Är det bara jag som ser dåligt eller varför har ingen rekommenderat en PSA med lägre utlösningsström för jordfel än 30mA som är brukligt för JFB?

Jag har totalt 3 JFB i serie här hemma, anledningen till detta är en annan femma, men det fungerar utmärkt bara man har tänkt på selektiviteten.

E
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Är det bara jag som ser dåligt eller varför har ingen rekommenderat en PSA med lägre utlösningsström för jordfel än 30mA som är brukligt för JFB?

Jag har totalt 3 JFB i serie här hemma, anledningen till detta är en annan femma, men det fungerar utmärkt bara man har tänkt på selektiviteten.
Det finns ju en nackdel med det du beskriver och det är att hela centralen slås ut vid jordfel istället för bara felande gruppen.

Nu tänker du dig säkert någon form av Själv återställande jordfelsbrytare, visst kan det fungera, men till vilken vinst?

Selektivitet en uppnås ju inte vid fel, blott vid mindre läckströmmar naturliga, eller från oönskade överledbibgar i anläggningen.

• Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Skall du ha en 3-Fas PSA så är det mycket billigare med en vanlig JFB + 3x10 A automatsäkring till värmepumpen.

L Leif i Skåne skrev:
Skall du ha en 3-Fas PSA så är det mycket billigare med en vanlig JFB + 3x10 A automatsäkring till värmepumpen.
Hos elbutik kostar det:
PSA 10A : 870:
JFB + 3x 1fas dvärgbrytare: 1267,:
JFB + 3fas dvärgbrytare : 1404,:

Jag köper dock hos elektrikern och han har tagit i snitt det dubbla än så länge.
Har jag sett något fel?

Mikael_L
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:

Selektivitet för JFB fungerar inte så, för ett hastigt uppkommet jordfel så är det tid som utgör selektivitet, inte ström. Problemet är att det alltid finns en rent mekanisk beroende tidsfördröjning då mekanismen i JFB trippar, och under den tiden så hinner alla JFB som sitter i serie triggas till trip, så hela kedjan med JFB löser "samtidigt".

Man ska ha en tidsfördröjd JFB, typ S för att uppnå selektivitet.

Sen kan en med lägre märkström för trip efter en annan JFB på marginalen fungera som någon slags selektivitet. Fungerar främst om det är konstanta små läckströmmar hos ansluten utrustning, som till sist överstiger 10mA (eller kanske typ 7-8mA i verkligheten) som bringar en 10mA till trip, medan den överliggande 30mA JFB kan klara sig (förutsatt att det inte även där sitter en massa utrustning med läckströmmar).

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Har jag sett något fel?
Ja, troligen. Jag får det till:
602:- för Hagers 4-poliga JFB och tre stycken 10A dvärgbrytare.
841:- för Hagers 4-poliga JFB och en trepolig 10A dvärgbrytare

Panor82
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen kan en med lägre märkström för trip efter en annan JFB på marginalen fungera som någon slags selektivitet. Fungerar främst om det är konstanta små läckströmmar hos ansluten utrustning, som till sist överstiger 10mA (eller kanske typ 7-8mA i verkligheten) som bringar en 10mA till trip, medan den överliggande 30mA JFB kan klara sig (förutsatt att det inte även där sitter en massa utrustning med läckströmmar).
Sedan så kan ju enligt produktstandard en JFB 30mA lösa ut redan vid 50% av märkutlösninsströmmen dvs 15mA.
Selektivitet uppnår man som sagt med en JFB Typ S.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Selektivitet för JFB fungerar inte så, för ett hastigt uppkommet jordfel så är det tid som utgör selektivitet, inte ström. Problemet är att det alltid finns en rent mekanisk beroende tidsfördröjning då mekanismen i JFB trippar, och under den tiden så hinner alla JFB som sitter i serie triggas till trip, så hela kedjan med JFB löser "samtidigt".

Man ska ha en tidsfördröjd JFB, typ S för att uppnå selektivitet.

Ok, jag är med!
Men jag kan samtidigt intyga att jag flera gånger uppnått selektivitet i verkligheten med en psa på 10mA under en jfb på 30 mA. Det som hänt är att jag fått vatten i skarvsladdar som skyddats av psa och då har den löst ut, dock aldrig jfb. Så om jag haft tur eller något annat kan jag inte svara på, men funkar gör det.

Ja troligen funkar det i de flesta fall, men det finns ingen garanti för det om de olika prylarna ligger i ytterkanterna av tillåtna specifikationer. Så man kan inte generalisera och säga att det går att bygga en anläggning med selektivitet på det sättet.

Mikael_L
Ja det kan funka. Men prova att hälla ut lite saltbemängt pastavatten över en grendosa ansluten till en sådan här kombination av seriekopplade JFB så ska du se att det ganska lätt händer att båda trippar.

Man kan göra som du skriver. Men vid t.ex. projektering, eller att man gör sånt på uppdrag av en kund så gör man aldrig så. För då gör man fel, och får stå för att ta hand om det sen.

Man får ju planera lite, psa överallt verkar dumt, men på utebelysning, garage och liknande har jag gärna dem i serie. Den dagen jag även får återställa jfb i elcentralen efter ett fel på en psa-grupp blir ju ett mindre problem, hittills har det ju tvärtom fungerar fint och jag har sluppit få större strömavbrott pga utlöst jfb.

Naturligtvis lägger man PSA och JFB parallellt. Varför i hela världen skulle man vilja ha dom i serie? Det är ju som att sätta flera säkringar med samma "styrka" efter varandra "för säkerhet" och tänka att bryter inte den första så bryter den andra och då har man dubbelt så säker anläggning.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Naturligtvis lägger man PSA och JFB parallellt. Varför i hela världen skulle man vilja ha dom i serie? Det är ju som att sätta flera säkringar med samma "styrka" efter varandra "för säkerhet" och tänka att bryter inte den första så bryter den andra och då har man dubbelt så säker anläggning.
Nu förstår jag din ironisering men rent generellt så liknar din beskrivning redundans, och det får man väl ändå säga är ett ganska vedertaget fenomen här i världen.

Det handlar kanske mer om selektivitet och funktionssäkerhet. Visst kan man ha en 30mA JFB och sedan sätta en PSA efter MEN då bör man sätta en PSA för 10 mA och inte en för det "normala" 30 mA. Har man en 30 mA JFB och sätter "normal" PSA 30 mA i serie så kommer med största sannolikhet JFB att lösa före PSA. Det som man normalt gör är att sätta några JFB parallellt i centralen för att sektionera den och sedan ev någon enstaka PSA parallellt med JFB för någon extra utsatt grupp.

Fast det kan ju ge en högre säkerhet. Om jfb är trasig så den inte bryter alls, så finns det ju en chans att den seriekopplade kanske fungerar.

• Haha
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.