Det är så olika vilken bank man in väninna och henes sambo skulle köpa hus då hon studerade. Men den banken räknade hennes inkomst till 0kr, eftersom hon tog på studielån. Resonemanget var att "man kan inte betala lån med lån". Nu kostade deras hur i stort sett ingenting (renoveringsobjekt), så de kunde låna med hans inkomst och sen leva i det halvusla huset tills hon pluggat klarto ch då kunde de får ett vanligt kreditiv.

Utterligare ett annat kompispar skulle också köpa hus, och hon pluggar. De fick lånelöfte upp till 1.2miljoner har jag för mig. De räknade henes studielån som vanlig inkomst.

Bägge makarna i dessa familjer tjänar runt 20-25 i ånaden, har inte koll exakt. Men tala med banken, det är nog det bästa rådet. En god bankkontakt är nästan ovärderligt i er situation!

jag o min sambo är på g att bygga hus. jag pluggar och är klar om 1.5 år. vi har varit på banken och kollat om vi får lån vilket vi får (2 milj. var inget problem). hon på banken sa att vi inte måste amortera under tiden jag pluggar och sedan räknade vi på den troliga inkomst jag kommer att ha då jag är klar. du kommer väl inte plugga hela livet så nåt jättestort problem kan det väl inte vara att få låna?? ???
vi bor i en mindre stad i småland om det kan ha nån betydelse!
lycka till!

vi har nordea. ingen kontantinsats. inga höga topplån.vår bankkontakt sa att vi ska kunna amortera 2% av lånet (44000) om året men att man inte behöver göra det under studier och föräldrarledighet.

hej igen..
kalkylen vi gjorde och aktuella räntor då (maj-05)
kalkyl på 2.2 mille
lån 5 år 700 000 3.8% ränta
lån 3 år 700 000 3,25% ränta
lån 3 mån 800 000 2,89% ränta

Ja men SBAB gör ju så det är deras grej, högt bottenlån men stenhårda på kontantinsats.

Prata med Länsförsäkringar bank, dom är endast kinkiga på att du skall kunna betala lagfarten själv.

Jag har lönelöfte på 2.1 miljoner med en sambo som studerar, dock har hon extrajobb som lyfter upp inkomsten. Skall bli skönt nu till årsskiftet när hon är klar då vi har en möjlighet att få låna mer om det skulle behövas.

Se dock till att du inte tar dig vatten över huvudet då lånen skall kunna betalas. I dagens läge är det många som likställer tusenlappar med enkronor.............

Tror det beror på vilken bank du frågar. När vi kollade lånelöften för något år sedan blev vi chockade över bankens uträkningar. De går enbart på att man ska klara sig på socialbidragsnormen; 5000 kr/vuxen och 1500 kr/barn övrigt av din inkomst kan användas till boende enligt deras kalkyl. I deras kalkyler ligger inga extravaganser som tex studielån och billån som ska armoteras.

Nä, så ta det försiktigt. Det är ruggigt lätt att få lån idag och det är många som kommer gå på pumpen den dagen som räntorna stiger. Kan som jämförelse säga vi har en gemensam inkomst på 45000 kr/mån och skulle lätt få ett lån på 3 milj, men stiger räntan sitter vi där vackert med vårt hus. Vårt tak är 1,8 milj för ett äldre hus och 2,1 milj för ett nytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.