15 700 läst ·
60 svar
16k läst
60 svar
Får man som dödsbodelägare inte betala faktor med egna medel?
Stämmer inte. Via banken betalar man räkningarna som kommer till dödsboet... Och med dödsboets konton...F Fjällgossen skrev:
@ @ndreas skrev:
Så kan det vara, alltså att man fysiskt behöver gå in på banken för att betala.
Däremot fungerade inte internet-banken eller betalkorten då jag hjälpte min mor efter att far gick bort för några år sen, den infon jag fick då var det jag återgav ovan.
Nä.det behöver man inte. Det går bra att skicka ett betalningsuppdrag (speciell blankett finns hos banken) tillsammans med fakturorna per post till banken så betalar de åt dödsboet.F Fjällgossen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jag tycker det pratas hejvilt om olika saker här...........hur ett dödsbo betalar räkningarna är väldigt uppstyrt. Däremot kan vem som helst betala nån annans räkningar. Har aldrig sett att någon brytt sig i var pengarna kommer ifrån där........Jag har betalat räkningar åt morsan, åt folk på byn osv osv....
Sen lär ju dock ts presentera det som en fordran på dödsboet då.
Sen lär ju dock ts presentera det som en fordran på dödsboet då.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Som sagt, det låter ju som banken ursprungligen misstänkte att något var fel, när du försökte betala en utlandsräkning som inte var utställd på dig. Det kan ha varit penningstvättsregler som slog till, eller bara deras "fraud control".
Men om jag uppfattar #49 rätt så är det löst nu?
Men om jag uppfattar #49 rätt så är det löst nu?
Så länge det finns pengar på dödsboets konto är det ju inte några problem att betala räkningar som kan härledas till dödsboet. Det har Swedbank en betalningsservice för:
https://www.swedbank.se/privat/betala-och-overfora/betalningsservice-dodsbo.html
https://www.swedbank.se/privat/betala-och-overfora/betalningsservice-dodsbo.html
Jo men det är ju när det inte finns pengar, då kan man dödsbodelägare göra egna utlägg.K kindvall skrev:
Det för att löpande kostnader måste betalas.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Och det "enda problemet" med det är om andra dödsbodelägare har synpunkter senare på vad som har betalats. Men har man goda förbindelser med ex. syskon, så är det väl oftast inget problem.A A-Man_08 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Nu tolkar jag det spm att det finns värden i form av fastigheter eller liknande i dödsboet så att de löpande kostnaderna betalas för att vårda dessa värden. Gott så.A A-Man_08 skrev:
Men om det inte är så, utan det helt saknas tillgångar i dödsboet bör man inte betala dess löpande kostnader. Man ärver inte skulder, så finns det ingen uppsida för en som arvinge ska man inte betala dödsboets kostnader.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Och då kan man även få bidrag till begravningen av kommunen.Nötegårdsgubben skrev:
Nu tolkar jag det spm att det finns värden i form av fastigheter eller liknande i dödsboet så att de löpande kostnaderna betalas för att vårda dessa värden. Gott så.
Men om det inte är så, utan det helt saknas tillgångar i dödsboet bör man inte betala dess löpande kostnader. Man ärver inte skulder, så finns det ingen uppsida för en som arvinge ska man inte betala dödsboets kostnader.
Det löste sig alltså med betalningen?
Så länge dödsboet i slutändan kommer att gå puls och TS är ensam dödsbodelägare spelar det egentligen ingen roll hur räkningarna betalas eftersom vi inte har arvsskatt i Sverige. I annat fall får man föra noggrann bok över de räkningar man betalar åt dödsboet och andra utlägg så att det kan kvittas när fördelningen av arvet ska göras. Dödsboets konton blir ju låsta så ska något betalas där måste man lämna in räkningarna för att få godkänt att betala dem, krångligt värre.
Så länge dödsboet i slutändan kommer att gå puls och TS är ensam dödsbodelägare spelar det egentligen ingen roll hur räkningarna betalas eftersom vi inte har arvsskatt i Sverige. I annat fall får man föra noggrann bok över de räkningar man betalar åt dödsboet och andra utlägg så att det kan kvittas när fördelningen av arvet ska göras. Dödsboets konton blir ju låsta så ska något betalas där måste man lämna in räkningarna för att få godkänt att betala dem, krångligt värre.