Anna_H Anna_H skrev:
Den meningen förstod jag inte?
vilket av det?

• Haha
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vilket av det?
"vet en person som fick avslag på sin el utv för att kunna ta sig till stranden"
Den meningen förstår jag inte. Avslag på vad?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
"vet en person som fick avslag på sin el utv för att kunna ta sig till stranden"
Den meningen förstår jag inte. Avslag på vad?
du nämde handikappad hade rätt till att kunna ta sig ut i naturen med

jag svara med att jag vet en peronligen som fick avslag att köra sin elektriska utv till stranden så hon kunde få njuta av havet med som alla andra

det här en elektrisk utv

https://www.polaris.com/en-us/off-road/ranger/models/ranger-xp-kinetic/

• Wow
  • Haha
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Bara för att man är handikappad behöver man väl inte ett 110 hk terrängmonster för att komma till stranden ?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Bara för att man är handikappad behöver man väl inte ett 110 hk terrängmonster för att komma till stranden ?
el driven svårt att ta sig igenom skog och sand på nåt annat sett

• Haha
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
M maria01 skrev:
en peronligen som fick avslag
Avslag av vem, var & varför?
Myndighet, fastighetsägare eller vad?
Motivation?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:

jag svara med att jag vet en peronligen som fick avslag att köra sin elektriska utv till stranden så hon kunde få njuta av havet med som alla andra

det här en elektrisk utv

[länk]
Jag har full förståelse för avslaget.
I sverige är vi (i många fall) rätt måna om att skydda vår natur. En UTV ger väldigt god framkomlighet i oländig terräng med kan potentiellt också ge stor skada. Så det finns ingen rättighet att få färdas fritt i naturen med den typ av fordon för någon, inte ens handikappade.

Bor man i en kommun med någolunda bra driv i tillgänghetsarbetet så ordnar de tillgänglighetsanpassad åtkomst till vissa besöksvärda platser och stränder. Då på ett sätt så att det ska kunna ske med vanliga rullstolar och rullatorer.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 5 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag har full förståelse för avslaget.
I sverige är vi (i många fall) rätt måna om att skydda vår natur. En UTV ger väldigt god framkomlighet i oländig terräng med kan potentiellt också ge stor skada. Så det finns ingen rättighet att få färdas fritt i naturen med den typ av fordon för någon, inte ens handikappade.

Bor man i en kommun med någolunda bra driv i tillgänghetsarbetet så ordnar de tillgänglighetsanpassad åtkomst till vissa besöksvärda platser och stränder. Då på ett sätt så att det ska kunna ske med vanliga rullstolar och rullatorer.
finns inget sånt på stora delar av svenska stränder

• Haha
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
M maria01 skrev:
finns inget sånt på stora delar av svenska stränder
Skrev faktiskt vissa besöksvärda platser och stränder. Full förståelse för att kommuner inte kan ordna tillgänglighetsanpassad acess till stora delar av svenska stränder.

Om man anser att kommunerna har tillgänglighetsanpassat för få platser så är det såklart en viktig fråga att angripa. Ser inte att alternativet skulle vara att handikappade får färdas fritt i naturen med fordon som orsakar skada.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Skrev faktiskt vissa besöksvärda platser och stränder. Full förståelse för att kommuner inte kan ordna tillgänglighetsanpassad acess till stora delar av svenska stränder.

Om man anser att kommunerna har tillgänglighetsanpassat för få platser så är det såklart en viktig fråga att angripa. Ser inte att alternativet skulle vara att handikappade får färdas fritt i naturen med fordon som orsakar skada.
har inte handlat om fritt i naturen vi snackar ta sig ner på skogsväg/stig över sand ner till vattnet några dagar i veckan

M maria01 skrev:
ar inte handlat om fritt i naturen vi snackar ta sig ner på skogsväg/stig över sand ner till vattnet några dagar i vec
Som vanligt när du hävdar sånt här, så svarar du inte på frågor utan refererar till hörsägen.

Vem?
Var?
Varför?

Särskilt som du i andra inlägg påstår att det inte finns några regler alls.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:

det här en elektrisk utv

[länk]
Det där är en fyrhjuling och de faller under terrängkörningslagen. Är tämligen säker på att den inte maxar 20 kmh som är reglerna för elrullstolar och elscootrar för handikappade.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det där är en fyrhjuling och de faller under terrängkörningslagen. Är tämligen säker på att den inte maxar 20 kmh som är reglerna för elrullstolar och elscootrar för handikappade.
60 mph hittar jag en siffra på, alltså närmare 100 km/h.

• Gilla
  • Wow
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
nej det är en utv men den går att få dispans enligt lagen men nästan ingen som får

• Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
N Nerre skrev:
60 mph hittar jag en siffra på, alltså närmare 100 km/h.
alla maskiner går göra att dom går fortare jag förstår inte vart du vill komma med det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.