Jag ska till att lägga om taket på vår farstukvist som är i stort behov av upprustning. I dagsläget ligger någon form av gammal papp på taket, och vi ska istället lägga tegel. Jag har aldrig lagt om ett tak förut men tycker mig ha ganska god koll på processen, och det finns bra monteringsanvisningar från tillverkare av papp, tegel etc. Det jag känner mig osäker på är hur vi bör ansluta mot fasaden. Rätt sätt är ju att dra upp underlagspappen 300 mm mot fasaden och sedan montera plåt över detta. I och med att vi jobbar med ett gammalt hus skulle rätt sätt innebära ganska mycket arbete med att riva bort all panel för att kunna dra upp underlagspappen, och om det går att åstadkomma en tillräckligt bra lösning på annat sätt skulle jag gärna slippa riva panel etc.
Saken är den att alla lösningar känns som att dom kommer bli bättre än vad det är idag - se bilder. Det är inget uppdrag av underlag eller liknande, utan panel är avsågad i vinkel, och under sitter en brädbit ut mot taket. Trots den tveksamma lösningen verkar inget ha tagit skada. Man kan se att det har runnit vatten längs stommen ner under farstukvistens tak, men träet är fortfarande friskt då det haft möjlighet att torka ut.
Min tanke är att försöka pressa upp plåt under panelen så långt det går. Stommen är av stående plank, och panelen är spikad direkt på denna, utan luftspalt, så det är rätt tajt mellan panelen och stommen. Är det någon som har någon annan idé eller input kring detta?