27 120 läst ·
193 svar
27k läst
193 svar
Får man köra moped & 4-hjulning på privat badplats?
du nämde handikappad hade rätt till att kunna ta sig ut i naturen medAnna_H skrev:
jag svara med att jag vet en peronligen som fick avslag att köra sin elektriska utv till stranden så hon kunde få njuta av havet med som alla andra
det här en elektrisk utv
https://www.polaris.com/en-us/off-road/ranger/models/ranger-xp-kinetic/
Jag har full förståelse för avslaget.M maria01 skrev:
I sverige är vi (i många fall) rätt måna om att skydda vår natur. En UTV ger väldigt god framkomlighet i oländig terräng med kan potentiellt också ge stor skada. Så det finns ingen rättighet att få färdas fritt i naturen med den typ av fordon för någon, inte ens handikappade.
Bor man i en kommun med någolunda bra driv i tillgänghetsarbetet så ordnar de tillgänglighetsanpassad åtkomst till vissa besöksvärda platser och stränder. Då på ett sätt så att det ska kunna ske med vanliga rullstolar och rullatorer.
finns inget sånt på stora delar av svenska stränderS Stuff skrev:Jag har full förståelse för avslaget.
I sverige är vi (i många fall) rätt måna om att skydda vår natur. En UTV ger väldigt god framkomlighet i oländig terräng med kan potentiellt också ge stor skada. Så det finns ingen rättighet att få färdas fritt i naturen med den typ av fordon för någon, inte ens handikappade.
Bor man i en kommun med någolunda bra driv i tillgänghetsarbetet så ordnar de tillgänglighetsanpassad åtkomst till vissa besöksvärda platser och stränder. Då på ett sätt så att det ska kunna ske med vanliga rullstolar och rullatorer.
Skrev faktiskt vissa besöksvärda platser och stränder. Full förståelse för att kommuner inte kan ordna tillgänglighetsanpassad acess till stora delar av svenska stränder.M maria01 skrev:
Om man anser att kommunerna har tillgänglighetsanpassat för få platser så är det såklart en viktig fråga att angripa. Ser inte att alternativet skulle vara att handikappade får färdas fritt i naturen med fordon som orsakar skada.
har inte handlat om fritt i naturen vi snackar ta sig ner på skogsväg/stig över sand ner till vattnet några dagar i veckanS Stuff skrev:Skrev faktiskt vissa besöksvärda platser och stränder. Full förståelse för att kommuner inte kan ordna tillgänglighetsanpassad acess till stora delar av svenska stränder.
Om man anser att kommunerna har tillgänglighetsanpassat för få platser så är det såklart en viktig fråga att angripa. Ser inte att alternativet skulle vara att handikappade får färdas fritt i naturen med fordon som orsakar skada.
Som vanligt när du hävdar sånt här, så svarar du inte på frågor utan refererar till hörsägen.M maria01 skrev:
Vem?
Var?
Varför?
Särskilt som du i andra inlägg påstår att det inte finns några regler alls.
Det där är en fyrhjuling och de faller under terrängkörningslagen. Är tämligen säker på att den inte maxar 20 kmh som är reglerna för elrullstolar och elscootrar för handikappade.M maria01 skrev: