2 930 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
färg på kitt till gjutjärnsfönster
Hej!
Är på gång att renovera mina 22 gjutjärnsfönster till det gamla stallet (rött tegel). Fönsterna finns i två varianter; 2 rader (med fönsterrutor) högt och 6 rader breda eller 3x4. Skillanden utöver det är att den ena varianten ska kittas innifrån (således syns inte kittet utifrån) och den andra typen ska kittas utifrån.
Fönsterramarna har jag borstat och åter målat svarta, nu återstår frågan vilken färg man ska ha på kittet? Spontant tycker jag att kittet borde vara svart eftersom att inte kittet kommer synas utifrån på alla fönster. Vad säger forumet? Typ av kitt är också intressant..
Mvh,
Henrik
Är på gång att renovera mina 22 gjutjärnsfönster till det gamla stallet (rött tegel). Fönsterna finns i två varianter; 2 rader (med fönsterrutor) högt och 6 rader breda eller 3x4. Skillanden utöver det är att den ena varianten ska kittas innifrån (således syns inte kittet utifrån) och den andra typen ska kittas utifrån.
Fönsterramarna har jag borstat och åter målat svarta, nu återstår frågan vilken färg man ska ha på kittet? Spontant tycker jag att kittet borde vara svart eftersom att inte kittet kommer synas utifrån på alla fönster. Vad säger forumet? Typ av kitt är också intressant..
Mvh,
Henrik
Produkter som diskuteras: "Linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Nja jag målar med svart rostskyddsfärg, alltså ramen. Rutorna är urtagna så kittet måste målas för sig om jag vill ha en annan färg än vad kittet i sig har..
För att vara väldigt obygnadsvårsmässig. Men svart silicon skulle väl funka för dig. Då syns ju inte möglet o du slipper måla. Annars funkar ju linolje kitt utmärkt med som sagt. Varför man inte vill ha silicon på träfönster är ju för det inte går att måla på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden