Det skulle kännas bra att inte behöva koppla fler en 1 kabel på huvudbrytare (eller annan lämplig plats).
Är det utöver att det är möjligtvis förvirrande vid framtida arbete i centralen fel att ansluta PSA på en fasskena efter en jordfelsbrytare.
Det känns OK för mig att all el inklusiv PSA stängs av vid jordfel och det finns fasskenor med plats och eller byggling till N.
Om det skulle vara tillåtet: Behöver man då även ta inkommande N till PSA efter jordfelsbrytare (alltså från N skena)?
Tack på förhand för svar!
Är det utöver att det är möjligtvis förvirrande vid framtida arbete i centralen fel att ansluta PSA på en fasskena efter en jordfelsbrytare.
Det känns OK för mig att all el inklusiv PSA stängs av vid jordfel och det finns fasskenor med plats och eller byggling till N.
Om det skulle vara tillåtet: Behöver man då även ta inkommande N till PSA efter jordfelsbrytare (alltså från N skena)?
Tack på förhand för svar!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Det skulle du veta om du fick koppla dettaJ J Vos skrev:Det skulle kännas bra att inte behöva koppla fler en 1 kabel på huvudbrytare (eller annan lämplig plats).
Är det utöver att det är möjligtvis förvirrande vid framtida arbete i centralen fel att ansluta PSA på en fasskena efter en jordfelsbrytare.
Det känns OK för mig att all el inklusiv PSA stängs av vid jordfel och det finns fasskenor med plats och eller byggling till N.
Om det skulle vara tillåtet: Behöver man då även ta inkommande N till PSA efter jordfelsbrytare (alltså från N skena)?
Tack på förhand för svar!
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Vistt går det att göra så. Men för det första måste man dåfundera lite över hur det skall kopplas. Och varför.
Sedan förstår jag inte vitsen med en sådan koppling. Blir det ett jordfel så kommer både personskyddsautomaten och jordfelsbrytaren att lösa ut. Personskyddsautomaten fyller ingen funktion i det här fallet.
Just detta hur man skall koppla nollan före och efter en jordfelsbrytare kan ge väldigt farliga fel om du gör fel.
Sedan förstår jag inte vitsen med en sådan koppling. Blir det ett jordfel så kommer både personskyddsautomaten och jordfelsbrytaren att lösa ut. Personskyddsautomaten fyller ingen funktion i det här fallet.
Just detta hur man skall koppla nollan före och efter en jordfelsbrytare kan ge väldigt farliga fel om du gör fel.
Varför PSA om JFB redan finns i kretsen? Det korrekta är vanligt dvärgbrytare förutsatt att JFB är 30mA.
Har du 300mA för egendomsskydd så förstår jag tanken, men inte annars.
Om du nu skall ha dessa i serie måste du ta N som kommer ut från JFB och inte N som kommer med huvudledningen/servisen, annars kommer du trippa JFB direkt du ansluter något på gruppen med PSA.
Men jag är övertygad att det känns bättre att överkoppla på huvudbrytaren JFB eller annan lämplig plats än att koppla JFB och PSA i serie.
Har du 300mA för egendomsskydd så förstår jag tanken, men inte annars.
Om du nu skall ha dessa i serie måste du ta N som kommer ut från JFB och inte N som kommer med huvudledningen/servisen, annars kommer du trippa JFB direkt du ansluter något på gruppen med PSA.
Men jag är övertygad att det känns bättre att överkoppla på huvudbrytaren JFB eller annan lämplig plats än att koppla JFB och PSA i serie.
Tja, det är inte något regulatoriskt fel, och det bör inte bli förvirrande för en som fattar tillräckligt för att arbeta med en central.J J Vos skrev:
Men det är urbota dumt, eller åtminstone totalt onödigt.
Spara pengarna i så fall och sätt bara en säkring istället, samma resultat men bra mycket billigare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
En PSA efter en JFB fyller ingen funktion. Du kan lika gärna skippa PSA'n. Två i serie innebär ett lotteri vilken som kommer att lösa. Ofta kanske båda löser. Ska PSAn göra nytta så ska den kopplas parallellt med övriga JFBer.
Det är normalt inga problem att vidarekoppla en fas på HB eller JFB så länge som det är samma ledartyp och ungefär samma area. Man får givetvis kontrollera att båda ledarna sitter bra.
Det är normalt inga problem att vidarekoppla en fas på HB eller JFB så länge som det är samma ledartyp och ungefär samma area. Man får givetvis kontrollera att båda ledarna sitter bra.
Om du ska göra denna installation, som är väldigt behörighetskrävande, så behöver du kunna svara på denna fråga själv. Du måste ha stenkoll för att koppla skyddskomponenter i en elcentral. Tänk igenom de olika fallen med matning av L/N före/efter befintlig JFB och återkom med din slutsats. Jag är säker på att du kommer att inse det rätta svaret.J J Vos skrev:
Tack för svar!K KjellTimell skrev:Varför PSA om JFB redan finns i kretsen? Det korrekta är vanligt dvärgbrytare förutsatt att JFB är 30mA.
Har du 300mA för egendomsskydd så förstår jag tanken, men inte annars.
Om du nu skall ha dessa i serie måste du ta N som kommer ut från JFB och inte N som kommer med huvudledningen/servisen, annars kommer du trippa JFB direkt du ansluter något på gruppen med PSA.
Men jag är övertygad att det känns bättre att överkoppla på huvudbrytaren JFB eller annan lämplig plats än att koppla JFB och PSA i serie.
Min tänkta värmepump ska enligt bruksanvisningen ha egen JFB. Det var därför jag tänkte på PSA till värmepumpen.
Faktum är att min tänkta värmepump ska ha egen JFB enligt manualen. Det var därför jag tänkte på PSA till värmepumpen.Bo.Siltberg skrev:
En PSA efter en JFB fyller ingen funktion. Du kan lika gärna skippa PSA'n. Två i serie innebär ett lotteri vilken som kommer att lösa. Ofta kanske båda löser. Ska PSAn göra nytta så ska den kopplas parallellt med övriga JFBer.
Det är normalt inga problem att vidarekoppla en fas på HB eller JFB så länge som det är samma ledartyp och ungefär samma area. Man får givetvis kontrollera att båda ledarna sitter bra.
Om du ska göra denna installation, som är väldigt behörighetskrävande, så behöver du kunna svara på denna fråga själv. Du måste ha stenkoll för att koppla skyddskomponenter i en elcentral. Tänk igenom de olika fallen med matning av L/N före/efter befintlig JFB och återkom med din slutsats. Jag är säker på att du kommer att inse det rätta svaret.
Jag förstår att det är behörighetskrav på det och det är inte så att jag bara kopplar lite hur som helst själv. Jag tycker dock att det är viktigt att ha koll på vad jag äger och har ansvar för.
Jag tror att det går att koppla så att PSA endast löser ut vid överbelastning eller jordfel i denna grupp.
N till PSA från samma sida JFB som L1,2,3.
Jag vet dock att det finns mycket som jag inte vet och därför är det skönt att kunna fråga er vad ni tycker.

