O
M Mattias Svederberg skrev:
Tyvärr tenderar allmänheten att vara idioter. DC ström skapar magnetism. Dock inget M-fält. Dvs ett fält som inducerar magnetism.
Kasta inte sten i glashus, för om du verkligen kunde något om elektromagnetism skulle du veta att magnetfält beskrivs som ett H- eller ett B-fält beroende på modell. Några M-fält existerar inte i vetenskaplig termer. Googlar jag det hamnar jag på sidor för foliehattarnas riksförbund fulla med felaktigheter. Inte heller de du skriver om magnetism och är korrekt. Magnetism är inget annat än en lekmannaterm som syftar på hur vissa material reagerar på magnetiska fält. Det är dock ingen skillnad på ett magnetiskt fält ifrån en elektrisk ledare och en permanentmagnet.

Det är ett DC fält, inget EMF fält som vi diskuterar här. Jag var väldigt tydlig även om jag inte använde exakt terminologi hela vägen. Jag skrev faktsikt det i ursprungliga inlägget.

Jag citerar mig själv
"Ett annat sätt att fullständigt döda fället är att använda en DC driven lampa. Magnetfältet som bildas försvinner då helt bort i jordens bakgrundsfällt."
Ännu mer rappakalja. Enda skillnaden mellan magnetfält ifrån en likströmsledare och en växelströmsledare är fältets storlek och riktningen. Runt en likströmsledare finns ett konstant fält med en konstant riktning. Runt en växelströmsledare finns ett fält som ändrar storlek och riktning med strömmens frekvens. Det senare brukar kallas för ett elektromagnetiskt växelfält. Det de som är mest intressanta eftersom de kan inducera virvelströmmar i människokroppen vilket ett konstant fält inte gör. Effekten av de strömmarna är dock högst omtvistad.

Den här typen av halmgubbe trams man använder när man är oseriös och bara tramsar. Allt jag behöver veta. Blockad.
När flera personer oberoende av varande påpekar samma fel i terminologi och dina resonemang så skulle det kunna vara ett tecken på att du är fel ute, eller så är alla andra bara okunniga och oseriösa och då är det bäst att du blockerar oss allihop. För vad vet en fysiker egentligen om elektromagnetism när allt kommer omkring.

Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Detta biter tyvärr inte på den mannen. Jag har ställt några tekniska frågor kring hans resonemang i ett PM men han väljer att inte svara. En märklig kombination av halv-vetande och hybris.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Kasta inte sten i glashus, för om du verkligen kunde något om elektromagnetism skulle du veta att magnetfält beskrivs som ett H- eller ett B-fält beroende på modell. Några M-fält existerar inte i vetenskaplig termer. Googlar jag det hamnar jag på sidor för foliehattarnas riksförbund fulla med felaktigheter. Inte heller de du skriver om magnetism och är korrekt. Magnetism är inget annat än en lekmannaterm som syftar på hur vissa material reagerar på magnetiska fält. Det är dock ingen skillnad på ett magnetiskt fält ifrån en elektrisk ledare och en permanentmagnet.

Ännu mer rappakalja. Enda skillnaden mellan magnetfält ifrån en likströmsledare och en växelströmsledare är fältets storlek och riktningen. Runt en likströmsledare finns ett konstant fält med en konstant riktning. Runt en växelströmsledare finns ett fält som ändrar storlek och riktning med strömmens frekvens. Det senare brukar kallas för ett elektromagnetiskt växelfält. Det de som är mest intressanta eftersom de kan inducera virvelströmmar i människokroppen vilket ett konstant fält inte gör. Effekten av de strömmarna är dock högst omtvistad.

När flera personer oberoende av varande påpekar samma fel i terminologi och dina resonemang så skulle det kunna vara ett tecken på att du är fel ute, eller så är alla andra bara okunniga och oseriösa och då är det bäst att du blockerar oss allihop. För vad vet en fysiker egentligen om elektromagnetism när allt kommer omkring.
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta biter tyvärr inte på den mannen. Jag har ställt några tekniska frågor kring hans resonemang i ett PM men han väljer att inte svara. En märklig kombination av halv-vetande och hybris.
Ja jisses. Inte undra på att det finns folk som tror att världen är platt.

@Steamboy Nästan rätt. Jag är helt enig med att han sannolikt är och far efter B- eller H-fält. Men det finns faktiskt också ett M-fält, som är magnetisering. Förhållandet enligt nedan råder:

B = µ_0 * (H + M) = µ_0 (1 + χ) * H (Stora bokstäver är vektorenheter)

och nu visar det sig säkert exakt hur längesen jag läste elfälten och det faktum att det var på engelska, men jag vill minnas att det har med skillnaderna mellan olika typer av magnetiska material, typ para-, ferro- eller dimagnetiska och om det nu fanns fler. I praktiken känns det inte som att han har tillräcklig koll för att kunna skilja dem, och argumentationen som drivs tyder på att det skulle vara något mätbart externt och M-fält är en materialegenskap

På det hela taget tycker jag att ni gör ett bra jobb med att bemöta halvsanningarna. Sen kan också tilläggas att magnetfältet endast avtar omvänt proportionellt för en rak ensam ledare. För andra geometrier avtar magnetfältet någonstans mellan detta och omvänt på kuben av avståndet. Det är "enkelt" att integrera upp formeln för magnetfält längs olika geometrier om man vill övertyga sig själv om det, givet förenklingen att M = 0 för luft så att man slipper ta till den där bökiga formeln för AC-fält.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Det är inte för inte som människor med pacemaker inte ska vistas i områden med höga magnetiska fält, exempelvis industrier med induktionsvärmare/induktorer
Korrekt, men man får inte cancer av det. Det är för att man styr pacemakern med magneter, starka magnetfält resettar den till standardläge istället för det individuellt inställda.

Hade en kompis med en shunt av den typen, hon fick ha läkarintyg när hon skulle flyga, så att hon fick gå genom röntgen-kollen istället för metalldetektorn för att inte shunten skulle ställas om. Och vid hennes årliga magnetröntgenkontroll bokade de givetvis justering av shunten direkt efter.

• Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Millox skrev:
Sen kan också tilläggas att magnetfältet endast avtar omvänt proportionellt för en rak ensam ledare.
Ordet avståndet ramlade bort väl?

Sen kan man ju semantiskt fundera på om det avtar proportionellt mot avståndet eller om det ökar omvänt proportionellt mot avståndet eller avtar omvänt proportionellt mot avståndet ... :) Men de flesta reder nog ut vad som menas oavsett. :)

Det är i vilket fall här som jag förut helt gått bort mig, då jag också påstått att fältet avtar med kvadraten på avståndet, eller om det t.o.m var kubiken jag var inne på. Men blev uppläxad att det bara är proportionellt ... Intuitivt tycker jag inte att det stämmer.

• Gilla
Millox
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ordet avståndet ramlade bort väl?

Sen kan man ju semantiskt fundera på om det avtar proportionellt mot avståndet eller om det ökar omvänt proportionellt mot avståndet eller avtar omvänt proportionellt mot avståndet ... :) Men de flesta reder nog ut vad som menas oavsett. :)

Det är i vilket fall här som jag förut helt gått bort mig, då jag också påstått att fältet avtar med kvadraten på avståndet, eller om det t.o.m var kubiken jag var inne på. Men blev uppläxad att det bara är proportionellt ... Intuitivt tycker jag inte att det stämmer.
Som Millox skrev är det vid enstaka ledare den omvända proportionaliteten kommer in och i våra vanliga elanläggningar är det ovanligt. Kan säkert finnas exempel med konstiga dragningar i rör där man får slingarea som ger oväntat höga magnetfält men säkert mycket sällan. För de flesta fall med kablar eller dragning med ledare i rör passar det bra med omvänt kvadratiskt samband. Det bör vara tillräckligt lugnande för de som funderar och som fortfarande är mottagliga för lite bakgrundsfakta.

• Gilla
Millox och 1 till
  • Laddar…
J JanneJoh56 skrev:
Nej. En diskussion om farliga magnetiska fält kan bara bli aktuell om du bor < 25 m från ett ställverk eller har en kraftledning ovanför bostaden. Men inte ens detta är bevisat. Om du är rädd för magnetfält från en lampa så måste du beakta mikrovågsugnar, mobiltelefoner och vitvaror vilka heller inte har någon evidens på skadlighet. När min son gick i skolan fanns där en föräldrer som berättade om sin elallergi. På föräldrarmöten ville han alltid att vi skulle släcka belysningen. På en kafferast lutade han sig mot elcentralen.........................
I bland kan det vara enklare att förklara vad det <italic>egentligen</italic> rör sig om. Att ljusrören i taket flimrar. Och vissa får huvudvärk av det.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C CarinCN skrev:
Är det farligt att ha elkabel under sängen och likaså ha en lampa brevid sängen på grund av magnetiska fältet?
Som läkare som jobbar en del med MR ("magnetkamera") så är jag inte ett dugg orolig för att min tvååriga son sover med en sänglampa ovanför huvudet. Det väldigt låga magnetfält som bildas bekymrar mig inte ett dugg, snarare kan man väl vara orolig om det finns för mycket lös sladd, så han skulle kunna trassla in sig och kvävas i extremfallet.

I jobbet är jag, men främst sjuksköterskorna, inne vid magnetkamerorna flera gånger per dag. Maskinerna är på 1,5 - 3 Tesla. Sålänge man inte har något magnetisk på sig så är det tämligen ofarligt. Har man glömt passerkortet i fickan så är det dock skräp så fort man gått in i rummet. Som kuriosa kan jag säga att jag inte känner någonting i kroppen när jag är där, precis bredvid maskinerna.

Vi kör också ibland spädbarn och barn i maskinerna, just pga de då inte utsätts för joniserande strålning, som de skulle bli utsatta för om de istället kördes på en CT. Detta eftersom man inte vill utsätta unga personer för joniserande strålning i onödan, vilket iofs gäller alla människor, men tillämpas extra noggrant ju yngre man är pga risken att utveckla cancer över tid. Ibland måste man dock välja t.ex. CT istället om MR av något skäl inte kan visa den information man är ute efter. Men jag skulle hellre utsätta min son för 100 MR-undersökningar om han skulle slippa en CT.

Oj, det var tänkt att bli ett kort svar. Men sammanfattningsvis: nej

Edit: Kanske lite slarv nånstans i inlägget, hemma och Vabbar med sonen, som tar en del uppmärksamhet i anspråk.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
O oscarcarserud skrev:
I bland kan det vara enklare att förklara vad det <italic>egentligen</italic> rör sig om. Att ljusrören i taket flimrar. Och vissa får huvudvärk av det.
Det och att gamla tjockskärmar faktiskt torkade ut huden.

D Dr.E skrev:
Vi kör också ibland spädbarn och barn i maskinerna
Det låter ju hemskt! Som mixer.

• Haha
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
C CarinCN skrev:
Är det farligt att ha elkabel under sängen och likaså ha en lampa brevid sängen på grund av magnetiska fältet?
Nej, det är ofarligt med er kabel under sängen. (Antaget att det är växelström, 230V och 50Hz -> lågfrekvent fält (ELF))
Det finns ingen vetenskapliga belägg för att stödja det som i folkmun kallas "elallergi" på den nivå som det diskuteras frisk om i små kretsar på internet.

Däremot kan Ni uppleva så kallat "coil whine" från billigare transformatorer (mobil-laddare mm..) Ett högfrekvent ljud som uppstår i elektroniken som för vissa är ett ohörbart ljud och för andra sjukt störande som man kan få ont i huvudet och bli trött av.

Det finns riktlinjer för minsta avstånd till EM-fält och de hälsoeffekter som kan uppstå som ni kan läsa mer om hos Arbetsmiljöverket. Om ni inte litar på den myndigheten kan ni även läsa de vetenskapliga studier som ligger till grund för riktlinjerna.

Om ni upplever några besvär skall ni i första hand uppsöka sjukvården, då det förmodligen finns någon verklig förklaring bakom era besvär som ni ej skall förbise.

5
Anna_H Anna_H skrev:
Korrekt, men man får inte cancer av det. Det är för att man styr pacemakern med magneter, starka magnetfält resettar den till standardläge istället för det individuellt inställda.

Hade en kompis med en shunt av den typen, hon fick ha läkarintyg när hon skulle flyga, så att hon fick gå genom röntgen-kollen istället för metalldetektorn för att inte shunten skulle ställas om. Och vid hennes årliga magnetröntgenkontroll bokade de givetvis justering av shunten direkt efter.
Nä att man skulle få cancer av det var ju inget som jag skrev heller, men du tänkte på svar till TS.
Att pacemakern får spelet vid höga magnetfält visste jag men inte hur :)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om skaparen av tråden verkligen vill undvika alla magnetfält. Köp en tomt långt ute i en skog, bygg ett hus där utan el, gör en Faradays bur över huset, använd inga telefoner, kör inte bil. Ett liv som helt förstör livet och då på en grund som inte är baserad på evidens. Så snälla, förstör inte hela familjens liv på känslor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.