Y yvonneas skrev:
ja men denna är såld som lägenhet/bostadsrätt.
Men nu hävdar man att en biyta kan vara en lägenhet. Och det är min fråga. Får den det
På alla dokument står det lägenhet

Fotografen Fotografen skrev:
Rekommenderar at du tar bort mailadressen från inlägget och skickar den i PM istället!!
Tack

Claes Sörmland
Y yvonneas skrev:
På alla dokument står det lägenhet
Står det också att lägenheten är upplåten med bostadsrätt?

Det är uttrycket som används i bostadsrättslagen.

H hempularen skrev:
Men om den är upplåten som ”normal” bostadsrätt. Så är det föreningens ansvar att den faktiskt går att bo i. Men det finns ju även ”lokalbostadsrätter”, det kan gälla en affärslokal eller ett förråd.

Men har föreningen upplåtit den som bostadsrätt, så skall det också gå att bo i den. Och ansvaret för det ligger på föreningen.
Tack det är sådana svar jag är ute efter.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Står det också att lägenheten är upplåten med bostadsrätt?

Det är uttrycket som används i bostadsrättslagen.
Vart kan jag se det?

Vart kan jag se det

Claes Sörmland
Y yvonneas skrev:
Vart kan jag se det?
I överlåtelseavtalet. Den formella termen enligt bostadsrättslagen är "bostadslägenhet som är upplåten med bostadsrätt". Det finns ju som nyss nämndes andra lägenheter än bostäder som kan upplåtas med bostadsrätt och de kallas i lagen för "lokaler". Sen finns det ju lägenheter av olika slag som inte är upplåtna med bostadsrätt men då är inte överlåtelseavtal aktuella. Man måste ju sälja något.

Tack ska läsa igenom överlåtelseavtalet igen

Det räcker med att det står lägenhet och en BRF får inte upplåta annan boendeform än lägenhet i en BRF. Har du sett något andelstal i kontraktet? Du kan även kolla med stadsbyggnadskontoret och kontrollera bygglovet för ytan för att säkerställa att det är obyggt till bostadsrättsyta. Om inte, skulle jag kontakta eventuell mäklare omgående och försöka få honom att stå för det juridiska.

• Gilla
yvonneas och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Det räcker med att det står lägenhet och en BRF får inte upplåta annan boendeform än lägenhet i en BRF. Har du sett något andelstal i kontraktet? Du kan även kolla med stadsbyggnadskontoret och kontrollera bygglovet för ytan för att säkerställa att det är obyggt till bostadsrättsyta. Om inte, skulle jag kontakta eventuell mäklare omgående och försöka få honom att stå för det juridiska.
Tack snälla

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur köper man ett källarutrymme? Såldes den som bostadsrätt? Eller ägarlägenhet?
Den såldes som
Bostadsrätt

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Y yvonneas skrev:
Den såldes som
Bostadsrätt
Andelsrätt 10,26

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Y yvonneas skrev:
Andelsrätt 10,26
10,260%

• Gilla
Kartoffelpotatis
  • Laddar…
Y yvonneas skrev:
Tack snälla
10,260%

Y yvonneas skrev:
Tack snälla
Har kommit beslut. Finns inget bygglov. Ingen godkänd lägenhet . Har tagit 2 år att få fram det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.