10 836 läst ·
69 svar
11k läst
69 svar
Får man sälja en biyta som lägenhet
Tack det är sådana svar jag är ute efter.H hempularen skrev:Men om den är upplåten som ”normal” bostadsrätt. Så är det föreningens ansvar att den faktiskt går att bo i. Men det finns ju även ”lokalbostadsrätter”, det kan gälla en affärslokal eller ett förråd.
Men har föreningen upplåtit den som bostadsrätt, så skall det också gå att bo i den. Och ansvaret för det ligger på föreningen.
I överlåtelseavtalet. Den formella termen enligt bostadsrättslagen är "bostadslägenhet som är upplåten med bostadsrätt". Det finns ju som nyss nämndes andra lägenheter än bostäder som kan upplåtas med bostadsrätt och de kallas i lagen för "lokaler". Sen finns det ju lägenheter av olika slag som inte är upplåtna med bostadsrätt men då är inte överlåtelseavtal aktuella. Man måste ju sälja något.Y yvonneas skrev:
Det räcker med att det står lägenhet och en BRF får inte upplåta annan boendeform än lägenhet i en BRF. Har du sett något andelstal i kontraktet? Du kan även kolla med stadsbyggnadskontoret och kontrollera bygglovet för ytan för att säkerställa att det är obyggt till bostadsrättsyta. Om inte, skulle jag kontakta eventuell mäklare omgående och försöka få honom att stå för det juridiska.
Tack snällaLudde Jakobsson skrev:
Det räcker med att det står lägenhet och en BRF får inte upplåta annan boendeform än lägenhet i en BRF. Har du sett något andelstal i kontraktet? Du kan även kolla med stadsbyggnadskontoret och kontrollera bygglovet för ytan för att säkerställa att det är obyggt till bostadsrättsyta. Om inte, skulle jag kontakta eventuell mäklare omgående och försöka få honom att stå för det juridiska.