Finns det någon faktura att bestrida?
Den är väl skickad till grannen? Ingen faktura till dig, inget att betala eller bestrida.

Jag skulle be grannen att fara till varmare breddgrader och fullständigt strunta i hans göranden och låtanden.
Bekymret är din grannes som gräver av röret och kopplar om. Vatten rinner ju inte uppåt av sig själv.

Enligt min bedömning så är det en vild chansning från grannen att få betalt. Men en typiskt flat mjukryggad, bugar och tackar för att man får betala och får rabatt av grannen som hålls kostnadslös.

Någon måtta på galenskaperna får det väl ändå vara.

Självklart skulle jag bestrida detta då det inte är ni grannar som beställt arbetet :thumbdown: och jag skulle utan att blinka kontakta kommunen och vad jag vet så får man inte koppla in sig hur som helst på det kommunala VA och dagvattennätet utan det krävs tillstånd, har din granne det t.ex?! Jag skulle kolla allt om din granne så att han har alla papper på det torra och vad som får göras och inte göras! /Helén

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Har inte läst så noga men har Jönköpings Kommun kontaktats? Stadsbyggnadskontorets Lantmäteriavdelning och Tekniska Kontorets VA-avdelning bör kunna reda ut ett och annat. Telefon 036-105000.

Tack snälla för alla supergoda råd. Jag ska ta dem med mig och ni ska veta att det troligtvis finns väldigt många här som läser dessa och känner sig hjälpta med liknande fall! Oavsett hur det här slutar så kommer jag att uppdatera den här tråden!

Det känns lite ljusare nu efter alla råd, nu ska jag ta dem med grannarna också och börja bena ut det hela :-)

Jag bestred fakturan idag så faktura eller inte, det är gjort.

Redigerat:
Vatthagen skrev:
Självklart skulle jag bestrida detta då det inte är ni grannar som beställt arbetet :thumbdown: och jag skulle utan att blinka kontakta kommunen och vad jag vet så får man inte koppla in sig hur som helst på det kommunala VA och dagvattennätet utan det krävs tillstånd, har din granne det t.ex?! Jag skulle kolla allt om din granne så att han har alla papper på det torra och vad som får göras och inte göras! /Helén
Jag håller med. En dräneringsledning som vad jag förstår också är anlagd för att dränera XXX:s hus kan naturligtvis inte bara kapas utan att lösa avrinningen på annat sätt.
Och det är hans problem, dräneringar till radhus måste anses höra till byggnaderna, i detta fall ert ihopbyggda rad/grupphus.
Kapar man bara en sådan ledning är det sabotage, men å andra sidan så är det ju hans eget problem, ert vatten kan han väl knappast pumpa tillbaka till er?
Denne granne borde lära sig en läxa och själv lösa problemet. Varför kan han inte lägga en ledning för er uppströms, under sitt garagebygge, om han nu inte har något eget behov av dränering längre?

Läste nyligen om ett liknande fall där en nyinflyttad person grävde igen ett dräneringsdike som löpte över tomten och som var nödvändigt för grannhusets dränering skulle funka. Hovrätt dömde den nyinflyttade skyldig till egenmäktigt förfarande (eller vad det nu kallas) och blev dömd dels till att betala grannens skador på hans tomt samt att återställa dräneringsdiket till ursprungsfunktion. Tyvärr kan jag inte komma på var jag läste om detta men det kanske poppar upp senare eller någon annan vet.

Tyvärr har jag inget nytt att tillföra då det mesta redan är upptaget ;-)

Men vill bara önska dig lycka till och håll oss uppdaterade hur det går. Hoppas att det löser sig till det bästa. (XX får lösa problemet bäst han vill ;))

Jadå Thewolf...
XXX kom upp igår efter att han fått min fakturan i retur med orden att jag inte beställt uppdraget. Att påstå att han var lugn skulle vara en överdrift, han sa att han tänkte stänga av ledningen och är trött på velande grannar. Jag svarade bara lugnt att jag har inget emot honom och förklarade situationen som vi andra ser den, i övrigt vill jag inte vara ovänner. Jag sa också att om jag vore i hans skor så skulle jag inte stänga ledningen, blir det översvämning hos hans närmsta granne så kan det ju gå illa. Jag vet inte vem han pratat med men han sa att han har tillstånd att stänga ledningen och att han hade kollat upp detta med Lantmäteriet.

Nåja, jag vill nog höra vad de har att säga jag också ;-)

• Gilla
thewolf
  • Laddar…
Snacka om förtäckt hot..eller kanske inte förtäckt...

Luton skrev:
Läste nyligen om ett liknande fall där en nyinflyttad person grävde igen ett dräneringsdike som löpte över tomten och som var nödvändigt för grannhusets dränering skulle funka. Hovrätt dömde den nyinflyttade skyldig till egenmäktigt förfarande (eller vad det nu kallas) och blev dömd dels till att betala grannens skador på hans tomt samt att återställa dräneringsdiket till ursprungsfunktion. Tyvärr kan jag inte komma på var jag läste om detta men det kanske poppar upp senare eller någon annan vet.
Tror det stog i senaste Vi i Villa

Om dagvatten och Avlopp går i separata system går inte dagvattnet till något reningsverk som någon tidigare sagt. Det finns däremot gamla så kallade "Kombisystem" där både avlopp och dagvatten dras till samma stamledning.

Dagvattnet i ledningarna får däremot dämma upp till gatunivå med stor risk för att vatten går bakvägen in i dräneringen om inte anslutningspunkten till dagvatten ligger en bra bit under gatunivån för den lägsta fastigheten.

Det är fullt möjligt att han har fått svaret att han har rätt att stänga av ledningen, men det betyder inte att han får göra det på eget bevåg.

Varför är ni så rädda för att rådfråga en jurist???

Jag tror att grannen rätt snabbt blir varse vad han borde ha gjort om han bara kapar röret och inte fixar avrinningen. Vårt gemensamma avlopp mm med grannarna gick av en bit ute på åkern. Efter ngn vecka var gropen stor nog att gömma en bil. Synd på alla den fina jorden som rann rakt ut i Öresund.

Han bluffar. Typiskt idiotiskt beteende av XXX, som nog blivit lurad av sin grävare från början. Utan att starta krig måste ni få XXX att förstå att detta är uppåt väggarna, oavsett vad om länsstyrelsen har för sig.
Det går helt enkel inte ihop. Man kan som skrivts redan även se ledningen som en liggande av hävd, helt klart.
Det är helt enkelt trams att ni ska lösa hans problem.

Hej
Vi är inte rädda för att tala med en jurist, vi hade som sagt ett möte där vi beslutade oss för att samla fakta och sedan återträffas och då besluta vad vi gör. Oavsett om jag kommer att lösa mitt med en egen brunn och pump eller inte så tänker jag också på mina grannar, jag vill att vi löser det här som ett team i samförstånd och att alla vet vartåt det bär så ingen blir sittandes ensam med svarte petter och utan lösning. Vad beträffar XXX så har han redan spelat ut sina kort och får ta ansvar för sina egna handlingar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.