27 120 läst ·
193 svar
27k läst
193 svar
Får man köra moped & 4-hjulning på privat badplats?
Det handlar ju om vad den är konstruerad för för hastighet.M maria01 skrev:
UTV är inget som finns definierat i den svenska lagstiftningen, spelar ingen roll vad du kallar den, enligt lagen blir den ett motorfordon som är olagligt att framföra i terrängen i Sverige.
Google is your friend. Googla så får du upp gott om bilderL lat skrev:
En UTV är en variant på fyrhjuling. Vanligtvis med ett litet tak eller störtbåge. Ofta är det två personer som sitter sida vid sida och fordonet har ratt och pedaler. Dvs framförs och styrs lite mer som en bil än en motorcykel.
jag tycker endå att alla ska ha samma rätt att kunna ta sig till stranden eller ut i skogenN Nerre skrev:
hatet av folk som är rörelsehindrad lyser igenom oss flera här 🤬
Det finns inget hat. Det har du hittat på själv.M maria01 skrev:
Givetvis vill vi alla unna de rörelsehindrade att kunna ta sig ut i skog mark, men de får ju inte ske hur som helt och på bekostnad av vad som helst. Just ditt exempel UTV är ett exempel som inte är särskillt skonsamt för naturen och inte något som bör vara en självklarhet då det inkräktar på terrängkörningslagen.
Jag ser framför mig att det då också skulle ge en öppning att skaffa sig ett handikapptillstånd och busköra i skogen, lika enkelt som att det idag är att skaffa sig ett P-tillstånd för att stå på handikapparkeringar
Det blir ju en liten paradox, eftersom inte ens alla rörelsehindrade skulle kunna köra en UTV. Om alla rörelsehindrade ska kunna ta sig till stranden eller skogen lika lätt som alla andra så skulle vi i princip behöva anlägga vägar överallt, och då finns det ingen skog och mark kvar att ta sig ut it.M maria01 skrev:
oftast om den handikapade inte kan köra själv så kan nån annan göra det eller hurN Nerre skrev:Det blir ju en liten paradox, eftersom inte ens alla rörelsehindrade skulle kunna köra en UTV. Om alla rörelsehindrade ska kunna ta sig till stranden eller skogen lika lätt som alla andra så skulle vi i princip behöva anlägga vägar överallt, och då finns det ingen skog och mark kvar att ta sig ut it.
nu får väldigt få dispans så att det skulle leda till vad tror stämmer inte allsS Stuff skrev:Det finns inget hat. Det har du hittat på själv.
Givetvis vill vi alla unna de rörelsehindrade att kunna ta sig ut i skog mark, men de får ju inte ske hur som helt och på bekostnad av vad som helst. Just ditt exempel UTV är ett exempel som inte är särskillt skonsamt för naturen och inte något som bör vara en självklarhet då det inkräktar på terrängkörningslagen.
Jag ser framför mig att det då också skulle ge en öppning att skaffa sig ett handikapptillstånd och busköra i skogen, lika enkelt som att det idag är att skaffa sig ett P-tillstånd för att stå på handikapparkeringar