Att renovera gamla hus är ingen ofarlig syssla. Många av de byggmaterial du hanterar kan innehålla ämnen och partiklar som är skadliga för hälsan. Här berättar vi mer om vilka material du bör se upp med och hur du kan hantera dem på ett säkert sätt.

Du kan läsa artikeln här: Farliga byggmaterial - så hanterar du dem

Är det inte bättre att införskaffa en skyddsmask istället för en gasmask?

Jag var påväg att skriva något putslustigt om ordklyveri, så för att beväpna mig så kollade jag på Wikipedia-sidan för "gas mask".

Och där visar det sig, vilket är mycket dråpligare, att om man avser skydda sig mot exv. asbest, så är en äldre rysk mask (exv. de som tar GP-5 filter) en dåligt idé. Filtren innehåller nämligen en hel del asbest! :)

Även om de inte skall vara så farliga om de är hela, så innehåller dessutom äldre filter många andra potentiellt farliga kemikalier som de kan ge ifrån sig pga att de åldrats. Så man skall tydligen vara skeptisk till överskottsmasker/filter från kalla kriget.

När jag själv sanerade asbest hemma för många år sedan nu, så köpte jag en inte så dyr 3M halvmask med moderna PP3-filter. Det visade sig alltså vara en mycket bättre idé. (Om man nu kan få tag på PP3 eller motsvarande iom Corona-pandemin. De är fler som vill ha dem till annat än sanering just nu.)

En skyddsmask skyddar mot de som filtret är mot medan en gasmask är det t.ex en tandläkare använder för att ge lustgas.
I moderna termer så tillför en gasmask gas (syrgasmask, lustgasmask osv) medan en skyddsmask skyddar mot t.ex gaser eller partiklar osv.
För ungefär 100år sedan så kallade man skyddsmasker mot stridsgaser för gasmask vilket senare ändrades mot en mer korrekt term skyddsmask då det utvecklades bättre filter som hade fler användningsområden än bara stridsgaser.

1 123abc skrev:
En skyddsmask skyddar mot de som filtret är mot medan en gasmask är det t.ex en tandläkare använder för att ge lustgas.
I moderna termer så tillför en gasmask gas (syrgasmask, lustgasmask osv) medan en skyddsmask skyddar mot t.ex gaser eller partiklar osv.
För ungefär 100år sedan så kallade man skyddsmasker mot stridsgaser för gasmask vilket senare ändrades mot en mer korrekt term skyddsmask då det utvecklades bättre filter som hade fler användningsområden än bara stridsgaser.
Woosh! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.