Hej på er. jag ska koppla in vår trappkoppling och undrar om det behöver vara olika färger på trådarna mellan brytarna?

Elektrikern har förberett från brytaren på nedervåningen med två grå kablar (fas redan inkopplat, brun). De 2 grå går upp till kopplingsdosan ovanför brytaren där de sitter i varsin wago. Men sen har han dragit en svart från kopplingsdosan upp till apparatdosan på ovanvåning. Jag tänker att den är väl mest lagt som dragtråd och ska fullföljas med de två gråa samt nolla till själva lampan, eller behöver de 2 grå ha varsin färg?
Tänker att i denna exempelbild som ofta syns har de samma färg

I dagsläget finns det inget draget mellan brytare på ovanvåning och där lampan ska sitta (pga vi inte kunde bestämma var den skulle sitta när han drog allt så jag antar att jag får dra med nollan upp från nedervåningen)
Elkopplingsschema för trappkoppling med två strömbrytare och en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beroende på vilken koppling man tänker använda så kan man välja lite olika färger men vill du kan du ha tex. svart till allt utom jord och nolla det är ditt val.

E elmont skrev:
Beroende på vilken koppling man tänker använda så kan man välja lite olika färger men vill du kan du ha tex. svart till allt utom jord och nolla det är ditt val.
finns det olika sorters trappkoppling?

Ja, det är två som brukar använd den som är på bilden och en som kallas "sparkoppling" men den kallas även Uppsala. Det finns även en koppling som man inte använder då man med den ibland bryter nollan i stället för fasen.
Ps
Sparkoppling är väl den som man oftast använder då man "spar" en tråd mellan brytarna.

Är det ok att ta nollan från en annan grupp eller ska jag dra upp den med?

Nej det är aldrig OK att ta nolla (eller jord) från en annan grupp. Det kan innebära stora risker för personskada och överbelastning.

E elmont skrev:
Nej det är aldrig OK att ta nolla (eller jord) från en annan grupp. Det kan innebära stora risker för personskada och överbelastning.
tack. Då gör jag som jag tänkte. Plockar med den upp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.