I likhet med frågeställaren https://www.byggahus.se/forum/threads/faerg-till-foerrad-invaendigt.368148/ har jag funderingar kring val av färg för att måla innerväggar. Skillnaden i mitt fall är att mitt förråd ska tjänsgöra som hönshus.

I dagsläget är det helt obehandlad plywood som ska målas på något sätt. Jag har i en facebook-grupp blivit rådd att måla med stallfärg men när jag läser andra bloggar så avråds från att använda den typen av färg om man vill slippa problem med att stänga inne fukt i väggen. Om jag förstår saken rätt är stallfärg en latexdispersion?

Sett utifrån består lagerna i min vägg av:
ytterpanel > luftspalt > utegips > isolering + reglar > ångsspärrsplast > tjock plywood

Utrymmet kommer att utsättas för fukt och smuts p g a djurhållningen. Det finns ventilation i det annars ouppvärmda huset. Att använda traditionell kalkmålning är inte ett alternativ i mitt fall. Några gånger om året kommer jag att behöva städa/våttorka väggarna.

Vilket färgsystem är bäst att använda om jag vill undvika att få fuktproblem?

Bump. Hur blev det? Vi har samma sits, men med OSB-platta invändigt i hönshus och ska nu måla. Stallfärg, oljefärg, lackfärg vad tror ni blir bäst till hönshus?

Bör man grundmåla OSB-plattan och spackla ev håligheter också kanske?

A A.bjorklund skrev:
Bump. Hur blev det? Vi har samma sits, men med OSB-platta invändigt i hönshus och ska nu måla. Stallfärg, oljefärg, lackfärg vad tror ni blir bäst till hönshus?

Bör man grundmåla OSB-plattan och spackla ev håligheter också kanske?
Det var så liten prisskillnad på OSB-skiva och hel plywood så vi satsade på det senare. För att undvika eventuella framtida problem rekommenderar jag att du spacklar upp och slipar til en helt slät yta innan du målar i vilket fall. Mycket lättare att hålla rent och minimera eventuella gömställe för kvalster och annat elände.

Nåväl, din fråga. Såhär svarade en tillverkare mig på mina frågor: "
Jag rekommenderar att du använder RANCH Exklusiv istället för Stallfärg. Den har en mycket bättre tvättbarhet på grund av högre glans.

Som grund ska du använda FUTURA Aqua 3.

Om du ska spackla ska du använda SILORA W våtrumsspackel.

Det går att måla över latexfog."

Lycka till!

Tack för bra svar! Tror ni inte att man kan få nog jämn yta genom att bara måla flertalet varv på OSB-platta? Spricker spacklet nånstans är det ju ogjort.

Annars, vilket spackel skulle vara mest lämpligt på OSB-platta, till hönshus utomhus?

Målar du och slipar mellan varven så lär det gå rätt bra att få en tillräckligt slät yta även med OSB.

Såg för ett tag sedan något design-program där *alla* väggar, trappor och liknande var i slipad och lackad OSB, "för det var så vackert och levande"...
Kan inte tänka mig att man hade särdeles mycket ojämnheter kvar i den OSB'n

Jag skrev bra hur jag gjorde, du bestämmer givetvis hur du vill göra själv 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.