Vad är problemet? Varför vill du inte koppla dom parallellt? Så precis krångla inte till det med någon udda lösning som ändå blir fel. Och om du inte förstår varför så räcker nog inte att du vill ha koll du måste även förstå.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, inte före. Parallellt.
Det var det jag menade :). Ta fas och nollan till PSA innan de har gått igenom JFB.
 
U Uffe A skrev:
Tre blå in på PE-plinten?
Varför?
Du har bara en JFB så det skulle bara finnas en blå där (den som går till inkommande på JFB)
Hade jag kommit till den centralen hade alla varnigsklockor ringt :thinking:
De är 1 tiĺl JFB, 1 till PSA till värmepumpen och 1 till PSA till utebelysning och uttag. Det är väl ok, eller...?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Det är ok
Men såg inte några PSA:er i din central
Måste nog putsa glasögonen eller beställa tid hos optikern för att få nya :cool:
 
  • Haha
J Vos
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vad är problemet? Varför vill du inte koppla dom parallellt? Så precis krångla inte till det med någon udda lösning som ändå blir fel. Och om du inte förstår varför så räcker nog inte att du vill ha koll du måste även förstå.
Ingen problem, bara en undrande. Det är inte så att jag inte vill koppla parallell. Undrade bara om det gick att koppla efter JFB för att jag gillar Hagers fasskena med N på plats 4 i raden :). Då kunde jag få 3fas PSA i samma skena som de grupper som ska ligga efter JFB.
Min hjärna fungerar inte så att jag kan gjöra något utan att förstå. Det är lite av utmaning att bygga ett hus med denna avvikelsen. :) Pga erfarenheter har jag svårt att lite på yrkesmän om jag inte kan förstå varför saker ska vara på ett särskilt sätt.
 
U Uffe A skrev:
Det är ok
Men såg inte några PSA:er i din central
Måste nog putsa glasögonen eller beställa tid hos optikern för att få nya :cool:
Den ligger fortfarande hos elektrikern:). Han råkade ta med sig 25A PSA och det tyckte jag var lite mycket :rofl:.
 
J J Vos skrev:
Ingen problem, bara en undrande. Det är inte så att jag inte vill koppla parallell. Undrade bara om det gick att koppla efter JFB för att jag gillar Hagers fasskena med N på plats 4 i raden :). Då kunde jag få 3fas PSA i samma skena som de grupper som ska ligga efter JFB.
Min hjärna fungerar inte så att jag kan gjöra något utan att förstå. Det är lite av utmaning att bygga ett hus med denna avvikelsen. :) Pga erfarenheter har jag svårt att lite på yrkesmän om jag inte kan förstå varför saker ska vara på ett särskilt sätt.
Som Bo skriver i inlägg #7 så är det ett lotteri vilken JFB, PSA som löser
Det ska ju vara den säkerhetsanordning som ligger närmast felkällan som löser (selektivitet)
Du vill väl inte att hela din anläggning släcks ner om det är problem på en grupp som skyddas av en PSA ;)
 

Bästa svaret

richardtenggren
Varför inte lägga PSA efter HB och flytta ner JFB till rad två, då kan du ju köra med fasskenor. Sen kan man ersätta RK:n mellan ”skenorna” med en överkopplingsbygel.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför inte lägga PSA efter HB och flytta ner JFB till rad två, då kan du ju köra med fasskenor. Sen kan man ersätta RK:n mellan ”skenorna” med en överkopplingsbygel.
Håller med om att överkopplingsbygeln känns mer gedigen. Jag har frågad elektrikern efter sådana, men fick RK istället.

Jag kan såklart beställa själv, men jag betalar dubbla priset hos elektrikern just för att han ska hjälpa mig med kontrollen och kontakten med elleverantören och vill inte förnärma honom.
Tänkte montera en 9 moduler lång fasskena på raden med JFB. Använda den 4e dinskena till 2 stycken PSA och märka centralen med texten att denna raden inte bryts av JFB.
Käns dock bättre (mer proffessionellt) att montera PSA så som du föreslår. Då känns det mer logiskt om man "läser" uppifrån ner från vänster till höger.
Tack för tipset!
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför inte lägga PSA efter HB och flytta ner JFB till rad två, då kan du ju köra med fasskenor. Sen kan man ersätta RK:n mellan ”skenorna” med en överkopplingsbygel.
Är det såhär du menar eller finns det även huvudbrytare med anslutningsmöjlighet till fasskena?
Elcentral med huvudbrytare, fasskena och säkerhetsbrytare monterade på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Precis, men nu ser fasskenan ut att sitta även på N-plinten på JFB? :surprised:
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Precis, men nu ser fasskenan ut att sitta även på N-plinten på JFB? :surprised:
Nä, det tycker jag inte det gör, det är plasten på centralen som syns där.
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
X xLnT skrev:
Nä, det tycker jag inte det gör, det är plasten på centralen som syns där.
Uppmärksamt av dig! :D Ser det nu när jag kollar noga :)
Får skylla på att vi gjorde ”oss” i ordning för att åka till dagis ;)
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Ser ut att saknas änd isolering på fasskenan?
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ser ut att saknas änd isolering på fasskenan?
Det stämmer! De fick jag inte heller än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.