Hej! Håller på att dra fram elkablar till elektrikern. Men nu osäker på vilka färger som skall dras var:
Från proppskåpet till alla kopplingsdosor: brun+blå+gulgrön.
Från kopplingsdosan till spotlights: brun+blå.
Men hur ser det ut mellan kopplingsdosan och apparatdosa samt mellan kopplingsdosorna när det är för trappbelysning? Är det brun+orange+gulgrön?
Från proppskåpet till alla kopplingsdosor: brun+blå+gulgrön.
Från kopplingsdosan till spotlights: brun+blå.
Men hur ser det ut mellan kopplingsdosan och apparatdosa samt mellan kopplingsdosorna när det är för trappbelysning? Är det brun+orange+gulgrön?
Redigerat:
Detta borde du kunna hitta om du söker lite, det har vart uppe i flera trådar innan.
Nedanstående brukar vara vanligt i villainstallationer med FK, dock kan variationer förekomma:
Brun - Obruten fas
Blå - Nolla
Gul/Grön - Jord (Alltid och enbart jord!)
Vit eller Grå - Obruten fas i trefasinstallationer och/eller tändtråd.
Svart - Obruten fas i trefasinstallationer och/eller tändtråd.
Orange - Tändtråd
I mitt hus har jag använt svart som mellantrådar vid trappkopplingar och orange som tändtrådar, där jag använt mer än en tändtråd (kronbrytare) så har jag även använt vit.
Nedanstående brukar vara vanligt i villainstallationer med FK, dock kan variationer förekomma:
Brun - Obruten fas
Blå - Nolla
Gul/Grön - Jord (Alltid och enbart jord!)
Vit eller Grå - Obruten fas i trefasinstallationer och/eller tändtråd.
Svart - Obruten fas i trefasinstallationer och/eller tändtråd.
Orange - Tändtråd
I mitt hus har jag använt svart som mellantrådar vid trappkopplingar och orange som tändtrådar, där jag använt mer än en tändtråd (kronbrytare) så har jag även använt vit.
Fel på båda.Grains skrev:
Prata med din elektriker, det finns inga konkreta regler. H*n har säkert sina "egna" färger som h*n vill följa.
Fast brun till spot och grön/gul till trapp har man aldrig.
Den tid du tjänar på att dra i trådar till elektrikern förlorar du senare när han måste kolla varenda tråd du dragit och lista ut hur just du tänkt. Just tråddragningen är nått som inte tar lång tid för en yrkesman och får man göra det själv vet man hur det är draget och allt "fungerar" på första försöket.
Välj bara snygga färger som inte skär sig mot varandra. Strömmen är rätt känslig och modemedveten faktiskt ... 
Skämt åsido, som Gabbe1 skriver brukar det bli bäst.
Blå för nolla, gul/grön = jord, en färg för obruten fas - samma i hela huset, denna blir normalt brun vid nyinstallation. Men kan väljas annat vid komplettering i äldre hus.
Resterande färger används fritt för tändtrådar och mellantrådar.
Vid trefas är L1=brun, L2 = svart, L3 = grå (eller vit).
Man kan också, använda gulgrön till jord, blå till nolla och till precis rubbet av det övriga orange ledare, (eller brun, eller vit etc, vad man känner för). Det går inte helt i konflikt med någon regel som är helt tvingande. Men det blir jäkligt jobbigt sen att reda ut i efterhand.
Skämt åsido, som Gabbe1 skriver brukar det bli bäst.
Blå för nolla, gul/grön = jord, en färg för obruten fas - samma i hela huset, denna blir normalt brun vid nyinstallation. Men kan väljas annat vid komplettering i äldre hus.
Resterande färger används fritt för tändtrådar och mellantrådar.
Vid trefas är L1=brun, L2 = svart, L3 = grå (eller vit).
Man kan också, använda gulgrön till jord, blå till nolla och till precis rubbet av det övriga orange ledare, (eller brun, eller vit etc, vad man känner för). Det går inte helt i konflikt med någon regel som är helt tvingande. Men det blir jäkligt jobbigt sen att reda ut i efterhand.
Ja, för det mesta. Men varför har du kopplingsdosor?Grains skrev:
Nja, kanske.
Vad är det för spot? Ska det vara värmetålig kabel, ska det vara klenspänning?
gulgrön kan vara bra att ta med oavsett, men det beror på ...
Beroende på koppling så varierar det.
Klassisk trappkoppling, två mellantrådar och en tråd som är antingen tändtråd eller obruten fas.
Vid sparkoppling, fastråd, tändtråd, mellantråd. Och ganska ofta blå och gulgrön med om det finns ett uttag som också ska ha ström.
Men jag blir orolig, har du fyllt huset med kopplingsdosor?
Fyllt huset med kopplingsdosor ja. Strömmen kommer gå från proppskåpet och sedan ut till 5 seriekopplade kopplingsdosor som fördelar strömmen i huset med undantag för ugn, spis, micro och diskmaskin som blir kopplade direkt till proppskåpet.
Spotsen har en driver per spot på 230V som utgår från kopplingsdosa.
Nu hänger jag inte med här. Tänker du mata hela huset på en enda grupp? Eller drar du flera grupper till samma kopplingsdosa?Grains skrev:Fyllt huset med kopplingsdosor ja. Strömmen kommer gå från proppskåpet och sedan ut till 5 seriekopplade kopplingsdosor som fördelar strömmen i huset med undantag för ugn, spis, micro och diskmaskin som blir kopplade direkt till proppskåpet.
Ja jag blev inget klokare av svaren.Grains skrev:Fyllt huset med kopplingsdosor ja. Strömmen kommer gå från proppskåpet och sedan ut till 5 seriekopplade kopplingsdosor som fördelar strömmen i huset med undantag för ugn, spis, micro och diskmaskin som blir kopplade direkt till proppskåpet.
Men ang kopplingsdosor så kan jag ju säga att man nuförtiden som regel undviker kopplingsdosor helt, så långt det är möjligt.
I mitt hus blev det trots allt två st kopplingsdosor, för det gick inte att göra vettigt för fasadbelysningen och annan utomhusel på annat vis.
Men det bryter inte mot någon regel. På 50-talet t.ex. var det populärt med kopplinsdosor, som regel blev det en eller två per rum. Men idag undviker alla elektriker (de flesta åtminstone) att gödsla med kopplingsdosor.
PatrikJo's undran är också relevant.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Kan ju vara bra att dra tändtråd obruten via kopplingsdosorna, blir mindre trångt, dvs låt elektriker dra med dig som assistent.
Protte
Protte
Tanken är att dra hela överplan i en grupp ja. Är det risk för överbelastning då kanske?
Angående spottarna så har jag 2 olika typer som skall upp. Båda med en blå och en brun sladd utmynnande från transistorerna. Antar att det var därför jag fick för mig att det också skulle dras brun+blå till och via spotsen.
Angående spottarna så har jag 2 olika typer som skall upp. Båda med en blå och en brun sladd utmynnande från transistorerna. Antar att det var därför jag fick för mig att det också skulle dras brun+blå till och via spotsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara