Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det kommer inte på något sätt gå att fixa detta utan att mattan behöver rivas bort och ersättas. Att göra det underifrån kan visserligen fixa problemet med den lösa brunnen men det hjälper inte eftersom det inte finns någon monteringsanvisning som beskriver det sättet. Det kan kanske gå att få en lösning godkänd ifrån brunnstillverkaren där man gör det underifrån men det gäller bara brunnens funktion/garanti i så fall. Det kommer oavsett det vara en anmärkning i besiktnings protokollet. Om företaget så kapitalt misslyckats med att montera golvbrunnen som är väldigt enkelt och tydligt sedan mångspråkiga tillbaka så finns det garanterat fler dolda brister. Att man har ett papper ifrån GVK, Säker vatten, BKR eller liknade är mer att se som ett medlemskap i en pyramidorganisation där organisationen sätter upp regler för vad du skall kunna och sedan även utbilda i det och då ta betalt för det. Jag har sett företag som är ”godkända” enligt BKR som för så dåliga och felaktiga så att garantin på de monterade delarna tappar garantin ifrån tillverkaren och med stor risk för fuktskador. Det finns enligt mig bara två lösningar gör om gör rätt eller sälj det till reducerat pris och låt köparen göra om badrummet enligt dennes tycke och smak. Att ”laga” det med fogskum kommer bara göra köparens besiktningsman fruktansvärt misstänksam och gå igenom allt minutiös. Bara att ha en låda i plåt i krypgrunden under badrummet är en anmärkning i besiktningsprotokollet på köparens besiktning. Det skall finnas inspektionslucka minst. Hade företaget helentreprenad? Annars kan ni ju höra med rörläggaren eller mattläggaren om de står för felet. Mattläggaren har ju godkänt underlaget i och med att han la mattan på den felaktigt monterade brunnen.

• Gilla
  • Älska
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
P
D Dan Eriksson skrev:
Hej! Mitt första inlägg här.

2018 fick vi vårt badrum renoverat av en firma som nu gått i konkurs. Vi har ett våtrumsintyg från denna firma.

Vi ska nu sälja huset och har precis i detta nu besiktningsman på plats. Han håller på i badrummet och jag känner mig rätt säker på att det är OK eftersom vi anlitat en seriös firma. Nu visar det sig att plastmattan och golvbrunnen rör sig när man trampar på den. Enligt besiktningsmannen är golvbrunnen dåligt fastsatt i golvet.

Vad har hänt och vad gör jag? Får panik!

Det är plintgrund och träbjälklag och golvspån. I grunden runt avloppet är det en plåtlåda isolerad så man inte kommer åt. Gissar att det är nedgrävd.

Måste vi riva upp hela badrummet och kottla??
Ni skulle aldrig tagit dit en besikningsman inför er försäljning. Det är köparens ansvar att besiktiga objektet de vill köpa. Nu vet ni om brister och måste (om ni vill följa reglerna) informera eventuella köpare om brister ni känner till, ibland är bättre att inte veta...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag hade nog öppnat lådan, plockat bort isoleringen och tittat hur det ser ut. Det kanske är så att brunnen är fastsatt i reglar som lossnat eller något sånt. God chans att det här går att fixa. Dokumentera fixen och bilägg besiktningsprotokollet. Visserligen inte formellt godkänt men kanske tillräckligt för att övertyga spekulanter om att det är ett teoretiskt problem mera än ett praktiskt.

• Gilla
  • Arg
Dan Eriksson och 3 till
  • Laddar…
D Dan Eriksson skrev:
Hej! Mitt första inlägg här.

2018 fick vi vårt badrum renoverat av en firma som nu gått i konkurs. Vi har ett våtrumsintyg från denna firma.

Vi ska nu sälja huset och har precis i detta nu besiktningsman på plats. Han håller på i badrummet och jag känner mig rätt säker på att det är OK eftersom vi anlitat en seriös firma. Nu visar det sig att plastmattan och golvbrunnen rör sig när man trampar på den. Enligt besiktningsmannen är golvbrunnen dåligt fastsatt i golvet.

Vad har hänt och vad gör jag? Får panik!

Det är plintgrund och träbjälklag och golvspån. I grunden runt avloppet är det en plåtlåda isolerad så man inte kommer åt. Gissar att det är nedgrävd.

Måste vi riva upp hela badrummet och kottla??
Hej,
Du skulle kunna ta dit en behörig firma som kan avgöra om det är möjligt att skarva plastmattan. Vilket mest troligt är genomförbart med tanke på att mattan endast är ett par år gammal. Då kan ni öppna i golvet lokalt runt golvbrunnen och fästa brunnen erforderligt. Visst, det blir kanske inte den snyggaste lösningen med tanke på synliga skarvar. Men detta kan vara ett alternativ till övriga förslag.

lycka till!

• Gilla
Dan Eriksson och 3 till
  • Laddar…
O
M mattis johansson fors skrev:
Tycker att det låter illa att stryka ett fel i en besiktning.
Plocka isär lådan om möjligt, såga sönder annars...Kortla i reglar runt golvbrunnen och på andra ställen där det kanske kan behövas.
Isolera och sätt tillbaka/ sätt dit en ny låda,( finns lådor i frigolit)
Lovar att du klarar det runt tusenlappen.

Lätt intjänat tjugo gånger om, om du får blankt papper på besiktningen.
Nej det blir inget blankt papper. Brunnen är fortfarande felaktigt monterad och om nått händer inom tiden för dolda fel åker TS på det ändå

A ArneTW skrev:
Gör ingenting...

Det blir köparens utmaning att undersöks och ta hänsyn till vid budgivningen.

Kolla upp försäkringsläget om det finns pengar att hämta...

/ATW
Det borde täckas av din hemförsäkring om firman har lämnat äkta intyg, även om det har gått i konkurs.

O
Nej.
Försäkringen täcker ej felaktiga monteringar...

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Ni skulle aldrig tagit dit en besikningsman inför er försäljning. Det är köparens ansvar att besiktiga objektet de vill köpa. Nu vet ni om brister och måste (om ni vill följa reglerna) informera eventuella köpare om brister ni känner till, ibland är bättre att inte veta...
Jag säger precis tvärtom.
Om detta är känt innan budgivningen så slipper de stå med en köpare som vunnit budgivningen och sen vill ha avdrag med 200kkr eller hoppar av efter sin egen besiktning.

Att besiktiga innan visningen ger förutsättningar för en smidig affär.

/M

• Gilla
pether och 14 till
  • Laddar…
P
M mgranbom skrev:
Jag säger precis tvärtom.
Om detta är känt innan budgivningen så slipper de stå med en köpare som vunnit budgivningen och sen vill ha avdrag med 200kkr eller hoppar av efter sin egen besiktning.

Att besiktiga innan visningen ger förutsättningar för en smidig affär.

/M
Köpare vill normalt ändå ha sin "egna" besiktningsman, väljer de att inte ha besikning så är det deras val och kanske problem längre fram.

O
Nä, ett konstaterat fel i besiktning faller på säljaren, oavsett vem som upptäcker.
Ett fel konstaterat före försäljning kan inte åberopas i efterhand då det var känt vid försäljning.
Fel efter kan komma upp till 10 år efteråt och hemsöka dig.
Alltid bättre att påtala ev brister innan försäljning, då får köparen ta hänsyn till detta i sitt bud.

Bättre erkänna och ta smällen nu än att hoppas man har tur. Man vet aldrig vem som köper. Och just nu har TS bollen i sin hand och kan välja att sälja till nån som accepterar felet. Eller pruta skäligt på budet

• Gilla
Nacka6688 och 5 till
  • Laddar…
Besiktningen görs väl så att köparen ska kunna köpa genom "Tryggt köp". Då ska en besiktning av fastigheten göras. En sån besiktning är mer omfattande än en vanlig besiktning. Detta för att köparen ska få ett bra underlag inför köpet. Som säljare är det då viktigt att du svarar ärligt på alla frågor och inte underhåller någon information. Ett alternativ är att du låter besiktningsmannen göra sitt jobb och skriva det han anser ska stå med i protokollet. Det protokollet kommer köparen att få signera på varje sida att han läst. Det är då köparens skyldighet att gå vidare med undersökning av de felaktigheter som står i protokollet. Om han inte gör det och köpet/försäljningen görs och köparen senare kommer tillbaka och vill reklamera felet i badrummet behöver du inte bry dig alls. Allt kommer då att skötas av advokater och försäkringsbolag. Du har ryggen fri och behöver inte ta del i detta.
Ett annat sätt är naturligtvis att ordna felet innan på ett fackmannamässigt vis.

• Gilla
Nacka6688 och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Heder till dig att du påpekar felet i protokollet och att du gör en besiktning innan försäljning. Det underlättar för en köpare.
Ja, varför göra en besiktning som säljare?
Som köpare vill ju jag välja besiktningsman för att kunna uppfylla undersökningsplikten.
Men egentligen är det ju bättre att kolla själv än att typ alla "riskkonstruktioner" blir listade och därmed med automatik undantagna från ev dolt fel potential. Om man har lite koll som köpare alltså.

Jag skulle låta brunnen vara och gå med på lite prutning..
I värsta fall om du åtgärdar felet och den "nya" brunnen krånglar senare så är man som säljare ansvarig för dolda fel i 10 år
Jag skulle värdera en god sömn o slippa tänka på det i 10 år.

• Gilla
bHANS och 1 till
  • Laddar…
Ta det lugnt bara. Informera om besiktningen och felet och låt köparen avgöra om denne vill ha huset eller ej. Blir det budgivning lär det knappas påverka särskilt mycket. Dessutom brukar en köpare renovera om det inte är ett hus som absolut överensstämmer med smaken. Och hur ofta sker det. Så förmodligen har köparen renoveringstanken med i budgeten redan.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
En mäklare gav oss ett tips inför en försäljning där det fanns saker att åtgärda på huset

Ta in 2-3 riktiga offerter på vad det kostar att rätta till.
Se till att offerterna finns tillgänglig hos mäklaren vid visningen, alternativt bifoga offerterna till prospektet. Då ser spekulanter tydligt vad det kostar att åtgärda och har dessutom färdiga, skapa offerter.

Då har du både informerat hur det ligger till och gett spekulanterna en rimlig bild av vad det kostar att åtgärda. Inklusive ett förslag på firma som är beredd att åta sig jobbet.

Sen kommer många spekulanter att vara optimister och se offerterna som "worst case" och TRO att de kan göra det mycket billigare själv. Full fart på försäljningen och ditt problem är löst(y)

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.