. Lösningen att helt enkelt låta det vara och se till att ha ett litet överhäng (vet inte vad det heter) när vi sätter upp ramen runt dörren är väldigt tilltalande. Bevarar i stort estetiken av stugan.
Och skönt att höra att det inte bara är jag som tycker det skulle se konstigt ut med farstukvist.
Tack igen!
Jessica
Hej Hellenbol!H Hellenbol skrev:
Du anade precis rätt, det är inte riktigt färdigt än.
En av anledningarna till att det har dröjt är för att se om vi måste anpassa något beroende på vilken lösning vi går med på tak mm. Vi tittade på ett färdigt tak, som skulle kräva något smalare foder för att få plats med konsolerna. Och har vi tak behöver vi ju ingen droppnäsa.
Så vill först bestämma om vi ska ha tak/farstukvist eller inte. Har lite påtryckningar från olika håll om att bygga farstukvist, men jag har som sagt varit orolig att det ska se konstigt ut när vi redan har en farstu som bygger ut från stugan.
Klicka här för att svara