electrocuted skrev:
allvarligt, vem bryr sig om att ce-märka sin central??
sålänge man plockar ihop den av godkända komponenter så är den godkänd!
De e väl mest vid entrepenader, när det finns en besikningsman inblandad. Å andra sidan det enda som krävs för att CE-märka en central är att det finns en gruppförteckning.
Finns det jordfelsbrytare eller annan kopplingsutrustning så ska där vara ett enlinjeschema också. Det kan man skissa ner på ett papper.
Enligt EIO i alla fall.
http://www.elforlaget.se/index.php?fuseaction=cart.catalog&cd_id=177&item_id=051983

6, 12,13, 54 moduler finns det.

myrstack skrev:
Hur gör man normalt med en 18 moduler bred central?

// Mats
Man tar en 54 och kapar i rätt längd.

myrstack skrev:
Kanske är pedant men tyckte det var rätt fult att 12 Automatsäkringar sitter snyggt på en rad och mellan den sista på fasskenan och den som sitter brevid matas genom en 4-6 mm2 fas underifrån. Är det sätter man normalt utnyttjar den 13:e modulen?
Ibland får man ta vad man har.

Rikard Ågren skrev:
Ibland får man ta vad man har.
Misstänkte att det var någon sådan lösning och givetvis fungerar det men snyggt var det inte. Sen är väl inte alla som bryr sig hur det ser ut bakom en plastkåpa som man ändå inte ska lyfta av :)

Någon som kan tipsa om exakt vad fasskenan för 3-fas och 13 moduler heter (art nr) så jag kan ha en hemma nästa gång elektrikern ska rocka loss?

// Mats

Mikael_L
Rikard Ågren skrev:
Hm.. när blev 3x13=29? :)

Självklart är det 39
Hrmmm, du räknar som en civilingenjör ...
..dvs kan inte utan miniräknare ... :D

Jag drar iaf den slutsatsen då jag inte alls märkte din felräkning .. ;)

Mikael_L skrev:
Hrmmm, du räknar som en civilingenjör ...
..dvs kan inte utan miniräknare ... :D

Jag drar iaf den slutsatsen då jag inte alls märkte din felräkning .. ;)
Du drar fel slutsats! De Civilingenjörer jag känner, inklusive jag själv, är mycket bra på huvudräkning, så länge de tillhör generationerna som inte använde fickräknare i grundskolan. Skillnaden mellan Civilingenjörer och hantverkare är att ingenjörer räknar i huvudet och hantverkarna använder fingrarna. :cool:

Själv så försöker jag använda fingrarna, blir förvirrad och tar i slutänden upp mobilen i stället. :D:cool:

//Patrik

myrstack skrev:
Misstänkte att det var någon sådan lösning och givetvis fungerar det men snyggt var det inte. Sen är väl inte alla som bryr sig hur det ser ut bakom en plastkåpa som man ändå inte ska lyfta av :)

Någon som kan tipsa om exakt vad fasskenan för 3-fas och 13 moduler heter (art nr) så jag kan ha en hemma nästa gång elektrikern ska rocka loss?

// Mats

Eldon har iallafall 13 modulers skenor.

Hager QuickConnect ska ha en särskild skena. Finns dock bara 12 och 57 modulers på elbutik.se:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=217079&category_id=1794

Jag har en bra bit QC-skena liggande om någon är intresserad :)

23 moduler kvar på den.

Har även några noll-plintar i varierande storlek.

Redigerat:
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Själv så försöker jag använda fingrarna, blir förvirrad och tar i slutänden upp mobilen i stället. :D:cool:

//Patrik
Men, men... då kan du ju bara räkna till ett ... Eller har du flera telefoner .... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.