A A-Man_08 skrev:
På vilket sätt skulle det gå i konkurs?
Det är inte helt ovanligt att skulderna överstiger tillgångarna.

M MrsForest skrev:
Det är inte helt ovanligt att skulderna överstiger tillgångarna.
Här finns det tillgångar som kommer generera pengar när dom säljs.
Men som sagt banken har banken rätt att neka mig att betala faktorer från mitt egna konto då den inte är utställd till mig?

Det är inte helt ovanligt att det är knepigt att betala, men det är inte för att man inte får betala andras räkningar, utan för att man inte lyckas ta reda på vad fakturan säger.

Och är ni inte ens klara med en bouppteckning så kommer banken vara väldigt restriktiv med vilken information som lämnas ut.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte helt ovanligt att det är knepigt att betala, men det är inte för att man inte får betala andras räkningar, utan för att man inte lyckas ta reda på vad fakturan säger.

Och är ni inte ens klara med en bouppteckning så kommer banken vara väldigt restriktiv med vilken information som lämnas ut.
Min fråga gällde betalning av fakturor där behöver inte banken lämna ut bara aktivera tjänsten utlandsbetalningar.
Men hon påstod att jag inte får betala dem då de intr står i mitt namn.
Jag se inget alternativ än att jag betalar dom och jobbar vidare med informationen hennes bank behöver för bouppteckningen.

Kan jag inte betala dom så finss risken att egendomen förstörs.

A A-Man_08 skrev:
Min fråga gällde betalning av fakturor där behöver inte banken lämna ut bara aktivera tjänsten utlandsbetalningar.
Jag se inget alternativ än att jag betalar dom och jobbar vidare med informationen hennes bank behöver för bouppteckningen.

Normalt betalar dödsboets bank viktiga fakturor som dessa du beskriver direkt från dödsboets konto.

Har du bett din bank att aktivera ditt konto för utlandsbetalningar, utan att gå in på vems faktura du vill betala? Om de vägrar det skulle jag byta bank.

• Gilla
EllinorLag
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Nåja, stänga av elen är normalt inget som görs i en handvändning, så om det inte är så att det redan ligger ett antal förfallna fakturor så är nog risken för det begränsad.

Dödsboets bank och dess syn på utlandsbetalningar förstår jag dock inte behovet av att lösa. Betalar du själv så är ju kommunikationen mellan dig och elbolaget den viktiga.

1 16386 skrev:
Har du bett din bank att aktivera ditt konto för utlandsbetalningar, utan att gå in på vems faktura du vill betala? Om de vägrar det skulle jag byta bank.
Hon frågade om frågade om fakturan och jag sa som det var.

A A-Man_08 skrev:
Hon frågade om frågade om fakturan och jag sa som det var.
Och vad gjorde du sen?

1 16386 skrev:
Och vad gjorde du sen?
Inget jag måste prata med annan personal på måndag hon kunde inte lägga in dem ändå då det skulle dras på måndag.
Jag tror hon har fel och detta kommer vara ok när jag pratar med dem imorgon och förklarar situationen.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nåja, stänga av elen är normalt inget som görs i en handvändning, så om det inte är så att det redan ligger ett antal förfallna fakturor så är nog risken för det begränsad.

Dödsboets bank och dess syn på utlandsbetalningar förstår jag dock inte behovet av att lösa. Betalar du själv så är ju kommunikationen mellan dig och elbolaget den viktiga.
Du missförstod lite det här var inte dödsboets bank utan min bank.

Jag har pratat med elbolaget en av dem är över en månad gammal och dom sa det stängs inte av så snabbt utan är en process tyckte dom sa nästan 2-3 månader påminnelser , inkasso brev om avstäng ing.
Får jag bara dessa betalda så ger det mig tid att jobba med dödsboets utländska bank och vad dom behöver.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Du missförstod lite det här var inte dödsboets bank utan min bank.
Japp, tänkte till och med åt fel håll, alltså att det skulle betalas utomlands ifrån till Sverige.

Är det en svensk bank lär det bara vara ett träsk med penningtvättsfrågor du behöver ta dig igenom. El må vara dyrt, men det ska nog gå bra. Om du inte har Swedbank, de har väl sila mygg och svälja kameler som valspråk, så har de vaknat på fel sida verkar det kunna vara tvärkört.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Men nekar dom mig att betala dem så blir allt mer komplicerat.
Jag gick tex till dödsboets bank för att betala en utländka faktura på knappt 500kr motsvarande vår valuta.
Inget nordeakontor i Stockholm har öppet efter alla stänger runt 13-15.

Jag fick ta ledig en halv dag.
Det jag förlorade i pengar motsvarade fakturan.
Det hade varit enklare om jag kunde betala den från mitt konto så jag ställde frågan när jag var där.
Har jag rätt betala denna från mitt konto.
Hon tittade på mig och sa ja.
Och jag utryckte mig mer specifikt om det fanns ett hinder, så slipper jag åka hit.
Nej du kan betala men då tar du kostnaden själv men det är upp till dig.
Så jag är förvånad att min bank söger att det inte går.

Men jag ska återkomma imorgon det måste gå

ClasseClas
A A-Man_08 skrev:
Men hon påstod att jag inte får betala dem då de intr står i mitt namn.

Jag har varit med om att betala fakturor privat vid 2 olika tillfällen efter personers bortgång. Det reglerade vi sen i bouppteckningen. Inga konstigheter.

Vid ett annat tillfälle betalade vi fakturor från den avlidnes konto efter att ha visat dödsfallsintyg till banken. Det krävdes dock ett fysiskt möte på banken för att få fakturorna betalda. SEB.

Jag förstår inte vad banken babblar om. Är det Swedbank månne?

• Gilla
Newgolds
  • Laddar…
Ja det är Swedbank.
Har jag gjort fel?
Jag vill ju bara betala dom för att slippa problem skador, inkasso etc.
Medans jag jobbar vidare med allt kring som måste göras.

Edit
Fel jag gjorde var nog att ringa in på en helg, jag var lite förvånad när jag skulle skicka fakturan till henne.
oftast ställer dom frågor och aktiverar tjänsten, sen betalar man, sen kan dom förståss ställa frågor om transaktionen.

Jag själjv kommer få en del fakturor i mitt namn som måste betalas till utlandet då jag måste begära registerutdrag som dom sedan fakturor.

Hoppas jag inte sumpan min chanser att få tjänsten, vore så smidigt att bra kunna lägga in det på banken och betala den vägen dom få ggrerna jag måste göra det.
Men el och vatten vore smidigast om jag kunde lägga in varje månad.

Är det rtt krav att ta upp detta i boupteckningen att man betalt eller är det valfritt att göra det?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.