Byggahus.se

Farlig nyinstallation av elfirma

1. J
    Medlem Nivå 1
    Har haft problem med fasbortfall i villan sista veckan, i dag upptäckte jag orsaken. Av en händelse såg jag att det blixtrade till i centralen i närheten av huvudbrytaren samtidigt som värmepumpen drog igång. Minsann, är inte huvudbrytaren lite varm.. Slår ifrån på inkommade brytare och öppnar centralen och ser detta.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0279.jpg

Upptäcker att skruvarna för inkommande tre faser inte är åtdragna. Så här har det varit under närmare tre års tid, sedan vi fick nyckeln till huset. Risk för elbrand!

Installationen är gjord av en hyfsat stor installationsfirma i södra Stockholm som kommer få veta att de lever. Jävla klåpare rent ut sagt!

Redigerat 25 jan 2015 18:16
  2. S
    Medlem · Nivå 12
    Nollan ser inget vidare ut heller.

3. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Lite eltejp på det så syns det inte.

• Laddar…
  4. F
    Medlem Nivå 8
    Tur att du upptäckte det innan något hände.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Ja, kunde gått illa.

I morgon blir det samtal till firman som gjorde jobbet. Överväger dessutom att kontakta Elsäkerhetsverket.

6. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Det sista jag alltid gjorde i en elcentral var att kontrolldra alla skruvar medan jag ännu jobbade som elektriker. Det är liksom grundregeln nummer ett tycker jag.

7. S
    Medlem · Nivå 12
    Lite sent för det nu, byt brytare, brända trådar och spänn över resten. Skicka foto till Elsäkerhetsverket för statistiken men förvänta dig inte att de kommer skicka några agenter till dig för utredning.

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Nivå 10
    Försök att få ut en av cheferna för firman och kolla på jobbet. Det kan ha varit en elektriker som har slarvat på flera jobb som han har gjort .

9. M
    Medlem · Nivå 11
    Om man följer uppsatta regler ska det inte kunna hända. Det finns formulär som ska följas och bockas av när man spänningssätter en central. Antingen har det inte skett eller så har man struntat i att följa formuläret och bockat av ändå.

10. J
    Medlem Nivå 1
    Ringde hit en jourfirma som har dokumenterat och därefter åtgärdat felinstallationen.