4 004 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Färgstandard i USA
Är det någon som vet vilka trådfärger som är standard i USA?
Det gäller byggnation av elskåp till en industrimaskin.
Färg på faser nolla jord 24VDC nödstopp främmande spänning osv?
Jag hittar ingen tabell.
Det gäller byggnation av elskåp till en industrimaskin.
Färg på faser nolla jord 24VDC nödstopp främmande spänning osv?
Jag hittar ingen tabell.
Hej, hittade den här: http://www.allaboutcircuits.com/textbook/reference/chpt-2/wiring-color-codes/
Verkar som om man får söka på wire colour code us.
Testa och jag tror du kommer hitta det du söker
Verkar som om man får söka på wire colour code us.
Testa och jag tror du kommer hitta det du söker
Det är mycket mer än färgerna du ska se upp med vid leverans av sån utrustning dit, men det kanske du redan känner till.
En instegsguide tex: Siemens UL.
En instegsguide tex: Siemens UL.
Redigerat:
Hej GK100 och tack för svaret.
Jag tror inte att jag känner till det så vad syftar du på?
Jag köper UL-märkta komponenter.
Nu ska jag bara bygga maskinen så jag hoppas att de projektansvariga vet vad som gäller men jag vill gärna ha lite mer koll själv. Och de kanske har missat något också eftersom det är en ny erfarenhet.
Jag tror inte att jag känner till det så vad syftar du på?
Jag köper UL-märkta komponenter.
Nu ska jag bara bygga maskinen så jag hoppas att de projektansvariga vet vad som gäller men jag vill gärna ha lite mer koll själv. Och de kanske har missat något också eftersom det är en ny erfarenhet.
Jag tänkte mest på om du har koll på det övergripande som tex är beskrivet i länken, ögna gärna igenom den och/eller några fler liknande tex från Schneider. Att du använder UL-märkta komponenter är grundläggande 1A och annars är risken stor att du faller direkt oavsett annat utförande.
Nu vet jag ju inte omfattningen på ditt jobb eller vanan hos dina uppdragsgivare eller er relation, kan bara se vid horisonten hur ev tillkortakommanden, problem gärna reflekterar längst ner/bort i kedjan dvs till dig. Vissa sätt att tänka/bygga elutrustningar skiljer en del och ibland är byråkratin oerhört svårgenomtränglig för någon utanför deras nordamerikanska kultur/synsätt. Parat med vissa småskurna minipåvar, maktmänniskor utan större insikt så kan det bli onödigt besvärligt.
Alltså bara en hint om att se upp lite och inte bli en svensk kålrot som gör ett vettigt jobb men sen hamnar i ett kafkaliknande tillstånd där de mest absurda juridiktrådarna här på BH förefaller helt naturligt logiska.
Har själv ibland genom åren medverkat i diverse leveranser av denna typen och sett en del exempel på detta, men de har nog varit lite mer omfattande än den du är inblandad i.
Nu vet jag ju inte omfattningen på ditt jobb eller vanan hos dina uppdragsgivare eller er relation, kan bara se vid horisonten hur ev tillkortakommanden, problem gärna reflekterar längst ner/bort i kedjan dvs till dig. Vissa sätt att tänka/bygga elutrustningar skiljer en del och ibland är byråkratin oerhört svårgenomtränglig för någon utanför deras nordamerikanska kultur/synsätt. Parat med vissa småskurna minipåvar, maktmänniskor utan större insikt så kan det bli onödigt besvärligt.
Alltså bara en hint om att se upp lite och inte bli en svensk kålrot som gör ett vettigt jobb men sen hamnar i ett kafkaliknande tillstånd där de mest absurda juridiktrådarna här på BH förefaller helt naturligt logiska.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Är det nu som mycket_nu och jag berättar om när vi var i "vapenbranschen".GK100 skrev:Alltså bara en hint om att se upp lite och inte bli en svensk kålrot som gör ett vettigt jobb men sen hamnar i ett kafkaliknande tillstånd där de mest absurda juridiktrådarna här på BH förefaller helt naturligt logiska.Har själv ibland genom åren medverkat i diverse leveranser av denna typen och sett en del exempel på detta, men de har nog varit lite mer omfattande än den du är inblandad i.
Klicka här för att svara