23 759 läst ·
13 svar
24k läst
13 svar
färgborttagning på gjutjärn
Hej,
Har en gammal trädgårdssoffa att renovera. Är oense här hemma om hur järnfötterna bäst ska rengöras från färg. Blästring eller bränna bort färgen genom att lägga rubbet på brasan. Andra förslag?
Har en gammal trädgårdssoffa att renovera. Är oense här hemma om hur järnfötterna bäst ska rengöras från färg. Blästring eller bränna bort färgen genom att lägga rubbet på brasan. Andra förslag?
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Vanlig bromsvätska är annars en grym färglösare som biter på de flesta färger.
kostar inte många kronor att få saker och ting blästrat. Blir porrent och du får som sagt bort rost. Tveksam till att lägga det på en brasa utan koll på att du håller en rimlig temperaturer för ändamålet. Kanske vid sidan om i så fall?!
Tack för era svar!
Anledningen till att jag frågar är att jag i någon byggnadsvårdslitteratur har läst att man helst inte ska blästra gammalt gjutjärn utan i stället stålborsta. Nu hittar jag inte var jag läste det eller varför man inte skulle blästra. Förstör man kanske profileringen? Är det någon annan här på forumet som har hört att man ska undvika blästring, eller är det bara något som jag fått för mig?
Tack för tipset om såpa! Funkar det lika bra med vanlig grummesåpa?
Hänger på en fråga om träribborna: Bänken har alltså ribbor av trä, och tanken att skrapa färg mellan ribborna tilltalar ingen av oss. Alltså har jag givit klartecken till att dom kan sågas upp. Fortfarande finns möjlighet att ångra sig på den punkten. En inventering på närmsta byggmarknad visar nämligen att det inte finns några ribbor som på något sätt liknar dessa. Hur skulle ni ha gjort?
Anledningen till att jag frågar är att jag i någon byggnadsvårdslitteratur har läst att man helst inte ska blästra gammalt gjutjärn utan i stället stålborsta. Nu hittar jag inte var jag läste det eller varför man inte skulle blästra. Förstör man kanske profileringen? Är det någon annan här på forumet som har hört att man ska undvika blästring, eller är det bara något som jag fått för mig?
Tack för tipset om såpa! Funkar det lika bra med vanlig grummesåpa?
Hänger på en fråga om träribborna: Bänken har alltså ribbor av trä, och tanken att skrapa färg mellan ribborna tilltalar ingen av oss. Alltså har jag givit klartecken till att dom kan sågas upp. Fortfarande finns möjlighet att ångra sig på den punkten. En inventering på närmsta byggmarknad visar nämligen att det inte finns några ribbor som på något sätt liknar dessa. Hur skulle ni ha gjort?
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Personligen har jag inte hört att man inte ska blästra gammalt gjutjärn och jag kan inte förstå varför det inte skulle gå. Möjligt att bortblästringen av all gammal rost gör ytan fruktansvärt rå och porig och skulle kräva någon form av spackling men det låter långsökt. Om inte annat kan man ju blästra med ett lägre tryck eller med blästermedia som inte är så aggresivt mot delen som sand kan vara, t ex med glaskulor, krossade nötskal (!), kolsyreis etc. Men det känns överkurs... Jag skulle inte tveka att sandblästra. Säg åt dem att ta det lite lugnt med trycket så ska det inte vara någon fara. Det är säkert inte heller första gången de blästrar en sån del så de vet nog vad de kan göra och inte.
Tyvärr! Jag har provat med Grumme såpa då jag skulle rengöra nåt större och var för snål för att använda linoljesåpa...det gick inte så i slutändan förlorade jag ju mer pengar eftersom jag fick använda först grumme och sen ändå Linoljesåpa! 
Men ärligt så är det några år sen nu och det kan vara så att det bara tar längre tid för grummes såpa att verka så du kan ju prova... jag var kanske bara för otålig! Du kan ju alltid experimentera om du har linoljesåpa hemma. testa båda och se vilken som funkar bäst! Det tror jag att jag ska göra nästa gång jag ska ta bort färg så vet man säkert skillnaden sen...
Angående blästringen så har jag för mig att jag oxå läst det nånstans (tror det gällde vedspisar och kaminer) men jag minns inte säkert...
Men ärligt så är det några år sen nu och det kan vara så att det bara tar längre tid för grummes såpa att verka så du kan ju prova... jag var kanske bara för otålig! Du kan ju alltid experimentera om du har linoljesåpa hemma. testa båda och se vilken som funkar bäst! Det tror jag att jag ska göra nästa gång jag ska ta bort färg så vet man säkert skillnaden sen...
Angående blästringen så har jag för mig att jag oxå läst det nånstans (tror det gällde vedspisar och kaminer) men jag minns inte säkert...
Angående träribborna:
Jag skulle definitivt skrapa mellan ribborna om virket är ok. Det tar kortare tid att skrapa än att beställa specialvirke. Dessutom mycket billigare och du bevarar ju mer av bänken så att säga.
Mjuka upp färgen med varmluftpicka eller speedheater och skrapa med morakniv om det är för trångt med en vanlig färgskrapa. Alternativt pensla på färgborttagningsmedel, jag tror att Alcro har en luktfri produkt. Denna kan även användas på gjutjärnsdetaljer, det har jag gjort med gott resultat.
Jag skulle definitivt skrapa mellan ribborna om virket är ok. Det tar kortare tid att skrapa än att beställa specialvirke. Dessutom mycket billigare och du bevarar ju mer av bänken så att säga.
Mjuka upp färgen med varmluftpicka eller speedheater och skrapa med morakniv om det är för trångt med en vanlig färgskrapa. Alternativt pensla på färgborttagningsmedel, jag tror att Alcro har en luktfri produkt. Denna kan även användas på gjutjärnsdetaljer, det har jag gjort med gott resultat.
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Panelskrapa Speedheater
För släta ytor
329 kr inkl moms
Läs mer
Ang färgbortagning på järn så skulle jag unvika att elda järnet det kan snabbt bli för varmt och järnet kan börja "brinna" och bli sprött. Då har man förstört godset helt enkelt. Vi köpte en järnspis av en rutinerad renoverare som sa att han undvek att blästra för att ytan kunde bli för porig alt. för blank beroende på hur hårt rostad den hunnit bli. Stålborste rekommenderade han.
Tack för förklaring till varför man inte bör blästra.
Kanske inte lika viktigt då det gäller ett underrede till en bänk utan märkvärdiga kruseduller som när det gäller en järnspis.
Tack för förklaring till varför man inte bör elda bort färgen.
Jag har rengjort mina antika fönsterhakar genom att lägga dom i järnspisen. Fick tipset av en snickare, faktiskt. Kanske har dom blivit sköra av detta?
Vad gäller ribborna så har vi fortfarande diskussion om detta. Risken är att om ribborna ska bevaras får jag göra jobbet själv..........
Vill jag få hjälp med projektet då är det motorsågen som gäller.......
Än så länge bromsar jag eftersom jag vill vara säker på att kunna få tag på liknande ribbor.
Att skrapa befintlig bänk är inte att tänka på. Svårt att komma åt emellan ribborna samt vid infästningen i underredet. I så fall får man skruva loss alla ribborna och skrapa dom en och en. Nu är dom lite olika dimensioner (man har väl tagit vad man har hittat när man har lagat) så det vore kanske snyggast att ha lite mera enhetligt, vilket skulle tala för nya ribbor....
Kanske inte lika viktigt då det gäller ett underrede till en bänk utan märkvärdiga kruseduller som när det gäller en järnspis.
Tack för förklaring till varför man inte bör elda bort färgen.
Vad gäller ribborna så har vi fortfarande diskussion om detta. Risken är att om ribborna ska bevaras får jag göra jobbet själv..........
Att skrapa befintlig bänk är inte att tänka på. Svårt att komma åt emellan ribborna samt vid infästningen i underredet. I så fall får man skruva loss alla ribborna och skrapa dom en och en. Nu är dom lite olika dimensioner (man har väl tagit vad man har hittat när man har lagat) så det vore kanske snyggast att ha lite mera enhetligt, vilket skulle tala för nya ribbor....
Nja det kan ju bli hyggligt hett i en vedspis och har hakarna nån skada så kan ju den försämras. Jag vet att man kan linoljekoka beslag, då blir dom helt rena. Bra för lite kringligare saker. Jag har inte hittat nåt recept på det ännu. Tror att det varit med i tv.
Medlem
· Stockholm
· 37 inlägg
En snäll sand/aluminiumsilikatblästring skulle jag välja, rosten är borta och porigheten ger toppenfäste för linoljefärgen, målas snarast, helst direkt.
Blästring kan smida ut tunna profiler, så att de slår sig, men inte tjockare gjutjärn.
En avlutning med tapetklister och kaustiksoda är inte alls farligt för gjutjärnet, jag brukar göra rent MC cylindrar i en sådan blandning, inga skador alls.
Aluminium förstörs helt av kaustiksodan, så testa aldrig på det.
Blästring kan smida ut tunna profiler, så att de slår sig, men inte tjockare gjutjärn.
En avlutning med tapetklister och kaustiksoda är inte alls farligt för gjutjärnet, jag brukar göra rent MC cylindrar i en sådan blandning, inga skador alls.
Aluminium förstörs helt av kaustiksodan, så testa aldrig på det.
Klicka här för att svara