M maria01 skrev:
alla maskiner går göra att dom går fortare jag förstår inte vart du vill komma med det?
Det handlar ju om vad den är konstruerad för för hastighet.

UTV är inget som finns definierat i den svenska lagstiftningen, spelar ingen roll vad du kallar den, enligt lagen blir den ett motorfordon som är olagligt att framföra i terrängen i Sverige.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
J
En rullstol eller permobil borde väl få köra på en stig/gångväg?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Rullstol och permobil räknas som fotgängare och omfattas inte av några terrängkörningslagar.

En drygt ett ton tung 3-sitsig bil med 110 hästars bensinmotor kommer aldrig att kallas permobil.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 7 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
j det är en utv men de
Vad är en "utv"?
En ATV, vet jag vad det är. En fyrhjuling som kan köras i terräng.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L lat skrev:
Vad är en "utv"?
En ATV, vet jag vad det är. En fyrhjuling som kan köras i terräng.
Google is your friend. Googla så får du upp gott om bilder

En UTV är en variant på fyrhjuling. Vanligtvis med ett litet tak eller störtbåge. Ofta är det två personer som sitter sida vid sida och fordonet har ratt och pedaler. Dvs framförs och styrs lite mer som en bil än en motorcykel.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det handlar ju om vad den är konstruerad för för hastighet.

UTV är inget som finns definierat i den svenska lagstiftningen, spelar ingen roll vad du kallar den, enligt lagen blir den ett motorfordon som är olagligt att framföra i terrängen i Sverige.
jag tycker endå att alla ska ha samma rätt att kunna ta sig till stranden eller ut i skogen

hatet av folk som är rörelsehindrad lyser igenom oss flera här 🤬

• Wow
  • Haha
Anonymiserad 170696 och 9 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Ok. Så alla som är rörelsehindrade ska vå köra sin 8-hjuliga Tatra i terrängen. Anars är man hatad?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Anonymiserad 170696 och 6 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag tycker endå att alla ska ha samma rätt att kunna ta sig till stranden eller ut i skogen

Man hatar väl knappast rörelsehindrade för att man anser att de inte skall förstöra skog och mark med terränggående bilar?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 8 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Fjag tycker endå att alla ska ha samma rätt att kunna ta sig till stranden eller ut i skogen

Det finns inget hat. Det har du hittat på själv.

Givetvis vill vi alla unna de rörelsehindrade att kunna ta sig ut i skog mark, men de får ju inte ske hur som helt och på bekostnad av vad som helst. Just ditt exempel UTV är ett exempel som inte är särskillt skonsamt för naturen och inte något som bör vara en självklarhet då det inkräktar på terrängkörningslagen.
Jag ser framför mig att det då också skulle ge en öppning att skaffa sig ett handikapptillstånd och busköra i skogen, lika enkelt som att det idag är att skaffa sig ett P-tillstånd för att stå på handikapparkeringar

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Det blir ju en liten paradox, eftersom inte ens alla rörelsehindrade skulle kunna köra en UTV. Om alla rörelsehindrade ska kunna ta sig till stranden eller skogen lika lätt som alla andra så skulle vi i princip behöva anlägga vägar överallt, och då finns det ingen skog och mark kvar att ta sig ut it.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det blir ju en liten paradox, eftersom inte ens alla rörelsehindrade skulle kunna köra en UTV. Om alla rörelsehindrade ska kunna ta sig till stranden eller skogen lika lätt som alla andra så skulle vi i princip behöva anlägga vägar överallt, och då finns det ingen skog och mark kvar att ta sig ut it.
oftast om den handikapade inte kan köra själv så kan nån annan göra det eller hur

S Stuff skrev:
Det finns inget hat. Det har du hittat på själv.

Givetvis vill vi alla unna de rörelsehindrade att kunna ta sig ut i skog mark, men de får ju inte ske hur som helt och på bekostnad av vad som helst. Just ditt exempel UTV är ett exempel som inte är särskillt skonsamt för naturen och inte något som bör vara en självklarhet då det inkräktar på terrängkörningslagen.
Jag ser framför mig att det då också skulle ge en öppning att skaffa sig ett handikapptillstånd och busköra i skogen, lika enkelt som att det idag är att skaffa sig ett P-tillstånd för att stå på handikapparkeringar
nu får väldigt få dispans så att det skulle leda till vad tror stämmer inte alls

M maria01 skrev:
nu får väldigt få dispans så att det skulle leda till vad tror stämmer inte alls
Så bra!

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Man hatar väl knappast rörelsehindrade för att man anser att de inte skall förstöra skog och mark med terränggående bilar?
eldriven golfbil vi pratar inte nån stor bil här

• Haha
Anonymiserad 170696
  • Laddar…

• Haha
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.