15 326 läst ·
45 svar
15k läst
45 svar
Får PSA anslutas till fasskena efter JFB?
Vad är problemet? Varför vill du inte koppla dom parallellt? Så precis krångla inte till det med någon udda lösning som ändå blir fel. Och om du inte förstår varför så räcker nog inte att du vill ha koll du måste även förstå.
De är 1 tiĺl JFB, 1 till PSA till värmepumpen och 1 till PSA till utebelysning och uttag. Det är väl ok, eller...?U Uffe A skrev:
Ingen problem, bara en undrande. Det är inte så att jag inte vill koppla parallell. Undrade bara om det gick att koppla efter JFB för att jag gillar Hagers fasskena med N på plats 4 i radenE elmont skrev:
Min hjärna fungerar inte så att jag kan gjöra något utan att förstå. Det är lite av utmaning att bygga ett hus med denna avvikelsen.
Som Bo skriver i inlägg #7 så är det ett lotteri vilken JFB, PSA som löserJ J Vos skrev:Ingen problem, bara en undrande. Det är inte så att jag inte vill koppla parallell. Undrade bara om det gick att koppla efter JFB för att jag gillar Hagers fasskena med N på plats 4 i raden. Då kunde jag få 3fas PSA i samma skena som de grupper som ska ligga efter JFB.
Min hjärna fungerar inte så att jag kan gjöra något utan att förstå. Det är lite av utmaning att bygga ett hus med denna avvikelsen.Pga erfarenheter har jag svårt att lite på yrkesmän om jag inte kan förstå varför saker ska vara på ett särskilt sätt.
Det ska ju vara den säkerhetsanordning som ligger närmast felkällan som löser (selektivitet)
Du vill väl inte att hela din anläggning släcks ner om det är problem på en grupp som skyddas av en PSA
Håller med om att överkopplingsbygeln känns mer gedigen. Jag har frågad elektrikern efter sådana, men fick RK istället.richardtenggren skrev:
Jag kan såklart beställa själv, men jag betalar dubbla priset hos elektrikern just för att han ska hjälpa mig med kontrollen och kontakten med elleverantören och vill inte förnärma honom.
Tänkte montera en 9 moduler lång fasskena på raden med JFB. Använda den 4e dinskena till 2 stycken PSA och märka centralen med texten att denna raden inte bryts av JFB.
Käns dock bättre (mer proffessionellt) att montera PSA så som du föreslår. Då känns det mer logiskt om man "läser" uppifrån ner från vänster till höger.
Tack för tipset!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Ser ut att saknas änd isolering på fasskenan?