14 053 läst ·
40 svar
14k läst
40 svar
Färdigkopplade Hager centraler.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hm.. när blev 3x13=29? 
Självklart är det 39
Självklart är det 39
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Den där enda jfbn till kyl o frys, byt den (och säkringen) till en personskyddsautomat, så spar du en modul (2 moduler pers. skydd istället för 2 modul jfb + 1 modul säkring).
det finns 3x18 och 4x18 också...
Om man skall tro Elbutik.se så gäller även:Carl skrev:
Centralerna är CE-märkta vid leverans och vid utökning av centralen med dvärgbrytare från Hager behövs ingen ny CE-märkning utföras.
Vilket innebär att man ändå i viss mån kan bygga själv.Elbutik har fel. Bygger man om en färdig central får man CE märka den själv om man nu av någon anledning vill det.
CE märkningen säger INGET om kvaliteten utan bara att den uppfyller minimikravet i tillverkarlandet
CE märkningen säger INGET om kvaliteten utan bara att den uppfyller minimikravet i tillverkarlandet
http://download.hager.com/Hager.se/files_download/others/Foermonterade_normcentraler.pdf
Läs längst ner på höger sida.
? vad det nu betyder...
Läs längst ner på höger sida.
? vad det nu betyder...
Det betyder att Hager ansvarar för CE märkningen OM man enbart använder Hagerkomponenter i centralen. Och det stämmer så jag backar lite på mitt förra inlägg, det är om man blandar komponenter (även om komponenterna i sig är CE godkända) är av olika fabrikat som man själv får CE märka
allvarligt, vem bryr sig om att ce-märka sin central??
sålänge man plockar ihop den av godkända komponenter så är den godkänd!
sålänge man plockar ihop den av godkända komponenter så är den godkänd!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om du köper QC-komponeneter måste du ha en skena speciellt för QC. Sen kapar man den i lämplig längd, vilket också är ett kapitel för sig. Du måste se till så att det inte ligger en massa kopparspån i änden du kapat!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Ja du behöver ändstycken, det är isoleringen för änden på skenan.
Den vanliga skenan för skruvanslutning brukar jag dra ur och klippa av med avbitare så det blir inga spånor. Om det går med QC vet jag ej.
Protte
Den vanliga skenan för skruvanslutning brukar jag dra ur och klippa av med avbitare så det blir inga spånor. Om det går med QC vet jag ej.
Protte
Ja de går. Enda som skiljer QC skenan mot den vanliga är att det är en plast-hake som hakar fast i säkringarna.prototypen skrev:
Vilka olika längder finns det på fasskenan till en Hager? (förutom 12 och 57 moduler)
Fick hem en färdigkopplad 3x13 moduler och givetvis förväntade jag mig då att fasskenan på respektive rad även den var 13 moduler bred men jag upptäckte att fasskenan endast var 12 moduler bred (3-fas, 10mm area). I många fall antar jag att man inte vill ha en full fasskena, tex där man sätter JFB, men det kan ju inte vara ovanligt att man vill ha en full rad med Automatsäkringar.
Kanske är pedant men tyckte det var rätt fult att 12 Automatsäkringar sitter snyggt på en rad och mellan den sista på fasskenan och den som sitter brevid matas genom en 4-6 mm2 fas underifrån. Är det sättet man normalt utnyttjar den 13:e modulen?
Hur gör man normalt med en 18 moduler bred central?
// Mats
Fick hem en färdigkopplad 3x13 moduler och givetvis förväntade jag mig då att fasskenan på respektive rad även den var 13 moduler bred men jag upptäckte att fasskenan endast var 12 moduler bred (3-fas, 10mm area). I många fall antar jag att man inte vill ha en full fasskena, tex där man sätter JFB, men det kan ju inte vara ovanligt att man vill ha en full rad med Automatsäkringar.
Kanske är pedant men tyckte det var rätt fult att 12 Automatsäkringar sitter snyggt på en rad och mellan den sista på fasskenan och den som sitter brevid matas genom en 4-6 mm2 fas underifrån. Är det sättet man normalt utnyttjar den 13:e modulen?
Hur gör man normalt med en 18 moduler bred central?
// Mats
Redigerat: