15 700 läst ·
60 svar
16k läst
60 svar
Får man som dödsbodelägare inte betala faktor med egna medel?
Jag editerade mitt tidigare inlägg då jag råkade backa med mobilen.
Jag menar det är väl inte första fången det dyker upp löpande räkningar och det inte finns pengar då måste man ju ha rätt att betala dem som anhörig även om dom inte står i mitt namn och jag tar kostnaden själv?
Jag kan inte se någon lagligt hinder att man som dödsbodelägare inte får ta löpande kostnader.Jonatan79 skrev:
Jag menar det är väl inte första fången det dyker upp löpande räkningar och det inte finns pengar då måste man ju ha rätt att betala dem som anhörig även om dom inte står i mitt namn och jag tar kostnaden själv?
Du har helt rättA A-Man_08 skrev:JAg editerade mitt tidigare inlägg då jag råkade backa med mobilen.
Jag kan inte se någon lagligt hinder att man som dödsbodelägare inte får ta löpande kostnader.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Nej, du har inte gjort fel. Men Swedbank har notoriskt dåligt rykte kring sånt här. Det är deras tolkning av penningtvättsreglerna som ställer till det för dig.A A-Man_08 skrev:
Jag skulle byta bank, eller i alla fall skaffa en bank till om jag var du. Kanske prata med Nordea om de var vettiga att ha att göra med och säga som det är. Du behöver ha ett konto du kan betala till utlandet från eftersom att du inte kommer åt dödsboets pengar just nu.
Att ha ett separat konto för det här där man tydligt ser vad som går ut kan vara praktiskt även om Swedbank kammar sig och hjälper till. Är ni flera dödsbodelägare kan det ju ha sin fördel att kunna visa upp ett helt kontoutdrag och säga ”det här är mina kostnader jag haft för dödsboet” och på det viset lättare få ut dem från dödsboet innan överskottet fördelas.
Nej, jag är ensam dösbodelägare.
Det var så jag tänkte också det är väl bättre att jag betalar fakturorna , från mitt konto så är det lättare att se vad jag gjort utlägg för.
Ett alternativ är att jag sätter in pengar varje månad till kontot där räkningar dras ifrån, men det kan jag inte göra utan tjänsten.
En faktura måste absolut betala imorgon för att det inte ska gå vidare.
Det var så jag tänkte också det är väl bättre att jag betalar fakturorna , från mitt konto så är det lättare att se vad jag gjort utlägg för.
Ett alternativ är att jag sätter in pengar varje månad till kontot där räkningar dras ifrån, men det kan jag inte göra utan tjänsten.
Banken ser nog bångstyrigt nog inte detta som att en som är delaktig i ett dödsbo vill hindra att en räkning förfaller. Deras numera hjärntvättade instruktioner ser nog bara att någon vill skicka pengar utomlands å någon annans räkning. Olika banker drar detta olika långt tyvärr.
Personal på vardag/dagtid som har kundkännedom (om dig som försöker göra detta) borde lösa om det om du är en lycklig lottad person som är annat än ett nummer för bank. Har du ingen kontakt så ett besök på banken i person med en dödsattest alt att faktiskt göra det den officiella vägen via dödsboet
Personal på vardag/dagtid som har kundkännedom (om dig som försöker göra detta) borde lösa om det om du är en lycklig lottad person som är annat än ett nummer för bank. Har du ingen kontakt så ett besök på banken i person med en dödsattest alt att faktiskt göra det den officiella vägen via dödsboet
Det går utmärkt att betala dödsboets räkningar på samma sätt som du betalar dina egna räkningar. Så har åtminstone jag gjort.A A-Man_08 skrev:Nej, jag är ensam dösbodelägare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Nu verkar ju inte TS besitta förmågan att betala räkningar till utlandet från ett konto som är spärrat för sådana betalningar vare sig ändamålet är hans personliga eller dödsboets, så då kanske du kan beskriva hur man gör det om det är så lätt.Keiller skrev:
Jag håller med. Boka ett besök på banken så får de hjälpa dig.M myrstack skrev:Banken ser nog bångstyrigt nog inte detta som att en som är delaktig i ett dödsbo vill hindra att en räkning förfaller. Deras numera hjärntvättade instruktioner ser nog bara att någon vill skicka pengar utomlands å någon annans räkning. Olika banker drar detta olika långt tyvärr.
Ja, men det var inom Sverige.A A-Man_08 skrev:
Det framgick inte helt enkelt i tråden att du vill betala räkningar i utlandet.
Har du prova med att öppna ditt eget svenska bankkonto för utlandsbetalningar?
Annars är nog det enklaste att gå in på din bank och betala elräkningen, eller vad det nu kan vara. Bry dig inte om att berätta om att det är ett dödsbos räkning du vill betala, det krånglar nog bara till det, utan tala bara om att du vill betala en räkning.
Samma svar som till TS, det framgår inte helt enkelt att det är frågan om en betalning till utlandetNötegårdsgubben skrev:
Det är inte spärrat.Nötegårdsgubben skrev:
Tjänsten utlandsbetalningar är något som man måste aktivera hos kundtjänst.
Tycärr har jag redan berättat det för min bank.Keiller skrev:
Ja, men det var inom Sverige.
Det framgick inte helt enkelt i tråden att du vill betala räkningar i utlandet.
Har du prova med att öppna ditt eget svenska bankkonto för utlandsbetalningar?
Annars är nog det enklaste att gå in på din bank och betala elräkningen, eller vad det nu kan vara. Bry dig inte om att berätta om att det är ett dödsbos räkning du vill betala, det krånglar nog bara till det, utan tala bara om att du vill betala en räkning.