45 435 läst ·
183 svar
45k läst
183 svar
Farligt magnetiskt fält från elkabel?
Misstänker att du är rallare?RoTe skrev:
Det sägs att många kollegor får cancer. Att dels så jobbar vi i anläggningar med hög spänning och dels diverse kemikalier som bl.a. kreosot. Jag har inte sett någon statistik på det eller om det är en myt. Men ingen rök utan eld brukar det heta..
Har elektriska järnvägslok transformatorer?M Mattias Svederberg skrev:Magnetfälltet brevid en transformator är inte så stort som man skulle tro att det är. Transformatorn utnytjar förvisso magnetfällt för att transformera strömmen. Men eftersom man vill göra de så effektivt som möjligt, försöker man minska magnet läckaget. Därför är magnetfältet otroligt koncentrerat vid spolen och järnkärnan.
Magnetfällt blockeras inte av faridays bur.
Magnetfälltet är en effekt av frekvens, längd och ström. Men om ledarna som går i respektive riktning ligger närma varandra tas magnetfältet ut fort.
Vad som genererar ett väldigt stort magnetfällt för tåg är luftledningen. Orsaken till det är att avståndet från ledningen till rälsen är ca 5 meter, vilket skapar ett enormt närfält.
De flesta som talar om det här tycks ha förväxlat M-fält med E-fält. E-fält kan i vissa omständigheter blockeras av en faridays bur. E-fält är även normalt sett de som man mäter med enkla instrument.
Hobbyelektriker
· E
· 15 404 inlägg
Högst troligt?
Beaktat den låga frekvensen och den stora effekten för framdrivningsmotorn torde detta - i sådant fall - bli en oerhört stor pjäs vilkens funktion jag har svårt att förstå. Att det finns transformatorer, eller snarare omformare, för småförbrukare håller jag för troligt.Fotografen skrev:
Om man är orolig så går det att mäta upp elektromagnetisk strålning. Rent generellt så kan de sägas att strålningen är högre axiellr än radiellt. Det är vad vi har kommit fram till på våra högspänningsledningar på jobbet. Men då snackar vi 70 kilovolt. 230 hade jag inte oroat mig speciellt mycket för.
Japp. Klockradion är inte att leka med om man mäterj.erkers skrev:
Lånade hem en manick för att mäta hur farligt magnetfält vi utsätts för i hemmet då vi bor nära (<100m) från en högspänningsledning. Mätvärden från ledningen höll sig under - men nära - gränsvärdet.
Det intressanta var dock att mäta annat. Klockradion på frugans sängbord (mätt från hennes kudde) och dammsugaren låg flera gånger över gränsvärdet. Det tog inte ens en minut innan hon kassera klockradion.
Det här var länge sedan så jag har glömt både enheter, gränsvärden och vad manicken hette...
Vad är värst? Klockradion eller mobilen på laddning på nattduksbordet? Bara nyfiken - jag har både ochMikael_L skrev:
NEJ, skulle jag vilja säga.
Studier har visat att en vanlig gammaldags klockradio ger det absoluta mesta magnetiska fältet som de allra flesta människor har omkring sig under dagarna. (Undantaget vissa yrkeskategorier, där t.ex lokförare sticker ut med att ha väldigt kraftiga magnetfält omkring sig).
Nu är ju klockradion en klart utdöende pryl, men det kan fortfarande tjäna som ett gott exempel på detta med magnetfält, dvs magnetfält från kablar i våra hus är så gott som försumbart.
I min ungdom då jag var sugen på att bli lokförare och köra D lok skrevs det lite om att lokförare löpte en större risk för att drabbas av hjärntumör. Vet inte om modernare lok är mer välisolerade.RoTe skrev:
Själv klarar jag av att peka ut var det går elledningar i väggen bara att rikta handflatan mot väggen. Men å andra sidan kan jag också stå 20 meter från en fanerad dörr och rikta fingrarna mot dörren och tala om var skarvarna i faneren finns. En kompis tejpade fast ett mynt på baksidan av en tjock brandsäker dörr och bad mej som stod på andra sidan peka ut var han tejpat fast myntet. Klarade av att direkt peka ut var myntet fanns. Tror att det är ofarligt att vistas nära en elkabel, har själv inga besvär. Visst finns det risker som att kabeln kan ta eld vid överbelastning.
Ps klarar även av att känna av när en person jag känner avlider trots att jag kanske befinner mig 40 mil ifrån en vän.
Kan även hitta på roliga bus om jag går långt bakom en kvinna med snygg figur på en folktät trottoar. Dessvärre vänder dom sig om, stannar och stirrar på mig trotts att jag inte kollar in kvinnan.
Oj oj oj, vilket agg. För din vetskap så är detta ett diskussionsforum, för alla. Jag tyckte det bara var konstigt att förutsätta att TS sambo skulle vara en kvinna.S Stingray468 skrev:Vad är det för fel på dej?
Hoppsan, jag trodde trådskaparen var en man, och vad spelar det för roll, när det finns alla möjliga konstellationer idag?! Det var väl inte kön frågan handlade om?
Vad har fjärrbrytare med rädsla för el att göra? Jag har mina till att slå av och på saker...
Och du, du behöver inte göra reply, för jag lägger inte mer tid på dej, då du inte bidrog med något konstruktivt alls till diskutionen.
Jag är inte elektriker så jag trodde att fjärrbrytaren var ännu ett försök att sko sig på människors rädsla för elektromagnetiska fält, liksom det finns andra produkter som anses skydda från dessa inbillade faror. Jag skulle i alla fall inte skaffa en fjärrbrytare, jag skulle försöka få karln att förstå att en sänglampa inte är skadlig.